WolfcomWolfcom

Palvelumuotoilutoimisto Hellon osti teknologiaosaamista Oulusta

Helsingissä ja Lontoossa toimiva suomalainen Hellon on ostanut enemmistöosakkuuden uudesta oululaisesta suunnittelu- ja teknologiayrityksestä Graend Companysta. Yrityskauppa vahvistaa maailman palkituimman palvelumuotoilutoimiston tarjooman asiakaskokemuksen suunnittelusta myös sen saumattomaan toteutukseen. Tytäryhtiön nimeksi tulee Graend by Hellon ja se jatkaa kaupan jälkeen erillisenä yhtiönä rekrytoiden osaajia Ouluun ja Helsinkiin.

Graend Company on pitkän kansainvälisen uran teknologia-alalla tehneiden Antti Pelkosen, Maarit Kettusen ja Jukka-Pekka Heikuran viime talvena perustama digitaalisen suunnittelun ja kehityksen asiantuntija. Palvelumuotoilutoimisto Hellon ja uusi digistudio Graend by Hellon pystyvät yrityskaupan myötä tuottamaan Suomessa ainutlaatuista ja kansainvälisillä markkinoilla näkemyksellistä lisäarvoa asiakkaidensa liiketoimintaan.

”Olemme jo vuosia nivoneet palvelumuotoilun teknologiaan, sillä digitaalisuus ja teknologia ovat asiakasarvon mahdollistajia. Strategisen toimijan ei kuitenkaan kannata kasvaa teknologian toteuttajaksi orgaanisesti. Olimme jo tovin kartoittaneet mahdollisuuksia lisätä tarjontaamme, kun huomasimme todella kovien teknologiaosaajien perustaneen Ouluun Graendin. Pelkosen, Kettusen ja Heikuran kunnianhimo, kokemus ja meriitit esimerkiksi Siili Solutionsin ja Bitfactorin kasvattajina ovat vakuuttavia ja he ovat valmis tiimi, jolla on kyky rakentaa suuria asioita. Tätä kunnianhimoa, uskallusta ja näkemystä tarvitaan maailmalla pärjäämiseen, ja sitä Hellonilta myös odotetaan”, kertoo Hellonin perustajaosakas Jaakko Wäänänen.

Asiakaskokemuksen ja digitaalisten palveluiden muotoiluun erikoistuneen Hellonin asiakkaat ovat toivoneet, että yrityksen osoittama intohimo erinomaisuuteen välittyisi myös teknisessä toteutuksessa. Graend-kaupan myötä yhtiöllä on nyt kyky varmistaa, että projektien alkuvaiheessa oivalletut pienetkin, mutta asiakaskokemuksen kannalta elintärkeät yksityiskohdat säilyisivät mukana muotoilijan pöydältä aina lopulliseen, eli testattuun, toteutettuun ja julkaistuun digitaaliseen palveluun asti.

”Asiakaskokemus perustuu syvälliseen asiakasymmärrykseen. Pieneltäkin tuntuva nyanssi voi lopullisessa kokemuksessa olla suuri erottava tekijä. Tärkeillä nyansseilla ja niiden ymmärryksellä on usein vaarana kadota, kun vetovastuu digitaalisesta palvelusta siirtyy asiakaslähtöisestä palvelumuotoilusta teknologiakeskeiseen toteutukseen. Lopputuloksena voi olla moitteetta toimiva järjestelmä, joka ei kuitenkaan tavoita suunniteltua asiakaskokemusta tai tuota tavoiteltua asiakasarvoa. Tähän haasteeseen on törmätty usein ja nyt siihen löytyi ratkaisu”, kiittää Wäänänen.

