Finanssivalvonta

Pankkien tärkeää huolehtia ei-digitaalisten palveluiden saatavuudesta ja palveluiden kohtuullisesta hinnoittelusta

Jaa

Finanssivalvonnan tekemän selvityksen mukaan asiakkaiden oikeus peruspankkipalveluihin toteutuu kokonaisuutena tarkastellen asianmukaisesti. Pankkien on kuitenkin huolehdittava siitä, että myös digitaalisten palveluiden ulkopuolelle jääneille asiakkaille on saatavilla riittävät ja kohtuuhintaiset peruspankkipalvelut. Myös käteisen saatavuus tulee turvata maanlaajuisesti.

Peruspankkipalveluista perittävien maksujen kokonaistaso nousi vuonna 2021. Pankkiasiointi on edelleen edullisinta digitaalisia pankkipalveluita käyttäville. Laskunmaksun hinta muissa kuin digitaalisissa palvelukanavissa vaihtelee voimakkaasti pankeittain. Finanssivalvonta katsoo, että kalleimmat hinnat voivat vaarantaa palveluiden kohtuuhintaisen saatavuuden tilanteissa, joissa henkilöllä ei ole mahdollisuutta käyttää digitaalisia palvelukanavia.

- Koronapandemia on heikentänyt konttoripalvelujen saatavuutta. Pankkien tulee tarjota myös niille asiakkaille, jotka eivät syystä tai toisesta pysty käyttämään digitaalisia palveluita, heidän tarvitsemansa peruspankkipalvelut kohtuullisella hinnalla, Finanssivalvonnan johtaja Anneli Tuominen sanoo.

Tulokset käyvät ilmi Finanssivalvonnan vuosittaisesta pankkipalvelujen saatavuutta ja hinnoittelua koskevasta selvityksestä. Selvityksessä on lisäksi vuosien 2019–2020 tapaan kartoitettu peruspankkipalveluiden digitaalisiin asiointikanaviin tehtyjä parannuksia palveluiden saavutettavuuteen ja käytettävyyteen. Lisäksi Finanssivalvonta selvitti, miten pankit täyttävät peruspankkipalveluiden tarjontavelvollisuutensa niiden asiakkaiden osalta, jotka eivät käytä digitaalisia asiointikanavia.

Konttoriverkosto on jatkanut supistumistaan

Konttoreiden palveluajat jatkoivat vuonna 2021 supistumistaan. Myös konttoriverkosto harveni suunnilleen samaa tahtia kuin edeltävinä vuosina. Henkilöasiakkaita palvelevien konttoreiden lukumäärä tarkasteluajankohtana oli 740, kun vuonna 2020 se oli 769.

Konttoreiden määrän väheneminen sekä niiden palveluaikojen supistaminen on joissain tapauksissa pidentänyt konttorien jonotusaikoja kohtuuttomasti. Pankkien on tärkeää kiinnittää huomiota jonotusaikojen kohtuullisuuteen.

Digitaalisten asiointikanavien käytettävyyttä ja saavutettavuutta on parannettu

Digitaalisten palveluiden käyttö on kasvanut koronapandemian aikana, ja pankit arvioivat tämän asiakaskäyttäytymisen muutoksen pysyväksi. Asiakkaiden kynnys sähköisten palveluiden käyttöönotolle on laskenut samaan aikaan kun konttoreissa asiointi on vähentynyt erityisesti koronarajoitusten takia. Konttoreissa asioi kuitenkin edelleen vakiintunut asiakaskunta.

Pankit ovat vuoden 2021 aikana jatkaneet digitaalisten pankkipalveluiden kehittämistä: palveluiden käytettävyyttä on parannettu ja sisällön saavutettavuutta on edistetty. Finanssivalvonnan selvityksestä käy ilmi, että osa korona-aikana lanseeratuista ja alun perin väliaikaisiksi kaavailluista etäasioinnin palveluista ja palveluiden käytön tuesta on jäänyt osaksi pankkien pysyvää palveluvalikoimaa.

Käteisnostopalvelut on turvattava maanlaajuisesti

Vaikka käteisen käyttö on vähentynyt pitkään, se on silti ensisijainen maksutapa sadoille tuhansille suomalaisille. Käteisen käytön vähentyessä on olemassa vaara, että myös käteisnostopalveluiden saatavuus heikentyy alle kohtuullisena pidettävän tason. Finanssivalvonta pitää tärkeänä, että pankit arvioivat säännöllisesti asiakkaille tarjoamiensa käteisjakelukanavien riittävyyttä, ja erityisesti sitä, että asiakkaiden mahdollisuudet käteisnostopalveluiden käyttämiseen turvataan maanlaajuisesti myös haja-asutusalueilla.

