Pankkibarometri: Investointien elpyminen näkyy pankkien lainatiskeillä

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan pankinjohtajat arvioivat sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysynnän kasvaneen viime kuukausien aikana viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Luotonkysynnän odotetaan myös jatkuvan vilkkaana loppuvuoden ajan. Yritykset kysyvät luottoja etenkin investointeja varten. Barometrikysely III/2017 tehtiin elo-syyskuun vaihteessa.

Selvä enemmistö pankinjohtajista arvioi, että yritysten luotonkysyntä on kasvussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Eri rahoitusvaihtoehdoista pankista otettujen luottojen määrä kasvaa tällä hetkellä eniten. Yritykset kysyvät nyt lainaa etenkin investointeja varten.

Myös kotitalouksien luotonkysyntä on viime vuotta vilkkaampaa. Etenkin oman asunnon hankintaa, remontointia ja peruskorjausta varten otettuja lainoja kysytään nyt viime vuotta enemmän.

"Suomen talous elpyy nyt laaja-alaisesti. Investoinnit ja vienti kasvavat yksityisen kulutuksen lisäksi. Investointien kasvu näkyy pankkien lainatiskeillä luottokysynnän piristymisenä. Pankeilla on varsin hyvät edellytykset vastata vilkastuneeseen luotonkysyntään", summaa Finanssiala ry:n analyytikko Elina Salminen.

Asuntosijoittaminen houkuttelee kotitalouksia

Kotitaloudet ovat entistä innokkaampia asuntosijoittajia. Sekä suorat asuntosijoitukset että asunto- ja kiinteistörahastosijoitukset ovat kasvattaneet suosiotaan. Suorien asuntosijoitusten houkuttelevuutta lisää lainarahoituksen edullisuus.

Myös osakesijoitusten ja osakerahastojen suosio kasvaa tällä hetkellä kotitalouksien keskuudessa. Osakesijoitusten suosiota selittää niin ikään poikkeuksellisen matala korkotaso, joka puolestaan on vähentänyt talletusten suosiota jo useamman vuoden ajan.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Onnea Viro! Itsenäinen valtio – taloudellisesti itsenäiset kansalaiset23.2.2018 08:50Tiedote

Suomalainen finanssiala onnittelee satavuotista taivaltaan juhlivaa Viroa! Sekä Suomessa että Virossa finanssiala tekee töitä sen puolesta, että maiden kansalaiset olisivat osaavia rahankäyttäjiä ja ymmärtäisivät vakuuttaa riskinsä. Talousosaamisen puolesta tehdyllä työllä on kytköksensä myös maiden itsenäisyyteen. Itsenäisen maan on oltava itsenäinen taloudellisesti – kansalaistenkin tasolla. Julkaisimme saman onnittelutiedotteen myös viroksi.

Rahoitusalan viikonlopputyö: Asiakaspalvelun toimittava kaikissa olosuhteissa7.2.2018 14:00Tiedote

Rahoitusalan tes-neuvotteluja on käyty jo neljä kuukautta, jona aikana palkansaajapuoli on järjestänyt kaksi kahden päivän lakkoa. Myös ylityökielto on ollut voimassa pitkään. Valtakunnansovittelija esitti 31.1.2018 kiistaan molempien osapuolten vaatimuksia huomioivan sovintoesityksen, jonka Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu hylkäsivät viime perjantaina. Finanssiala ry (FA), Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN olisivat sovintoesityksen hyväksyneet. Kiistaa on käyty erityisesti viikonlopputyön järjestämisestä.