Panimotuotteiden myynti kasvussa alkuvuodesta – Kysyntää terveellisimmille vaihtoehdoille riittää
Miedoista alkoholijuomista ainoastaan oluen myynti väheni viime vuoteen verrattuna. Pudotus oli noin prosenttiyksikön luokkaa. Siiderien myynti lisääntyi 2,9 prosenttia, ja long drink -juomien osalta kasvua oli noin 1,7 prosenttia. Panimotuotteiden kokonaismyynti oli noin 168 miljoonaa litraa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 4,4 prosenttia. Kasvua selittää osaltaan kuluttamisen siirtyminen ravintoloista kotioloihin ravintolarajoitusten myötä, sekä koronaviruksen aiheuttama matkustajatuonnin vähentyminen Virosta.
Virvoitusjuomien, ja erityisesti sokerittomien virvoitusjuomien myynnissä havaittava noususuhdanne ei tule Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtajalle Tuula Loikkaselle yllätyksenä.
- Ihmiset ovat vuosi vuodelta tietoisempia, mitä tuotteita he kuluttavat. Sokerittomien virvoitusjuomien suosio on looginen jatkumo yhteiskunnallisille terveystrendeille, joissa suositaan mm. vähärasvaisia tai vähäkalorisia tuotteita, toteaa Loikkanen.
Sokerittomien virvoitusjuomien myynti onkin kasvanut nopeasti. Vuosien 2016–2020 aikana myynti on noussut noin 54,7 prosenttia. Panimoliiton tilastojen mukaan viime vuonna sokerittomien virvoitusjuomien myynti oli jo lähes puolet, eli noin 47 prosenttia, virvoitusjuomien kokonaismyynnistä.
Suunta on yleiseurooppalainen. Euroopan virvoitusjuomateollisuuden kattojärjestö UNESDA:n mukaan kuluttajat valitsevat yhä enemmissä määrin sokerittoman vaihtoehdon. Euroopan virvoitusjuoma-ala onkin vähentänyt sokeria tuotteissaan noin 14,6 prosenttia vuosina 2015–2019. Nämä muutokset ala on tehnyt ilman itsesääntelyä, omasta aloitteestaan.
Kulutuksen muuttumisesta huolimatta Suomessa virvoitusjuomiin kohdistuva verotus on vieläkin epäreilu.
- Virvoitusjuomiin kohdistuva verotus on diskriminoiva. Mikään muu tuoteryhmä ei maksa veroa, vaikka tuotteessa olisi sokeria, tai muuta terveydelle haitallisia aineita. On väärin, että yksi toimiala vasta yksin valtion terveysperusteista, sekä fiskaalisista tarpeista. Jos tällainen malli nähdään valtion tasolla välttämättömäksi, on sen tulevaisuudessa oltava toimialaneutraali, vaatii Loikkanen.
Vuoden 2021 alussa suomalainen maksaa virvoitusjuomaveroa 13 senttiä litralta sokerittomista virvoitusjuomista, sekä hieman yli kaksinkertaisesti, eli 32 senttiä litralta sokeripitoisista virvoitusjuomista. Veron piiriin kuuluvat limonadien, energiajuomien ja urheilujuomien lisäksi mehut, kivennäisvedet ja lähdevedet riippumatta siitä, sisältävätkö ne sokeria vai ei. Toisaalta kahvista, teestä tai maidoista veroa ei makseta.
KOTIMAANMYYNTI 1.1.-31.3.2021 (1.1.-31.3.2020) |
||||
Juoma |
Milj. l (2021) |
Milj. l (2020) |
Muutos (Milj. l) |
Muutos (%) |
Olut |
72,5 |
73,2 |
-0,8 |
-1 |
Siideri |
4,3 |
4,2 |
0,1 |
2,9 |
Long drink -juomat |
9,2 |
9 |
0,2 |
1,7 |
Virvoitusjuomat |
62,4 |
56,3 |
6,1 |
10,8 |
Kivennäisvedet |
19,6 |
18,1 |
1,5 |
8,6 |
Kokonaismyynti |
168 |
160,8 |
7,1 |
4,4 |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n jäsenyritysten Hartwallin, MBH Breweries Oy:n, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.
Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
tuula.loikkanen@panimoliitto.fi, p. 040 9220 750
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö
Roope TöllikköPanimoliitto
Puh:0401980877roope.tollikko@panimoliitto.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Panimoliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen siirtyy uusiin tehtäviin28.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen jättää tehtävänsä ja siirtyy Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajaksi 16.5.2024. Loikkanen on johtanut Panimoliittoa vuodesta 2020 lähtien.
Alkoholijuomien maahantuonti aiheuttaa huomattavat verotulomenetykset26.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote
MaRa, PAM, Panimoliitto, Päivittäistavarakauppa PTY ja Suomen Alkoholijuomakauppa peräänkuuluttavat malttia hallituksen alkoholiveroratkaisuihin.
Panimoala pettyi EU:n pakkausasetukseen – juomapakkausten kierrätystä muutettava19.3.2024 16:58:33 EET | Tiedote
EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetus tuo merkittäviä muutoksia juomapakkausten kierrätykseen, kun asetukseen ei ole tulossa alan toivomia poikkeuksia mukaan.
Alkoholilaki jättäisi vain osan vahvoista lonkeroista Alkoon28.2.2024 06:01:00 EET | Tiedote
Hallituksen esityksessä uudeksi alkoholilaiksi käymisteitse valmistetut lonkerot ja muut alkoholijuomasekoitukset aina 8 tilavuusprosenttiin asti siirtyisivät myyntiin ruokakauppaan, mutta toisella tavalla valmistetut samanvahvuiset lonkerot jäisivät Alkon myyntiin.
Panimoliitto pitää hallituksen alkoholilakiesitystä kilpailua vääristävänä15.2.2024 16:25:05 EET | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on tyrmistynyt hallituksen alkoholilakiesityksestä, joka vääristää kilpailua asettamalla samanvahvuiset, mutta eri tavalla valmistetut juomat eriarvoiseen asemaan markkinoilla. Alkoholijuomien vähittäismyynnin rajaaminen valmistustavan perusteella ei ole perusteltua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme