Pankkibarometri: Talletustilit ja korkorahastot kasvattavat suosiotaan – heikentyvä taloustilanne vähentää selvästi luotonkysyntää

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan loppuvuoden aikana kotitalouksien luotonkysyntä on ollut selvästi vähäisempää kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Odotukset kotitalouksien lähikuukausien luotonkysynnästä ovat myös merkittävästi heikentyneet. Yritystenkin luotonkysyntä on ollut alavireistä ja odotukset ovat heikot. Barometrikysely IV/2022 tehtiin pankinjohtajille marraskuussa.

Pankinjohtajat arvioivat barometrissa, että kotitalouksille on myönnetty loppuvuoden 2022 aikana selvästi vähemmän luottoja kuin viime vuonna samaan aikaan. Odotukset kotitalouksien lähiajan luotonkysynnästä ovat myös merkittävästi heikentyneet. Kuluttajahintojen ja markkinakorkojen nousun myötä lainanhoidon joustomahdollisuuksien kysyntä on vilkastunut. Pörssikurssit ovat kuluvana vuonna laskeneet, joten oman talouden sopeutumiskyvyn vaalimiseksi talletustilien ja korkorahastojen suosio on kasvanut.

Pankkibarometrin vastaajat arvioivat, että yrityksille on myönnetty syksyn aikana vähemmän luottoja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Barometrikyselyn vastauksissa myös yritysten luotonkysynnän odotukset ovat merkittävästi heikentyneet. Taloustilanteen ja -näkymien heikkeneminen heijastuu yritysten luotonkysyntää koskevissa odotuksissa. Vastaajat arvioivat, että luottoja otetaan lähinnä käyttöpääomaa ja rahoituksen uudelleenjärjestelyjä varten. Yritysten rahoituslähteistä erityisesti julkisen rahan käyttö on kasvussa.

”Kotitaloudet ja yritykset sopeuttavat omaa talouttaan nykyisen taloustilanteen ja -näkymien mukaiseksi. Taloustilanteen heikentyessä kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä hidastuu ja säästäminen lisääntyy. Kotitalouksien velkaantumisen kasvu tasaantuu, kun asuntomarkkinat viilenevät. Lainanhoidon joustomahdollisuuksien hyödyntäminen on vilkastunut, vaikka useat kotitaloudet ovat korkosuojanneet asuntolainansa”, arvioi Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Mariia Somerla.

Pankkibarometrissään Finanssiala ry kysyy neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Tutustu Pankkibarometri IV_2022 -raporttiin

Talouden tilan kuvailu ei enää riitä pankkien lisäpääomavaatimusten perusteluiksi3.2.2023 14:53:09 EET | Tiedote

Finanssivalvonta valmistelee parhaillaan maaliskuussa julkaistavaa makrovakauspäätöstään. Odotukset kohdistuvat tällä kertaa siihen, palauttaako se pankeille pandemian alussa poistetun järjestelmäriskipuskurivaatimuksen ja erityisesti, miten se tällöin toteuttaa uudistetun lain mukaisen perusteluvelvollisuutensa. Perusteluiksi eivät enää riitä ylimalkaiset taloudellisen tilanteen kuvailut.

Maksutavat-tutkimus: Mobiilimaksaminen kasvattaa suosiotaan vähitellen – nuorimmat maksavat edelleen kortilla ja käteisellä3.2.2023 06:30:00 EET | Tiedote

Mobiilimaksaminen ohitti suosiossa ensimmäistä kertaa käteisen, käteisellä maksaa 6 prosenttia vastaajista. Mobiilisovellus on tavallisin maksutapa 7 prosentilla vastaajista. Vuonna 2021 näin sanoi vain prosentti vastaajista. Debit-kortti on säilyttänyt asemansa pääasiallisena maksutapana (73 prosenttia vastaajista). Vastaajista 17 prosenttia ei juuri koskaan nosta käteistä. Verkkopankissa laskut maksetaan tavallisimmin älypuhelimella (58 prosenttia) Vastaajista 17 prosenttia toivoo vain digitaalisia pankkipalveluita. Luvut selviävät Finanssiala ry:n tuoreesta Maksutavat-tutkimuksesta

Vasemmistopuolueiden ehdotus kansallisesta rahoitustoimintaverosta iskisi alan yrityksiin, työntekijöihin ja asiakkaisiin2.2.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaiset pankit ja vakuutusyhtiöt ovat jo tällä hetkellä Suomen suurimpia veronmaksajia. Finanssialan kokonaisveropotti vuonna 2021 oli 4,8 miljardia euroa. Finanssiala on aivan keskeinen tukipilari hyvinvointiyhteiskuntamme rahoittamisessa. Toimiala paitsi rahoittaa kotitalouksia ja yrityksiä, se toimii myös pitkäaikaisena sijoittajana sekä riskien vakuuttajana.

Finanssiala kritisoi päätöstä jättää pankit kotitalouksien taloudellista tilannetta selvittävän työryhmän ulkopuolelle1.2.2023 15:31:45 EET | Tiedote

Finanssiala ry ihmettelee valtiovarainministeriön päätöstä jättää pankit pois kotitalouksien taloudellista tilannetta selvittävästä työryhmästä. Myöskään tutkijoita ei ole kelpuutettu työryhmään. Työryhmässä on edustajia valtiovarainministeriön lisäksi Suomen Pankista ja Finanssivalvonnasta. Finanssiala ry muistuttaa, että sääntelyä tai politiikkasuosituksia valmisteltaessa on kuultava laajasti tahoja, joita päätökset koskevat.

Digitalisaation on palveltava kansalaisia ja yrityksiä – digitaalinen kompassi osoittaa oikeaan suuntaan30.1.2023 10:16:19 EET | Tiedote

Valtion digitaalinen kompassi -projekti etsii erilaisia tapahtumia, joiden digitalisointia olisi tarpeen edistää. Vakuutusala ajaa yhdeksi digikompassin tapahtumaksi työtapaturmassa tai liikenneonnettomuudessa loukkaantumisen jälkiselvittelyn digitalisointia. Toinen digisujuvoittamista kaipaava asia on omaisen kuoleman jälkeinen paperisota. Julkisen ja yksityisen sektorin on kyettävä tarvittaessa rakentamaan kansalaisten digitaalista palveluinfraa yhdessä.