Pankkibarometri: Yritysten ja kotitalouksien luotonkysynnän odotetaan pysyvän vaimeana

Finanssiala ry:n (FA) tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten ja kotitalouksien luotonkysyntä on merkittävästi heikentynyt koronapandemian seurauksena. Myös odotukset lähiajan luotonkysynnästä ovat hyvin laimeat. Barometrikysely II/2020 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.

Pankinjohtajat arvioivat barometrissa, että kotitalouksien luotonkysyntä on vuoden toisella neljänneksellä romahtanut. Luotonkysyntää kuvaava saldoluku laski lähelle finanssi- ja eurokriisin tasoja. 72 prosenttia vastaajista arvioi luottoja myönnetyn vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Myös odotukset kotitalouksien lähiajan luotonkysynnästä ovat hyvin laimeat.

Sen sijaan kotitalouksia kiinnostavat lainanhoidossa lyhennysvapaiden hyödyntäminen ja laina-aikojen pidentäminen. Pankkien aktiiviset toimet asiakkaidensa auttamiseksi vaikean ajan yli on siis otettu hyvin vastaan. Lisäksi säästäminen talletustileille ja sijoittaminen osakemarkkinoille kiinnostavat kotitalouksia.

Pankkibarometrin vastaajat arvioivat, että yrityksille on myönnetty toisella vuosineljänneksellä luottoja viime vuoden kevättä vähemmän. Luotonkysyntää kuvaava saldoluku laski ja jäi pitkän aikavälin keskiarvonsa alapuolelle. Talouskriisin tyrehdyttämät investoinnit ja hallituksen toimet yritysten rahoituksen turvaamiseksi näkyvät barometrin vastauksissa. Vastaajien mukaan yritysten rahoituksessa turvaudutaan nyt erityisesti julkiseen rahaan.

Yritysten luotonkysynnän odotetaan kokonaisuutena pienenevän kesän 2020 aikana. Pankkiluottoja odotetaan silti tarvittavan lisää käyttöpääomaan ja rahoituksen uudelleenjärjestelyihin.

”Pankkibarometrin tulokset ovat huolestuttavia mutta odotusten mukaisia. Pankkien myöntämien lainanhoitohelpotusten ja kotitalouksien säästämishalujen takia kuluttajilla on nyt varoja, joita käyttää kotimaassa kuluttamiseen. Pankkien maksukorttidatoista saatujen tietojen mukaan kuluttajien ostokäyttäytyminen on jo palautumassa kriisiä edeltäneelle tasolle. Luotonkysynnässä sitä joudutaan barometrin mukaan vielä odottamaan”, summaa FA:n asiantuntija Mariia Somerla.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Pankkibarometri II/2020 raportti

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.

270 000 kotitaloutta ja yritystä on hakenut lainanhoitoon joustoa16.6.2020 13:31:35 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit ovat auttaneet asiakkaitaan monin eri tavoin koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin yli. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä on lainanhoitoon myönnetyt joustot. Kolmen kuukauden aikana kotitalouksilta ja yrityksiltä on tullut hakemuksia lainanlyhennysvapaista ja muista joustoista yhteensä 270 000 kappaletta. Kuukausi sitten hakemuksia oli yhteensä 210 000. Suurin osa hakemuksista on ollut henkilöasiakkaiden asuntolainojen lyhennysvapaita.