Pankkibarometri: Investointien elpyminen näkyy pankkien lainatiskeillä

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan pankinjohtajat arvioivat sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysynnän kasvaneen viime kuukausien aikana viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Luotonkysynnän odotetaan myös jatkuvan vilkkaana loppuvuoden ajan. Yritykset kysyvät luottoja etenkin investointeja varten. Barometrikysely III/2017 tehtiin elo-syyskuun vaihteessa.

Selvä enemmistö pankinjohtajista arvioi, että yritysten luotonkysyntä on kasvussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Eri rahoitusvaihtoehdoista pankista otettujen luottojen määrä kasvaa tällä hetkellä eniten. Yritykset kysyvät nyt lainaa etenkin investointeja varten.

Myös kotitalouksien luotonkysyntä on viime vuotta vilkkaampaa. Etenkin oman asunnon hankintaa, remontointia ja peruskorjausta varten otettuja lainoja kysytään nyt viime vuotta enemmän.

"Suomen talous elpyy nyt laaja-alaisesti. Investoinnit ja vienti kasvavat yksityisen kulutuksen lisäksi. Investointien kasvu näkyy pankkien lainatiskeillä luottokysynnän piristymisenä. Pankeilla on varsin hyvät edellytykset vastata vilkastuneeseen luotonkysyntään", summaa Finanssiala ry:n analyytikko Elina Salminen.

Asuntosijoittaminen houkuttelee kotitalouksia

Kotitaloudet ovat entistä innokkaampia asuntosijoittajia. Sekä suorat asuntosijoitukset että asunto- ja kiinteistörahastosijoitukset ovat kasvattaneet suosiotaan. Suorien asuntosijoitusten houkuttelevuutta lisää lainarahoituksen edullisuus.

Myös osakesijoitusten ja osakerahastojen suosio kasvaa tällä hetkellä kotitalouksien keskuudessa. Osakesijoitusten suosiota selittää niin ikään poikkeuksellisen matala korkotaso, joka puolestaan on vähentänyt talletusten suosiota jo useamman vuoden ajan.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Vakuutusasiat tulevat eteen jo nuorena – Finanssiala tuo vakuutustyöpajoja kouluihin20.2.2019 07:00:00Tiedote

​Vakuutusasiat kolahtavat jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin – usein jo varsin nuorena. Perusymmärrys vakuutuksista kuuluu jokaisen taloustaitoihin. Finanssiala rahoittaa tänä keväänä 50 vakuutusaiheista työpajaa lukioihin ja ammattikouluihin. Työpajamuotoisilla kouluvierailuilla käydään läpi, mistä vakuuttamisessa on oikeastaan kyse. Olennaisessa osassa on tuoda ilmi, millaisten asioiden varalta meidät on vakuutettu ilman, että asiaa tarvitsee itse hoitaa, ja mitkä vakuutukset taas on nimenomaan osattava hoitaa itse.

Eläkejärjestelmien yhdistyminen selkeyttäisi lakisääteistä eläketurvaa19.2.2019 14:52:52Tiedote

Finanssialan mielestä huolellinen ja yksimielinen raportti kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien yhdistämisestä antaa hyvä edellytykset edetä sulautumisen tiellä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnalliset eläkkeet siirtyvät pääosin työntekijän eläkelain, TyEL:n, piiriin ja niitä hoitavasta Kevasta tulee työeläkeyhtiö tai -kassa. Yhdistymistä selvittänyt työryhmä jätti tänään 19.2. raporttinsa.

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.