PAMin ja JHL:n hallitukset: Sopimuksia ei synny ilman palkankorotuksia

Palvelualojen ammattiliitto PAMin ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n hallitukset korostivat yhteistyön tiivistämisen merkitystä tänään keskiviikkona 25.10. pitämässään yhteiskokouksessa. Liittojen puheenjohtajat Ann Selin ja Päivi Niemi-Laine linjasivat, että palkankorotuksilla on parannettava ostovoimaa ja ettei liittokierroksen varjolla voida hyväksyä naisten ja miesten välisen palkkaeron jäädyttämistä tai jopa eron kasvamista.

PAMin ja JHL:n hallitusten yhteiskokouksessa käsiteltiin liittojen yhteistä valmistautumista neuvottelukierrokseen. Lisäksi kokouksessa pohdittiin muun muassa sote- ja maakuntauudistusta ja palveluelinkeinojen muutoksia. Liittojen hallitukset korostivat tarvetta tiivistää entisestään yhteistyötä ja yhteistä valmistautumista.

Sekä PAMin puheenjohtaja Ann Selin että JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine korostivat yhteistyön merkitystä.

- Yhteistyöllä voimme parantaa jäsenten työehtoja ja työhyvinvointia. Koska nollatuntisopimuksia koskevaan lainsäädäntöön kaavaillut muutokset eivät korjaa työntekijän asemaa riittävästi, on pelisääntöjä korjattava työehtosopimuksilla. Oikeudenmukaiset työehdot kuuluvat kaikille, Niemi-Laine muistuttaa.

- Palkansaajien yhteistyö on tässä ajassa entistä merkityksellisempää. JHL ja PAM ovat naisvaltaisia aloja, joilla on keskeinen merkitys suomalaisessa työelämässä. Tiiviimmällä yhteistyöllä koko palkansaajaliikkeen kesken pystymme paremmin vastaamaan sekä työnantajien toimintaan että yhteiskunnallisiin muutoksiin, totesi Selin.

Hallinnot keskustelivat tulevista työehtosopimusneuvotteluista ja pitivät selvänä, että sopimuksia ei synny ilman ostovoimaa parantavia palkankorotuksia. Hallitukset olivat huolissaan naisten ja miesten välisestä palkkaerosta, jonka kaventaminen työnantajien koordinaation takia voi hankaloitua entisestään.

- Tulevat liittokohtaiset neuvottelut eivät voi olla esteenä naisten ja miesten palkkatasa-arvon edistämiselle. Epätasa-arvoisia palkkaeroja ei voi jäädyttää tai entisestään kasvattaa vain siksi, ettei liittokierroksella olisi mahdollista tehdä aitoja alakohtaisia ratkaisuja, kiteytti Selin.

- Tällä neuvottelukierroksella on huolehdittava erityisesti pienipalkkaisten palkansaajien ostovoiman lisäämisestä. Palkalla on tultava toimeen ja kukkaroihin on saatava lisää euroja, Niemi-Laine vaatii.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL edustavat yhteensä noin 450 000 palkansaajaa, jotka vastaavat julkisten ja yksityisten palvelujen toimivuudesta.

Lisätietoja:

- Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, JHL, p. 040 702 4772

- Puheenjohtaja Ann Selin, PAM, p. 0500 750 405

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on lähes 220 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.