Pankkeja koskevat viranomaispäätökset on perusteltava ymmärrettävästi, jyrähtää EU-tuomioistuin

EU-tuomioistuin on kumonnut saksalaispankeille määrätyn vakausmaksupäätöksen. EU:n yhteinen kriisinratkaisuneuvosto (Single Resolution Board, SRB) päätti vuonna 2017 vakausmaksujen suuruudesta noin 3500 luottolaitokselle, joiden joukossa olleet kolme saksalaispankkia valittivat päätöksestä tuomioistuimeen. Tuomioistuin kumosi päätöksen, koska puutteellisista perusteluista ei käynyt ilmi, miksi maksun suuruus oli mitä oli.

EU-tuomioistuimen päätös korostaa sitä, että viranomaisen päätökset on perusteltava selkeästi ja yksiselitteisesti niin, että päätöksestä ilmenevät sen syyt. Päätöksen kohteena olevan pankin on tarvittaessa pystyttävä määrittelemään ja laskemaan itse päätöksen lopputulos ja tarvittaessa hakemaan siihen muutosta oikeusteitse. Tuomioistuimen mukaan annettavien tietojen tulee olla siinä mielessä täsmälliset ja tyhjentävät, että pankki voisi suorittaa sellaisen tarkastelun.

"Ei riitä, että viranomainen täyttää perusteluvelvollisuutensa vain muodollisesti. Asia täytyy myös tosiasiallisesti perustella, eli perustelujen sisällölle on selvät vaatimukset", sanoo Finanssiala ry:n (FA) johtava lakimies Olli Salmi.

EU-tuomioistuin paitsi kumosi SRB:n päätöksen myös julisti vakausmaksuja koskevan delegoidun asetuksen osittain laittomaksi. Käytännössä sitä on siis muutettava, jotta vakausmaksut voidaan jatkossa määrätä siten, että perusteluvelvollisuutta ei laiminlyödä ja että päätöksen kohteella on oikeus tehokkaaseen oikeussuojaan.

Päätös alleviivaa viranomaispäätösten kohteina olevien pankkien oikeutta saada selkeät perustelut niille kohdistetuille velvoitteille. Vakausmaksujen maksaminen heikentää pankkien kannattavuutta ja sitä kautta niiden kykyä rahoittaa omia asiakkaitaan.

"EU-tuomioistuimen päätös on huomioitava laajemmin kuin vakausmaksuissa. Sillä on merkittävä ennakkovaikutus myös muuhun viranomaistoimintaan. Viranomaispäätöksissä harkintavalta ei voi olla rajoittamaton, vaan esimerkiksi vakausmaksun korottamiselle tai muille euromääräiseksi muutettavissa oleville vaateille on oltava todellinen laskettu ja perusteltu tarve", Salmi teroittaa.

Hallituksen esitys pankkipaketista ei ota riittävästi talouskasvua huomioon15.10.2020 18:44:19 EESTTiedote

Kun viranomainen pohtii, pitäisikö luottolaitoksen lisäpääomavaatimusta nostaa, on tärkeää, että päätöksessä huomioidaan myös riskejä pienentävät seikat. Tämä asia sisältyy hallituksen esitykseen luottolaitos- sekä elvytys- ja kriisinratkaisudirektiivien kansalliseksi sääntelyksi. sääntelykokonaisuus tunnetaan myös EU:n pankkipakettina. Esityksessä on kuitenkin merkittäviä ongelmia: viranomaisille ehdotettu valtuus nostaa yhteenlasketut lisäpääomavaatimukset yli nykyisten enimmäistason on muutos, joka heittää hiekkaa koronasta toipuvan talouden rattaisiin. Lisäksi viranomaispäätöksille tulisi asettaa selkeämmät vaatimukset koskien riskien ja niiden suuruuden määrittämistä.

FA pitää viisaana ratkaisuna, että henkilötunnuksen laaja kokonaisuudistus ei nyt toteudu9.10.2020 12:25:56 EESTTiedote

Pankkeja, vakuutusyhtiöitä, työeläkeyhtiöitä, sijoitusrahastoja ja rahastoyhtiöitä edustava Finanssiala ry pitää viisaana kuntaministeri Sirpa Paateron linjausta, että nykyisessä taloustilanteessa ei ole perusteltua ryhtyä henkilötunnuksen laajaan kokonaisuudistukseen. FA pitää tärkeänä, että lausuntokierroksella saatuun palautteeseen on reagoitu. Finanssiala vetoaakin ministeri Paateroon, että jatkotyöhön otetaan mukaan yksityinen sektori tasaveroisena kumppanina julkisen sektorin kanssa. Uudistuksilla on laajamittaisia vaikutuksia myös yksityiselle sektorille, joten pelkkä virkamiesvalmistelu ei nyt riitä.

Kauppi: Asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö9.10.2020 09:00:29 EESTTiedote

”Sujuvan asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö. Siinä yhtenä osana on markkinakäytänteiden ja prosessien jatkuva kehittäminen, mistä digitaaliset kaupankäyntijärjestelmät ovat nousseet viime aikoina pinnalle”, totesi Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton Hyvän välitystavan päivässä perjantaina 9.10.2020.

Syyskuu toi rahastoihin puoli miljardia uusia sijoituksia8.10.2020 11:34:06 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin syyskuussa nettomääräisesti yli puoli miljardia euroa. Rahastopääoma kuitenkin pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.