Pankkibarometri: Luotonkysyntä vilkasta ja sijoittaminen kiinnostaa

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan pankinjohtajat arvioivat kotitalouksien kysyvän nyt luottoa viime vuotta enemmän. Luotonkysynnän odotetaan myös jatkuvan vilkkaana ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Etenkin oman asunnon hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän odotetaan entisestään vilkastuvan. Myös yritykset kysyvät luottoa viime vuotta enemmän, etenkin investointeja varten. Barometrikysely IV/2017 tehtiin marras-joulukuun vaihteessa.

Myös kotitalouksien kiinnostus sijoittamiseen on edelleen kasvussa. Osake- ja kiinteistösijoitusten suosio kasvaa tällä hetkellä eniten. Sijoittamista varten ollaan valmiita myös ottamaan lainaa, mikä on tietysti luonnollista erityisesti asuntosijoitusten kohdalla.

"Kotitaloudet ovat viime vuosien aikana kiinnostuneet erityisesti asuntosijoittamisesta. Asuntoihin sijoitetaan sekä suoraan että asuntorahastojen kautta hajautetusti. Olemattomien korkotuottojen aikana asuntosijoitukset on nähty kiinnostavana vaihtoehtona, jonka riskitaso sijoittuu yleensä osake- ja korkosijoitusten välimaastoon. Asuntosijoittamisen suosion kasvu heijastunee myös asuntoluottokannan kasvuun", summaa Finanssiala ry:n analyytikko Elina Salminen.

Yritykset kysyvät lainaa investointeihin

Myös yritykset kysyvät luottoa viime vuotta enemmän. Erityisesti investointeja varten otettujen luottojen kysynnän odotetaan kasvavan voimakkaasti: luotonkysynnän saldoluku nousi kaikkien aikojen korkeimpaan lukemaan. Lisäksi yksikään vastaajista ei odota kysynnän hiipuvan.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.