Pamela Mandart kirjoittaa seniori-ikäisten rakkaudesta uudella ja kauniilla tavalla!

Mandartin odotettu romaani on intiimi kuvaus, joka tutkii rakkauden ja muistin olemusta.

”Syli” (Basam Books 2021)

”Ehkä vielä ihmiskuntana kierrymme liikkeen kaaressa jälleen vaiheeseen, jossa haluamme tietoisesti hakea pysyvää, itsenään kehittyvää onnea taivaan ja maan välissä. Ehkä kasvatamme jälleen lapsemme havaitsemaan, että kun mikään ei riitä, luisumme ristiriitoihin.”

Pamela Mandartin uusi ja odotettu romaani Syli (Basam Books 2021) yhdistää taidokkain ottein lukuromaanin ja nykyhetken vuoropuhelun. Syli on tarina, jossa kuusikymppinen mies etsii lapsuuden ihastuksensa, löytää tämän ja saa tunteilleen vastakaikua. Molempien osapuolten lapsuusaikainen romanttinen ja herkkä kokemus on tallessa kirjallisesti dokumentoituna.

”Kirjallisuuden historian painolasti nojaa valtaosin rakkausromaaneihin, joiden kirjoittajat ovat naisia ja joissa kuvataan tapahtumia naisten näkökulmasta. Viime aikoina on julkaistu rakkausromaaneja, joissa näkökulma on miehen. Oma luonteva ratkaisuni oli valita tarkastelutilanne, jossa mies ja nainen ovat tasavahvoja.”

Mandart tutkii kirjoituksessaan muistin ja kiintymyksen olemusta – sitä, missä määrin ihmismieli muuttuu ja mitä tapahtui päähenkilöiden elämässä samanaikaisesti, kun he kulkivat omilla teillään löytämättä toisiaan.

”Mandart kirjoittaa vaikuttavasti, ajattoman viisauden perspektiivistä. Tarinaan laskeudutaan kuin avaruudesta ja ankkuroidutaan Kellokosken kylään, joka kuvataan lämpimästi, humanistisella näkemyksellä, samoin kuin ajan ja kulttuurin muutos 50-luvulta nykypäivään. Tarina etenee jäntevästi, vahvoin vedoin, vaikka pohdiskeleva sävy säilyykin. Seniori-ikäisten rakkaudesta kerrotaan tuoreesti ja kauniisti. Teksti jättää lukijan tyyneksi ja voimaantuneeksi.” (Karla Löfgren)

Pamela Mandart on yllätyksellinen ja muuntautumiskykyinen kirjailija. Hän teki pitkän uran elokuvatuottajana ja hänen kirjailijan uransa alkoi esikoisteoksella Elämä ilman paluulippua (1983).

”Syli” (Basam Books 2021)
Pamela Mandart (kuvaaja Esko A. Virtanen)

Syksyn uutuuskirja Ekotrippi antaa kyytiä synkän syyllistäville ilmastotarinoille – ”Mustalla huumorilla voi parantaa maailmaa.”9.9.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Esikoiskirjailija Piia Heikkinen haluaa tarjota romaanillaan vertaistukea ympäristöahdistukseen ja armollisempaa asennetta ilmastokeskusteluun. Heikkisen viesti kansainvälisen ilmastolakon (24.9.) lähestyessä on: ”Nyt jos koskaan tarvitaan empatiaa ennakkoluulojen tilalle, onnellisia loppuja dystopioiden sijaan. Vihreällä on monia eri sävyjä.”