Palvelumuotoilulla tunteiden ytimeen

Rinnekoti käynnistää yhteistyön digitaalisia palveluja kehittävän ja rakentavan Futuricen kanssa. Yhteistyönä toteutettavan Tunne-projektin tavoitteena on oppia käyttämään palvelumuotoilua yhtenä ketterän kehittämisen välineenä.

Tunne-projektin taustalla on tahtotila ymmärtää syvemmin Rinnekodin asiakkaiden ja työntekijöiden välistä kokemusta, erityisesti vuorovaikutusta ja tunteita. Omien tunteiden johtaminen ja ymmärtäminen, mutta myös asiakkaiden tunteiden ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää arjessa.

Asiakkuus- ja myyntijohtaja Jaana Laaksonen kertoo, että Rinnekoti on nyt luomassa ja kehittämässä asiakkaiden ja työntekijöiden kuunteluun uusia käytäntöjä.

- Toivomme, että palvelumuotoilun keinoin pystymme syventämään tietoisuuttamme ja vahvistamaan osaamistamme asiakaskokemuksen eri osa-alueista ja vaikuttavuudesta. Etsimme havainnointien ja haastattelujen kautta asiakkaan ja työntekijän välisen vuorovaikutuksen avain- ja kiputilanteita, joihin voidaan vaikuttaa ja tuoda uusia ratkaisuja tai systemaattisempia toimintatapoja. Tunne on kovin mielenkiintoinen ja monimerkityksellinen sana, tunteet ovat aina osa meitä ja läsnä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, Laaksonen kiteyttää.

Futuricelta projektiin osallistuu kaksi palvelumuotoilijaa, Senior Service Designerit Mia Muurimäki ja Aino Maijala. Palvelumuotoilu lähtee liikkeelle ongelmakentän ymmärtämisestä siten, että sieltä voidaan poimia yksi oleellinen kysymys, johon etsitään vastausta.

- Palvelumuotoilun konseptiin kuuluu, että aluksi ei tiedetä, mitä ei tiedetä. Melko nopeasti havainnoinneista pääsemme kuitenkin asian ytimeen ja etsimään ratkaisuja. Yhteistyö Rinnekodin kanssa on meille melko uudenlaista, sillä yleisimmin palvelumuotoilua käytetään esimerkiksi liiketoiminnan prosessien kehittämiseen. Nyt tekemämme työ on kuitenkin ehdottoman tärkeää, ja toivottavasti pystymme löytämään ihmisten arkea auttavia ratkaisuja, Aino Maijala kertoo.

- Apu tai ratkaisu voi löytyä digitaalisuudesta tai jostain käytännön muutoksesta. Oma kosketuspintamme kehitysvamma-alaan on ohut, mutta onneksi saamme tehdä yhteistyötä Rinnekodin ammattilaisten kanssa, jotta pääsemme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Mia Muurimäki lisää.

Tunne-projektin design tiimin muodostaa Muurimäen ja Maijalan lisäksi viisi Rinnekodin työntekijää.

Nadja Delcos
Tunne-projektin projektipäällikkö, Rinnekoti

Mia Muurimäki
Senior Service Designer, Futurice

Aino Maijala
Senior Service Designer, Futurice

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen neljänneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Futurice rakentaa digitaalisia palveluja ja auttaa asiakkaitaan strategisen ja organisaatiokulttuurin konsultoinnin avulla muuttuvassa maailmassa. Vuonna 2000 Helsingissä perustettu ja vahvaan kansainväliseen kasvuun tähtäävä yritys työllistää tällä hetkellä yli 500 huippuasiantuntijaa Berliinissä, Helsingissä, Lontoossa, Münchenissä, Oslossa, Tampereella ja Tukholmassa.