Finanssivalvonta pitää myös tarpeellisena, että käteisnostopalvelujen tarjontavelvoitetta koskevaa lainsäädäntöä tarkastellaan uudestaan. Finanssivalvonta on lähettänyt valtiovarainministeriölle maaliskuussa 2022 aloitteen, jossa Finanssivalvonta on pyytänyt, että ministeriö arvioisi voimassa olevaa lainsäädäntöä ja mahdollisia muutostarpeita käteisnostopalveluiden saatavuuden turvaamiseksi maanlaajuisesti.

Kyberuhkien varalta on hyvä pitää kotivarana myös käteistä muutamaksi päiväksi

Kiristynyt turvallisuustilanne on lisännyt kyberuhkia. Myös Suomessa on havaittu pankkien palveluihin kohdistuvia palvelunestohyökkäyksiä.

− Pankkien mobiili- ja verkkopankkeihin kohdistuu ajoittain palvelunesto- ja kyberhyökkäyksiä. Siltä varalta, että myös korttimaksamisessa tapahtuu häiriöitä, on suositeltavaa varata jonkin verran käteistä rahaa muutaman päivän tarpeisiin, Anneli Tuominen muistuttaa.

Finanssivalvonta antoi eduskunnan pankkivaltuustolle selvityksen peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta 1.4.2022. Selvityksen tiedot perustuivat pääasiassa kuluttajien maksutilivertailusivustolta (www.fine.fi/maksutilivertailu) saatuun materiaaliin, asiakas-, sidosryhmä- ja valvottavakentän palautteisiin sekä selvityksen yhteydessä pankeille tehtyyn kyselyyn.

Katso myös

Peruspankkipalveluselvitys 2021

Lisätietoja antaa

Samu Kurri, osastopäällikkö

Haastattelupyynnöt koordinoi Viestinnän mediapäivystys, puhelin (09) 183 5030, arkisin klo 9–16.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Finanssivalvonta
Finanssivalvonta
PL 103, Snellmaninkatu 6
00100 Helsinki

09 183 51https://www.finanssivalvonta.fi/

Finanssivalvonta on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat muun muassa pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt ja pörssi. Edistämme finanssimarkkinoiden vakautta ja luottamusta sekä asiakkaiden, sijoittajien ja vakuutettujen suojaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssivalvonta

Penalty payment of EUR 25,000 and public warning for Nada express osk due to omissions concerning compliance with anti-money laundering regulations9.5.2022 16:20:00 EEST | Press release

The omissions relate to various obligations under the regulations on preventing money laundering and terrorist financing. Specifically, there have been shortcomings pertaining to the obliged entity's risk assessment, the assessment of risks associated with customer relationships, customer due diligence, the retention of customer due diligence data, the enhanced customer due diligence obligation, ongoing monitoring as well as the obligation to obtain information and report.

Nada express osk påförs en påföljdsavgift på 25 000 euro och tilldelas en offentlig varning för försummelse av bestämmelserna om förhindrande av penningtvätt9.5.2022 16:20:00 EEST | Tiedote

Försummelserna gäller flera skyldigheter enligt regelverket om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism. Det har handlat om brister i den rapporteringsskyldigas riskbedömning, bedömningen av riskerna i anknytning till kundförhållandet (riskbaserad bedömning), kundkontroll och bevarande av kundkontrolluppgifter och skärpta åtgärder för kundkontroll samt i den fortlöpande uppföljningen och utrednings- och rapporteringsskyldigheten.

Nada express osk:lle 25 000 euron seuraamusmaksu ja julkinen varoitus laiminlyönneistä rahanpesun estämisen sääntelyn noudattamisessa9.5.2022 16:20:00 EEST | Tiedote

Laiminlyönnit koskevat useita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen sääntelyn velvoitteita. Kyse on ollut puutteista ilmoitusvelvollisen riskiarviossa, asiakassuhteisiin liittyvässä riskien arvioinnissa, asiakkaiden tuntemisessa, tuntemistietojen säilyttämisessä, tehostetussa tuntemisvelvollisuudessa ja jatkuvassa seurannassa sekä selonotto- ja ilmoitusvelvollisuudessa.

Penalty payment of EUR 10,000 and public warning for Halgan Services Oy due to omissions concerning compliance with anti-money laundering regulations13.4.2022 15:15:00 EEST | Press release

The omissions relate to various obligations under the regulations on preventing money laundering and terrorist financing. Specifically, this concerns deficiencies in the assessment of risks, in the risk-based assessment of customers, in customer due diligence, in the retention of customer due diligence data and in the enhanced customer due diligence obligation.

Halgan Services Oy påförs en påföljdsavgift på 10 000 euro och tilldelas en offentlig varning för försummelse att iaktta bestämmelserna om förhindrande av penningtvätt13.4.2022 15:15:00 EEST | Tiedote

Försummelserna gäller flera skyldigheter enligt regelverket om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism. Det har handlat om brister i riskbedömningen, den riskbaserade bedömningen av kunder, kundkontroll och bevarande av kundkontrolluppgifter samt skärpta åtgärder för kundkontroll.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme