Pankkibarometri: Yritysten lainankysyntä jatkuu vilkkaana

Finanssiala ry:n tuore Pankkibarometri ennakoi, että keväästä on tulossa vilkas pankkien lainatiskeillä. Pankinjohtajat arvioivat yritysten luotonkysynnän olevan selvässä kasvussa viime vuoteen nähden. Lainaa haetaan nyt erityisesti investointeja varten, mikä on erittäin positiivinen merkki talouskasvun jatkuvuuden kannalta. Myös kotitalouksien luotonkysynnän arvioidaan olevan selvästi viime vuotta vahvempaa. Barometrikysely I/2018 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Kotitalouksien kiinnostus sijoittamiseen kasvaa edelleen. Erityisesti osake- ja kiinteistösijoittamista suositaan tällä hetkellä. Sijoittamista varten ollaan valmiita myös ottamaan lainaa. Talletusten suosio on jo pitkään ollut vähäistä matalasta korkotasosta johtuen.

-On todella hienoa, että kotitaloudet ovat innostuneet sijoittamaan. Suomalaisten olisi tärkeää hajauttaa omistustaan myös muihin kohteisiin kuin omaan asuntoon, toteaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Elina Salminen.

Uutta tietoa joukkorahoituksen kysynnästä

Yritykset kysyvät luottoa etenkin pankeista. Jopa 66 prosenttia vastaajista arvioi, että pankkiluottojen kysyntä on tällä hetkellä kasvussa. Vain 5 prosenttia vastaajista arvioi sen olevan vähenemässä. Pankkirahoitus on edelleen suosituin rahoitusmuoto yritysten keskuudessa.

Tässä barometrikyselyssä tiedusteltiin ensimmäisen kerran tietoja joukkorahoituksen kysynnän kehityksestä. Joukkorahoitus on euroissa mitattuna vielä suhteellisen pieni yritysrahoituksen muoto, mutta sen kasvuvauhti on voimakasta. Sen kysynnän kehitystä on kiinnostavaa seurata myös pankkibarometrin avulla. Vastaajista 38 prosenttia arvioi joukkorahoituksen kysynnän olevan kasvussa, kun taas 10 prosenttia arvioi sen olevan vähenemässä yritysten keskuudessa tällä hetkellä.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.