Pankkibarometri: Yritysten ja kotitalouksien luotonkysynnän odotetaan pysyvän vaimeana

Finanssiala ry:n (FA) tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten ja kotitalouksien luotonkysyntä on merkittävästi heikentynyt koronapandemian seurauksena. Myös odotukset lähiajan luotonkysynnästä ovat hyvin laimeat. Barometrikysely II/2020 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.

Pankinjohtajat arvioivat barometrissa, että kotitalouksien luotonkysyntä on vuoden toisella neljänneksellä romahtanut. Luotonkysyntää kuvaava saldoluku laski lähelle finanssi- ja eurokriisin tasoja. 72 prosenttia vastaajista arvioi luottoja myönnetyn vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Myös odotukset kotitalouksien lähiajan luotonkysynnästä ovat hyvin laimeat.

Sen sijaan kotitalouksia kiinnostavat lainanhoidossa lyhennysvapaiden hyödyntäminen ja laina-aikojen pidentäminen. Pankkien aktiiviset toimet asiakkaidensa auttamiseksi vaikean ajan yli on siis otettu hyvin vastaan. Lisäksi säästäminen talletustileille ja sijoittaminen osakemarkkinoille kiinnostavat kotitalouksia.

Pankkibarometrin vastaajat arvioivat, että yrityksille on myönnetty toisella vuosineljänneksellä luottoja viime vuoden kevättä vähemmän. Luotonkysyntää kuvaava saldoluku laski ja jäi pitkän aikavälin keskiarvonsa alapuolelle. Talouskriisin tyrehdyttämät investoinnit ja hallituksen toimet yritysten rahoituksen turvaamiseksi näkyvät barometrin vastauksissa. Vastaajien mukaan yritysten rahoituksessa turvaudutaan nyt erityisesti julkiseen rahaan.

Yritysten luotonkysynnän odotetaan kokonaisuutena pienenevän kesän 2020 aikana. Pankkiluottoja odotetaan silti tarvittavan lisää käyttöpääomaan ja rahoituksen uudelleenjärjestelyihin.

”Pankkibarometrin tulokset ovat huolestuttavia mutta odotusten mukaisia. Pankkien myöntämien lainanhoitohelpotusten ja kotitalouksien säästämishalujen takia kuluttajilla on nyt varoja, joita käyttää kotimaassa kuluttamiseen. Pankkien maksukorttidatoista saatujen tietojen mukaan kuluttajien ostokäyttäytyminen on jo palautumassa kriisiä edeltäneelle tasolle. Luotonkysynnässä sitä joudutaan barometrin mukaan vielä odottamaan”, summaa FA:n asiantuntija Mariia Somerla.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Pankkibarometri II/2020 raportti

FA edellyttää palvelulupauksen selkeyttämistä sotessa – julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus uuteen kunniaan!25.9.2020 13:59:29 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteiden uudistus palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja laadun parantamiseksi on välttämätöntä. Hallituksen esityksellä ei saavuteta näitä tavoitteita, todetaan Finanssiala ry:n (FA) lausunnossa sote-uudistukseen. FA vetoaa, että julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus nostetaan uuteen kunniaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Pankkeja koskevat viranomaispäätökset on perusteltava ymmärrettävästi, jyrähtää EU-tuomioistuin24.9.2020 17:14:28 EESTTiedote

EU-tuomioistuin on kumonnut saksalaispankeille määrätyn vakausmaksupäätöksen. EU:n yhteinen kriisinratkaisuneuvosto (Single Resolution Board, SRB) päätti vuonna 2017 vakausmaksujen suuruudesta noin 3500 luottolaitokselle, joiden joukossa olleet kolme saksalaispankkia valittivat päätöksestä tuomioistuimeen. Tuomioistuin kumosi päätöksen, koska puutteellisista perusteluista ei käynyt ilmi, miksi maksun suuruus oli mitä oli.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä vilkastunut – yritykset edelleen alamaissa22.9.2020 15:11:10 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on kesän 2020 aikana palautunut normaaliksi. Koronapandemian vaikutus näyttää jääneen vain tilapäiseksi pudotukseksi. Myös odotukset lainanottohalukkuudesta ovat parantuneet. Sen sijaan yritysten luotonkysyntä on edelleen alamaissa. Kesän aikana luottoja on myönnetty vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Investointeihin ei näytä olevan juurikaan lainanottohalukkuutta. Barometrikysely III/2020 tehtiin pankinjohtajille elo-syyskuun vaihteessa.

Muistutuskutsu webinaariin: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta21.9.2020 13:49:28 EESTKutsu

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.