Palvelualaa elvytettävä koronaviruspandemian jälkeen: Kotitalousvähennyksen korvausastetta korotettava ja omavastuu puolitettava

Keskuskauppakamari esittää, että kotitalousvähennyksen korvausaste korotettaisiin määräaikaisesti 40 prosentista 70 prosenttiin, kun taloutta aletaan akuutin koronakriisin jälkeen elvyttämään. Ehdotus koskee ennakkoperintärekisteriin kuuluvalle yrittäjälle tai yritykselle maksettua työkorvausta. Lisäksi kotitalousvähennyksen enimmäismäärä tulee palauttaa 2400 euroon vuodessa.

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Kimmo Penttinen.

Keskuskauppakamarin ehdotuksen mukaan kotitalouden työntekijälle maksettavasta palkasta tehtävän kotitalousvähennyksen osuutta tulisi samalla nostaa 15 prosentista 30 prosenttiin. Myös sivukulujen tulee olla edelleen vähennyskelpoisia. Lisäksi kotitalousvähennyksen omavastuuosuus tulee puolittaa 50 euroon.

“Kotitalousvähennys lisää erityisesti pienten yritysten palveluiden kysyntää ja sitä myöten työllisyyttä. Nämä yritykset kaipaavat kipeästi tukea toiminnan uudelleenkäynnistämiseen heti, kun akuutti pandemia helpottaa”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Kotitalouksille tarjottujen palveluiden hinnasta merkittävä osuus muodostuu veroista ja veronluonteisista maksuista, kuten arvonlisäverosta ja työntekijän palkkaan kohdistuvista veroista.

“Tällaisen yritystoiminnan tukeminen kotitalousvähennyksellä on kannattavaa koko yhteiskunnan näkökulmasta”, Kujanpää sanoo.

Kotitalousvähennys alentaa työn teettämisen kustannuksia ja kasvattaa vähennyksen piirissä olevaa työtä. Kotitalousvähennys torjuu myös tehokkaasti harmaata taloutta, kun asiakkaat vaativat kuitillista työtä. Kotitalousvähennystä leikattiin vuoden 2020 alusta. Syynä oli tarve lisätä verotuloja. Talouden romahdusta ei voitu tuolloin ennakoida vaan laskelma verotuottojen lisäyksestä perustui historiatietoihin.

”Koronaviruspandemia pudotti pohjan kotitalousvähennyksen leikkausten perusteluilta. Pandemian talousvaikutukset tekevät rumaa jälkeä palvelualalla, eikä leikkauksen perusteena olleita verotulojen lisäyksiä ole näköpiirissä. Kotitalousvähennyksen leikkaukset tuleekin perua ja elvyttävänä toimenpiteenä kasvattaa vähennystä aiemmasta tasosta määräajaksi”, Kujanpää sanoo.

Keskuskauppakamari on julkaissut elvytyspaketin talouden käynnistämiseksi akuutin kriisin hellitettyä. Koko elvytyspaketti löytyy täältä.

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Kimmo Penttinen.

Hallituksen lisätalousarvio on kaksiteräinen miekka3.6.2020 12:33:38 EESTTiedote

Hallitus päätti vuoden neljännestä lisätalousarvioesityksestä 2.6.2020. Hallituksen lisätalousarvio on poikkeuksellisen suuri. Lisätalousarvioesityksellä käynnistetään 5,5 miljardin euron toimenpidekokonaisuus, jolla pyritään tukemaan talouden elpymistä. Lisätalousarviossa esitetään sekä akuutteja kriisinhoidollisia, että taloutta elvyttäviä toimia. Esimerkiksi akuuttia tilannetta helpottamaan tarkoitettua kustannustukea koskevaan lakiesitykseen varataan 300 miljoonaa euroa.

Kauppakamarikysely: Paikallisen sopimisen lisääminen ja työvoimakustannusten alentaminen parasta lääkettä Suomen kilpailukyvylle3.6.2020 00:01:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen laajempi mahdollistaminen sekä työvoimakustannusten alentaminen nousivat selkeästi parhaiksi keinoiksi, kun yritykset arvioivat, mitkä vaikuttaisivat myönteisesti Suomen kilpailukykyyn ja elinvoimaisuuteen. Kauppakamarien jäsenyrityksilleen tekemässä kyselyssä paikallista sopimista piti myönteisenä tai erittäin myönteisenä 92 prosenttia yrityksistä.

Keskuskauppakamari: EU-elvytyksen vauhditettava sisämarkkinoita27.5.2020 16:06:04 EESTTiedote

Komission tuore ehdotus Euroopan elvyttämisestä käynnistää rahanjaosta tiukan keskustelun, johon Suomikin joutuu valitsemaan kantansa, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Suomen on syytä varmistaa, että akuuttien elvytystoimien ohella Euroopan unionissa sovitaan samalla pidemmän aikavälin toimista Euroopan kansainvälinen kilpailukyky varmistaen ja tehostetaan Suomelle elintärkeiden EU:n sisämarkkinoiden toimivuutta.