Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Finanssiala ry on ollut yhteydessä Ukrainassa toimiviin pankkeihin. Sikäläisten pankkien mukaan palvelut toimivat myös kriisitilanteessa.

”Eräs pankki kertoi, että verkkopalvelut toimivat normaalisti ja asiakkaita palvellaan konttorissa mahdollisuuksien mukaan. Ilmahälytyksen tullessa palvelu jatkuu pommisuojassa tai metroasemalla, missä pankkitoimihenkilö auttaa läppäri sylissä asiakkaita”, kertoo Finanssiala ry:n johtaja Niko Saxholm.

Saxholmin mukaan Ukrainassa sähkö- ja tietoverkot ovat toimineet hyvin vallattuja kaupunkeja lukuun ottamatta. Ukrainalaiset ovat torjuneet useita vakavia kyberhyökkäyksiä.

”Ukrainassa on hurja määrä kyberosaamista, ja sieltä varmasti haalitaan oppeja myös Suomeen, kunhan tilanne joskus hieman rauhoittuu.”

Entä miten Suomen pankkijärjestelmä selviäisi, jos oltaisiinkin samanlaisessa tilanteessa kuin Ukraina?

”Mahdotonta sitä on etukäteen sanoa, mutta olen luottavainen. Useisiin erilaisiin kriisitilanteisiin on varauduttu jo vuosia, ja Ukrainan opit näyttävät siltä, että pankkitoimintaa pystytään jatkamaan vaikeissakin olosuhteissa, kunhan sähkö- ja tietoverkot ovat käytettävissä edes rajatusti”, Saxholm sanoo.

Pankkeihin kohdistuu normaalinakin aikana palvelunesto- ja muita kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on jo viritetty niin tehokkaiksi kuin mahdollista.

Finanssialan yritykset ja viranomaiset myös harjoittelevat ja testaavat säännöllisesti varautumistaan kyberuhkiin: syksyllä toimijat testasivat varautumistaan finanssialan FATO-toimintaharjoituksessa ja parhaillaan on käynnissä muun muassa maksuliikkeen häiriöihin varautumista testaava yritysten ja viranomaisten TIETO22-yhteistoimintaharjoitus.

Esimerkiksi FATO-harjoituksessa järjestäjät loivat erilaisia skenaarioita ja niihin liittyviä kysymyksiä. Harjoittelun osanottajat sitten vastasivat, kuinka toimisivat kussakin tilanteessa. Tulosten perusteella pankit ja rahoitusalan viranomaiset ovat parantaneet varautumistaan erilaisiin uhkiin. Kehittämistä on vielä esimerkiksi yhteistoiminnassa ja viestinnässä.

Oma pesä kuntoon

Saxholm muistuttaa henkilökohtaisen varautumisen tärkeydestä, mikä koskee myös finanssiyhtiöitä ja niiden henkilöstöä.

”Yrityksen toiminnan mahdollistavat työntekijät: jos kotona ei ole ruokaa pöydässä, eivät työtkään suju. Henkisen rasitteen ja henkilökohtaisen stressin vaikutuksia on vaikeaa simuloida esimerkiksi harjoituksissa.”

Saxholm vinkkaa pelastusalan järjestöjen ja viranomaisten ylläpitämästä 72tuntia.fi-sivustosta, josta saa vinkkejä, miten varautua esimerkiksi sähköjen, vesihuollon tai verkkoinfran häiriöihin.

Yleinen suositus on, että jokaisella tulisi olla noin kolmen vuorokauden varalta esimerkiksi ruokaa ja lääkkeitä. Käteistä on hyvä olla, mutta sitä ei kannata hamstrata määräänsä enempää. Kriisi- ja poikkeustilanteissa auttaa, jos käytettävissä on jokin muu vaihtoehtoinen maksutapa kuten käteinen, mobiilisovellus tai toisen pankin luottokortti.

Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista 13.5.2022 16:26:00 EEST | Tiedote

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti: ”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo. Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa. Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääo

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.

Markkinoilla epävarmuutta ilmassa – rahastoista lunastettiin huhtikuussa 104 miljoonaa euroa9.5.2022 14:12:02 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin huhtikuussa yhteensä 104 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 147 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Kotitalouksien liiallista velkaantumista on ehkäistävä, mutta oman kodin hankintaa ei pidä vaikeuttaa nyt uudella velkakatolla4.5.2022 15:46:00 EEST | Tiedote

”Suomalainen finanssiala haluaa olla mukana tukemassa kotitalouksien mahdollisuuksia hallita omaa talouttaan paremmin ja siten ehkäistä ylivelkaantumista. On kuitenkin muistettava, että viranomaisilla on jo työkalupakissaan keinoja ylivelkaantumisen hillintään ja uusia on parhaillaan valmisteilla. Niiden päälle ei enää tarvita lisää. Kotitalouksien asunnonhankintaa ei tule vaikeuttaa esimerkiksi tulosidonnaisella velkakatolla, jota Suomen Pankki on ehdottanut”, Finanssiala ry:n (FA:n) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila sanoo. Tuoreen kansalaiskyselyn mukaan maailmanpoliittinen tilanne sekä inflaation kiihtyminen ja korkojen nousu ovat lisänneet varovaisuutta mm. oman asunnon hankintaan. Kyselyn mukaan 45 prosentilla kansalaisista harkinta-aika on pidentynyt tai suunnitelmista on kokonaan luovuttu omien henkilökohtaisten investointien suhteen. Norstat Oy:n Finanssialalle huhtikuussa toteuttamaan kyselyyn vastasi 2 011 henkilöä. ”Nyt erityisesti on pidettävä huolta, että Suomen ta

Epävarmuus taloudesta kasvanut suomalaisten keskuudessa – nyt tarvitsemme vakautta ja turvaa25.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Puolet suomalaisista ei ole muuttanut lainkaan omia investointisuunnitelmiaan, kuten asunnon tai vapaa-ajan asunnon ostamista tai remontointia, kuluttajahintojen ja korkojen nousun tai maailmanpoliittisen tilanteen vuoksi. Varovaisuutta on kuitenkin ilmassa, koska yhteensä vajaalla 45 prosentilla on investointien suhteen harkinta-aika pidentynyt tai suunnitelmista on kokonaan luovuttu. Finanssiala ry:n (FA) tilaaman kansalaiskyselyn toteutti Norstat Oy. Kyselyyn vastasi 2 011 henkilöä. Kyselyn tulokset ja FA:n hallitusohjelmatavoitteet esitellään mediatilaisuudessa 25.4. kello 9 alkaen. Linkki tilaisuuteen tiedotteen lopussa.