Pankkibarometri: Yritysten lainankysyntä jatkuu vilkkaana

Finanssiala ry:n tuore Pankkibarometri ennakoi, että keväästä on tulossa vilkas pankkien lainatiskeillä. Pankinjohtajat arvioivat yritysten luotonkysynnän olevan selvässä kasvussa viime vuoteen nähden. Lainaa haetaan nyt erityisesti investointeja varten, mikä on erittäin positiivinen merkki talouskasvun jatkuvuuden kannalta. Myös kotitalouksien luotonkysynnän arvioidaan olevan selvästi viime vuotta vahvempaa. Barometrikysely I/2018 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Kotitalouksien kiinnostus sijoittamiseen kasvaa edelleen. Erityisesti osake- ja kiinteistösijoittamista suositaan tällä hetkellä. Sijoittamista varten ollaan valmiita myös ottamaan lainaa. Talletusten suosio on jo pitkään ollut vähäistä matalasta korkotasosta johtuen.

-On todella hienoa, että kotitaloudet ovat innostuneet sijoittamaan. Suomalaisten olisi tärkeää hajauttaa omistustaan myös muihin kohteisiin kuin omaan asuntoon, toteaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Elina Salminen.

Uutta tietoa joukkorahoituksen kysynnästä

Yritykset kysyvät luottoa etenkin pankeista. Jopa 66 prosenttia vastaajista arvioi, että pankkiluottojen kysyntä on tällä hetkellä kasvussa. Vain 5 prosenttia vastaajista arvioi sen olevan vähenemässä. Pankkirahoitus on edelleen suosituin rahoitusmuoto yritysten keskuudessa.

Tässä barometrikyselyssä tiedusteltiin ensimmäisen kerran tietoja joukkorahoituksen kysynnän kehityksestä. Joukkorahoitus on euroissa mitattuna vielä suhteellisen pieni yritysrahoituksen muoto, mutta sen kasvuvauhti on voimakasta. Sen kysynnän kehitystä on kiinnostavaa seurata myös pankkibarometrin avulla. Vastaajista 38 prosenttia arvioi joukkorahoituksen kysynnän olevan kasvussa, kun taas 10 prosenttia arvioi sen olevan vähenemässä yritysten keskuudessa tällä hetkellä.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Eurovaaliehdokkaat kyselyssä: Sijoitusten ympäristövaikutukset saatava läpinäkyviksi20.5.2019 08:30:56 EESTTiedote

Valtaosa Finanssiala ry:n (FA) kyselyyn vastanneista eurovaaliehdokkaista on sitä mieltä, että piensijoittajan on saatava tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Moni kuitenkin toteaa, että kestävyys pitäisi ensin määritellä yksiselitteisesti. EU:ssa onkin paraikaa valmisteilla säädös määrittämään, miten sijoituskohteiden ympäristövaikutuksia pitää arvioida ja millaisia ovat ympäristön kannalta kestävät sijoituskohteet.

Piia-Noora Kauppi: Aikooko uusi hallitus käydä duunareiden taskuilla?16.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Säästäminen ja sijoittaminen ovat jo tänä päivänä entistä useamman palkansaajan harrastus, ei mikään rikkaiden etuoikeus, muistuttaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Yli miljoona suomalaista on rahastosijoittajia. Heistä 39 prosenttia on työväestöä tai alempia toimihenkilöitä. Tämä ilmenee Finanssiala ry:n tuoreesta tutkimuksesta, johon on haastateltu 2 500:aa suomalaista.

Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi15.5.2019 06:30:00 EESTTiedote

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Rahanpesu kuriin finanssialan yritysten tiedonvaihdolla11.5.2019 07:30:00 EESTTiedote

Finanssialan yritysten on voitava vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Tällä hetkellä pankki- ja vakuutussalaisuus estää tiedonvaihdon, mikä hankaloittaa merkittävästi rahanpesun torjuntaa. Finanssiala toivoo, että hallitusohjelmassa päätetään uusista keinoista rahanpesun torjunnassa, esimerkiksi parannetaan viranomaisten ja finanssialan yhteistyötä ja vahvistetaan valvontaa ja viranomaisten resursseja. Nyt finanssiviranomaisten sopima Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyön tiivistäminen on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.