Pankkibarometri: Luotonkysyntä vilkasta ja sijoittaminen kiinnostaa

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan pankinjohtajat arvioivat kotitalouksien kysyvän nyt luottoa viime vuotta enemmän. Luotonkysynnän odotetaan myös jatkuvan vilkkaana ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Etenkin oman asunnon hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän odotetaan entisestään vilkastuvan. Myös yritykset kysyvät luottoa viime vuotta enemmän, etenkin investointeja varten. Barometrikysely IV/2017 tehtiin marras-joulukuun vaihteessa.

Myös kotitalouksien kiinnostus sijoittamiseen on edelleen kasvussa. Osake- ja kiinteistösijoitusten suosio kasvaa tällä hetkellä eniten. Sijoittamista varten ollaan valmiita myös ottamaan lainaa, mikä on tietysti luonnollista erityisesti asuntosijoitusten kohdalla.

"Kotitaloudet ovat viime vuosien aikana kiinnostuneet erityisesti asuntosijoittamisesta. Asuntoihin sijoitetaan sekä suoraan että asuntorahastojen kautta hajautetusti. Olemattomien korkotuottojen aikana asuntosijoitukset on nähty kiinnostavana vaihtoehtona, jonka riskitaso sijoittuu yleensä osake- ja korkosijoitusten välimaastoon. Asuntosijoittamisen suosion kasvu heijastunee myös asuntoluottokannan kasvuun", summaa Finanssiala ry:n analyytikko Elina Salminen.

Yritykset kysyvät lainaa investointeihin

Myös yritykset kysyvät luottoa viime vuotta enemmän. Erityisesti investointeja varten otettujen luottojen kysynnän odotetaan kasvavan voimakkaasti: luotonkysynnän saldoluku nousi kaikkien aikojen korkeimpaan lukemaan. Lisäksi yksikään vastaajista ei odota kysynnän hiipuvan.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.