Yrityskauppa tuo Graendille nopean laajentumismahdollisuuden paitsi Suomessa, myös kansainvälisesti. Hellon tuplasi viime vuonna liikevaihtonsa Lontoossa, missä globaalit megaluokan yritykset etsivät strategisia kumppaneita, jolla on kyvykkyyttä viedä hankkeita laadukkaasti alusta loppuun. Esimerkiksi Hellonin Lontoon toimiston ja Graendin kevään aikana Vodafonelle toteuttama hanke osoittaa, että tämänkaltaiselle kombinaatiolle on kova kysyntä.

”Koska Hellon on palvelumuotoilussa maailman palkituin toimija, kohdistuu heihin paljon odotuksia. On upeaa päästä osaksi tällaista osaajien yhteisöä ja varmistamaan tuon laadun säilyminen myös teknologisessa toteutuksessa. Lisää samaa tekemällä ei saavuteta erilaista lopputulosta, joten meillä on syystäkin suuret odotukset tuleville, yhteisille hankkeille. Rakennamme samalla Graend by Hellonin omaa tarinaa Hellonin ja yhtiön nykyisten sekä uusien työntekijöiden omistamana itsenäisenä studiona”, kertoo Graend by Hellonin Chief People Officer Maarit Kettunen.

Jaakko Wäänänen, CEO & Founder Hellon, jaakko.waananen@hellon.com, +358 40 560 4828
Antti Pelkonen, CEO, Graend by Hellon, antti.pelkonen@graend.com, +358 40 566 8977
Timo Pätiälä, toimitusjohtaja Hellon Lontoo, timo.patiala@hellon.com, +358 45 675 8852
Laura Franck, toimitusjohtaja Hellon Helsinki, laura.franck@hellon.com, +358 44 379 4980
Maarit Kettunen, Chief People Officer, Graend by Hellon, maarit.kettunen@graend.com, +358 40 757 2754

Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Suomalainen ruokainnovaatio ratkoo arjen haasteita tuoreella tavalla5.5.2022 13:58:06 EEST | Uutinen

Kuopiolainen KomeroFood kehittää innovatiivisia ratkaisuja arjen haasteiden selättämiseen maistuvasti, terveellisesti ja ympäristöystävällisesti. Komeron kehittämä, valmiiksi pilkotut tuoreet raaka-aineet sisältävä uusi Komero Ateriakippo -annos valmistuu muutamassa minuutissa ravitsevaksi lämpimäksi ateriaksi. Uutuus tuo taukotiloihin ja koteihin valmisruuan, joka on sukkela valmistaa ja yhtä tuoretta ja herkullista kuin itse tehty.

Vaasan ja Chef Lundén täyttävät suomalaisten suosikkileivät28.4.2022 11:13:19 EEST | Tiedote

Leipomoyhtiö Vaasan ja laadukkaisiin, käsin valmistettuihin tuoretuotteisiin erikoistunut Chef Lundén aloittavat yhteistyön, jonka myötä Suomen suosituimmat leivät tulevat tarjolle myös valmiiksi täytettyinä. Kahden alansa johtavan toimijan yhteistyön myötä kauppojen täytettyjen leipien valikoimiin tulee keväällä terveellisemmät, vain tuoreilla raaka-aineilla täytetyt leivät. Laadun takeena on paitsi Chef Lundénin osaaminen, myös ensimmäistä kertaa valmiiksi täytettyinä leipinä nähtävät Vaasan Ruispalat ja Vaasan Täysjyväkauratyynyt.

Vaasan tsemppi -stipendistä hyvät eväät jalkapalloharrastukseen13.4.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Palloliiton maajoukkueiden ja juniorijalkapallon yhteistyökumppani Vaasan perustaa joukkueiden tukemiseen terveellisten elämäntapojen stipendin. Palloliiton koordinoima Vaasan tsemppi on rahallinen tuki joukkueille, jotka osoittavat kiinnittävänsä erityistä huomiota eri ikäluokkien terveellisten elämäntapojen kannustamiseen ja ylläpitoon. Stipendirahastosta jaetaan tänä vuonna hakemusten perusteella 1500 euron tuki 20 yksittäiselle joukkueelle.