Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä hiipuu

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysynnän kasvu on hidastumassa. Erityisesti sijoitustoimintaan ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettavien lainojen kysynnän odotetaan vähenevän. Myös yritysten luotonkysynnän kasvu laimenee. Etenkin investointeja varten otettujen lainojen kysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely IV/2018 tehtiin marras-joulukuun vaihteessa.

Pankinjohtajat arvioivat kotitalouksien luotonkysynnän olleen loka-joulukuussa viime vuoden vastaavaa ajankohtaa hiukan vahvempaa, mutta kasvun odotetaan hiipuvan merkittävästi vuoden 2019 alkupuolella. Sijoitustoimintaa varten ei kysytä lainoja enää viime vuoden tahtiin, mutta oman kodin peruskorjaukseen ja remontointiin vielä panostetaan. Oman kodin hankintaan kysytään vielä hiukan enemmän lainaa kuin vuosi sitten, mutta tahti hidastuu.

Yritysten luotonkysynnän kasvun arvioidaan niin ikään hidastuvan. Investointeja varten kysytään lainaa viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän. Kysynnän muutos näyttää melko voimakkaalta verrattuna edellisiin barometrikyselyihin.

Kotitaloudet aiempaa varovaisempia sijoittamaan

Kotitaloudet ovat tulleet selvästi aiempaa varovaisemmiksi sijoittajiksi. Osake- ja rahastosijoitusten suosio on tällä hetkellä hyvin laimeaa ja kiinteistösijoitusten suosio on vähentynyt. Ainoastaan talletusten arvioidaan lisäävän suosiotaan sijoitusmuotona tällä hetkellä.

”Sekä kotitalouksien luotonkysyntä että sijoitushalukkuus näyttävät heikentyneen. Sijoittamisen suosioon vaikuttanee rahoitusmarkkinoilla syksyn aikana nähty turbulenssi. Talletusten suosion lisääntyminen kertoo turvallisuushakuisuudesta. Luotonkysyntä on hyvinkin maltillista siihen nähden, että talous kasvaa, työllisyystilanne on parantunut ja korot ovat alhaiset”, arvioi Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Elina Erkkilä

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Analyytikko Kimmo Koivisto puh. 020 793 4257

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.