Pankkibarometri: Luotonkysyntä vilkasta ja sijoittaminen kiinnostaa

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan pankinjohtajat arvioivat kotitalouksien kysyvän nyt luottoa viime vuotta enemmän. Luotonkysynnän odotetaan myös jatkuvan vilkkaana ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Etenkin oman asunnon hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän odotetaan entisestään vilkastuvan. Myös yritykset kysyvät luottoa viime vuotta enemmän, etenkin investointeja varten. Barometrikysely IV/2017 tehtiin marras-joulukuun vaihteessa.

Myös kotitalouksien kiinnostus sijoittamiseen on edelleen kasvussa. Osake- ja kiinteistösijoitusten suosio kasvaa tällä hetkellä eniten. Sijoittamista varten ollaan valmiita myös ottamaan lainaa, mikä on tietysti luonnollista erityisesti asuntosijoitusten kohdalla.

"Kotitaloudet ovat viime vuosien aikana kiinnostuneet erityisesti asuntosijoittamisesta. Asuntoihin sijoitetaan sekä suoraan että asuntorahastojen kautta hajautetusti. Olemattomien korkotuottojen aikana asuntosijoitukset on nähty kiinnostavana vaihtoehtona, jonka riskitaso sijoittuu yleensä osake- ja korkosijoitusten välimaastoon. Asuntosijoittamisen suosion kasvu heijastunee myös asuntoluottokannan kasvuun", summaa Finanssiala ry:n analyytikko Elina Salminen.

Yritykset kysyvät lainaa investointeihin

Myös yritykset kysyvät luottoa viime vuotta enemmän. Erityisesti investointeja varten otettujen luottojen kysynnän odotetaan kasvavan voimakkaasti: luotonkysynnän saldoluku nousi kaikkien aikojen korkeimpaan lukemaan. Lisäksi yksikään vastaajista ei odota kysynnän hiipuvan.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.