Pankkibarometri: Investointien elpyminen näkyy pankkien lainatiskeillä

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan pankinjohtajat arvioivat sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysynnän kasvaneen viime kuukausien aikana viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Luotonkysynnän odotetaan myös jatkuvan vilkkaana loppuvuoden ajan. Yritykset kysyvät luottoja etenkin investointeja varten. Barometrikysely III/2017 tehtiin elo-syyskuun vaihteessa.

Selvä enemmistö pankinjohtajista arvioi, että yritysten luotonkysyntä on kasvussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Eri rahoitusvaihtoehdoista pankista otettujen luottojen määrä kasvaa tällä hetkellä eniten. Yritykset kysyvät nyt lainaa etenkin investointeja varten.

Myös kotitalouksien luotonkysyntä on viime vuotta vilkkaampaa. Etenkin oman asunnon hankintaa, remontointia ja peruskorjausta varten otettuja lainoja kysytään nyt viime vuotta enemmän.

"Suomen talous elpyy nyt laaja-alaisesti. Investoinnit ja vienti kasvavat yksityisen kulutuksen lisäksi. Investointien kasvu näkyy pankkien lainatiskeillä luottokysynnän piristymisenä. Pankeilla on varsin hyvät edellytykset vastata vilkastuneeseen luotonkysyntään", summaa Finanssiala ry:n analyytikko Elina Salminen.

Asuntosijoittaminen houkuttelee kotitalouksia

Kotitaloudet ovat entistä innokkaampia asuntosijoittajia. Sekä suorat asuntosijoitukset että asunto- ja kiinteistörahastosijoitukset ovat kasvattaneet suosiotaan. Suorien asuntosijoitusten houkuttelevuutta lisää lainarahoituksen edullisuus.

Myös osakesijoitusten ja osakerahastojen suosio kasvaa tällä hetkellä kotitalouksien keskuudessa. Osakesijoitusten suosiota selittää niin ikään poikkeuksellisen matala korkotaso, joka puolestaan on vähentänyt talletusten suosiota jo useamman vuoden ajan.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä sekä rahasto- ja rahoitusyhtiöitä ja arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Alakouluille kipeästi kaivattu ilmainen talousopetusmateriaali22.8.2017 09:10Tiedote

Alakoulujen talousosaamisen opetusta varten on avattu maksuton verkko-oppimismateriaali, Mini-Zaldo. Yhteiskuntaoppi tuli 4.–6.-vuosiluokkien opetusohjelmaan viime vuonna. Alakouluille ei kuitenkaan ole vielä tarjolla kovin paljon talousosaamisen opetukseen soveltuvaa opetusmateriaalia. Mini-Zaldo on tehty aiemman, yläkoululaisille suunnatun ja nyt uusitun Zaldo-oppimateriaalin pohjalta. Molemmat Zaldot löytyvät osoitteesta Zaldo.fi.