Panimojuomien kotimaanmyynti kasvoi hieman – virvoitusjuomavero vääristää kilpailua

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti kasvoi 2,9 prosenttia tammi-maaliskuussa 2022. Olutta, siideriä, long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin yhteensä 174,2 miljoonaa litraa ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Alkoholittomia juomia myytiin merkittävästi enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla. Virvoitusjuomia myytiin 66,8 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 21,3 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomamyynti kasvoi 6,6 prosenttia ja kivennäisvesien myynti kasvoi 6,0 prosenttia. Oluen myynnin lasku vei kaikkien alkoholijuomien yhteenlasketun myynnin 0,5 prosenttia miinuksen puolelle.

Edelliseen vuoteen verrattaessa on huomioitava, että ravintolat olivat suljettuina suuressa osassa maata lähes koko maaliskuun vuonna 2021, kun taas tänä vuonna kaikista merkittävistä rajoituksista luovuttiin maaliskuun alussa. Vertailuun vaikuttaa myös pääsiäisen sijoittuminen viime vuonna maaliskuuhun ja tänä vuonna huhtikuuhun.

Virvoitusjuomaverosta tulisi luopua

Ala pitää virvoitusjuomiin ja vesiin kohdistuvaa verotusta epäoikeudenmukaisena. Suomessa maksetaan sokeripitoisista virvoitusjuomista ylimääräistä veroa 32 senttiä litralta ja sokerittomista virvoitusjuomista sekä kivennäisvesistä 13 senttiä litralta. Veroa korotettiin merkittävästi vuoden 2020 alussa. Virvoitusjuomavero pohjautuu tuotteiden tullinimikkeisin ja veron piirissä ovat muun muassa limonadit, kivennäisvedet, lähdevedet, mehut ja alkoholittomat oluet, mutta ei esimerkiksi kahvi ja tee.

”Tullinimikkeisiin perustuva verotus vääristää juomien välistä kilpailua, kun vain osasta tuotteita peritään veroa. Vain muutamiin tuoteryhmiin kohdistuvasta verotuksesta tulisi luopua. Vero ei muutu yhtään sen oikeudenmukaisemmaksi muuttamalla nimi virvoitusjuomaverosta terveysveroksi. Vesien ja sokerittomien juomien verotus terveysperusteisesti ei ole terveyttä edistävää”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.

Suurimmassa osassa EU-maita virvoitusjuomille ei ole lainkaan valmisteveroa. Tanska ja Norja ovat verosta luopuneet, eikä Ruotsissakaan ole virvoitusjuomaveroa.

Suomalaiset juovat vesiä vähiten EU-maista ja virvoitusjuomien kulutuksessa olemme alle EU:n keskitason. Virvoitusjuomista on tullut yhä kevyempiä ja vähäkaloristen ja sokerittomien juomien kulutus on kasvanut. Vuonna 2021 yli puolet Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myymistä virvoitusjuomista oli sokerittomia tai vähäkalorisia.

”Terveysvero ei tule vaikuttamaan terveyteen, jos jatkossakin verotetaan virvoitusjuomia, jotka eivät edes ole suomalaisten suurimpia sokerin lähteitä. Naiset saavat enemmän sokeria vaikkapa suklaasta ja makeisista ja miehet makeista leivonnaisista kuin virvoitusjuomista. Naisten sokerinsaannista virvoitusjuomat muodostavat 3 prosenttia ja miesten 6 prosenttia”, Loikkanen sanoo.

Lisäksi juomapakkauksista maksetaan pakkausveroa 51 senttiä litralta, ellei pakkaus kuulu pantilliseen kierrätysjärjestelmään.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2022-31.3.2022

Kokonaismyynti

4,9

2,9

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi