Pankkibarometri: Yritysten lainankysyntä jatkuu vilkkaana

Finanssiala ry:n tuore Pankkibarometri ennakoi, että keväästä on tulossa vilkas pankkien lainatiskeillä. Pankinjohtajat arvioivat yritysten luotonkysynnän olevan selvässä kasvussa viime vuoteen nähden. Lainaa haetaan nyt erityisesti investointeja varten, mikä on erittäin positiivinen merkki talouskasvun jatkuvuuden kannalta. Myös kotitalouksien luotonkysynnän arvioidaan olevan selvästi viime vuotta vahvempaa. Barometrikysely I/2018 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Kotitalouksien kiinnostus sijoittamiseen kasvaa edelleen. Erityisesti osake- ja kiinteistösijoittamista suositaan tällä hetkellä. Sijoittamista varten ollaan valmiita myös ottamaan lainaa. Talletusten suosio on jo pitkään ollut vähäistä matalasta korkotasosta johtuen.

-On todella hienoa, että kotitaloudet ovat innostuneet sijoittamaan. Suomalaisten olisi tärkeää hajauttaa omistustaan myös muihin kohteisiin kuin omaan asuntoon, toteaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Elina Salminen.

Uutta tietoa joukkorahoituksen kysynnästä

Yritykset kysyvät luottoa etenkin pankeista. Jopa 66 prosenttia vastaajista arvioi, että pankkiluottojen kysyntä on tällä hetkellä kasvussa. Vain 5 prosenttia vastaajista arvioi sen olevan vähenemässä. Pankkirahoitus on edelleen suosituin rahoitusmuoto yritysten keskuudessa.

Tässä barometrikyselyssä tiedusteltiin ensimmäisen kerran tietoja joukkorahoituksen kysynnän kehityksestä. Joukkorahoitus on euroissa mitattuna vielä suhteellisen pieni yritysrahoituksen muoto, mutta sen kasvuvauhti on voimakasta. Sen kysynnän kehitystä on kiinnostavaa seurata myös pankkibarometrin avulla. Vastaajista 38 prosenttia arvioi joukkorahoituksen kysynnän olevan kasvussa, kun taas 10 prosenttia arvioi sen olevan vähenemässä yritysten keskuudessa tällä hetkellä.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.