Pankkibarometri: Yritysten lainankysyntä jatkuu vilkkaana

Finanssiala ry:n tuore Pankkibarometri ennakoi, että keväästä on tulossa vilkas pankkien lainatiskeillä. Pankinjohtajat arvioivat yritysten luotonkysynnän olevan selvässä kasvussa viime vuoteen nähden. Lainaa haetaan nyt erityisesti investointeja varten, mikä on erittäin positiivinen merkki talouskasvun jatkuvuuden kannalta. Myös kotitalouksien luotonkysynnän arvioidaan olevan selvästi viime vuotta vahvempaa. Barometrikysely I/2018 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Kotitalouksien kiinnostus sijoittamiseen kasvaa edelleen. Erityisesti osake- ja kiinteistösijoittamista suositaan tällä hetkellä. Sijoittamista varten ollaan valmiita myös ottamaan lainaa. Talletusten suosio on jo pitkään ollut vähäistä matalasta korkotasosta johtuen.

-On todella hienoa, että kotitaloudet ovat innostuneet sijoittamaan. Suomalaisten olisi tärkeää hajauttaa omistustaan myös muihin kohteisiin kuin omaan asuntoon, toteaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Elina Salminen.

Uutta tietoa joukkorahoituksen kysynnästä

Yritykset kysyvät luottoa etenkin pankeista. Jopa 66 prosenttia vastaajista arvioi, että pankkiluottojen kysyntä on tällä hetkellä kasvussa. Vain 5 prosenttia vastaajista arvioi sen olevan vähenemässä. Pankkirahoitus on edelleen suosituin rahoitusmuoto yritysten keskuudessa.

Tässä barometrikyselyssä tiedusteltiin ensimmäisen kerran tietoja joukkorahoituksen kysynnän kehityksestä. Joukkorahoitus on euroissa mitattuna vielä suhteellisen pieni yritysrahoituksen muoto, mutta sen kasvuvauhti on voimakasta. Sen kysynnän kehitystä on kiinnostavaa seurata myös pankkibarometrin avulla. Vastaajista 38 prosenttia arvioi joukkorahoituksen kysynnän olevan kasvussa, kun taas 10 prosenttia arvioi sen olevan vähenemässä yritysten keskuudessa tällä hetkellä.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Pankkibarometri: Lainakysyntä hieman alkuvuotta laimeampaa15.6.2018 07:00Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä on edelleen viime vuotta vilkkaampaa, mutta kasvun arvioidaan hieman laimentuneen verrattuna alkuvuoteen. Heinäkuun alusta kiristyvä asuntolainojen lainakatto on todennäköisesti vaikuttanut pankinjohtajien arvioihin kotitalouksien luotonkysynnän kehityksestä. Barometrikysely II/2018 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.