Pankkipalveluiden toimivuus mitataan yllättävissä elämänmuutoksissa

Elämäntilanteen yllättävät muutokset, kuten läheisen kuolema, avioero ja työttömyys vaikuttavat usein myös pankki- ja vakuutusasioiden hoitoon. Odottamattomissa tilanteissa voi olla vaikea toimia, kun tilanne on uusi ja selvitettäviä asioita paljon. Pankkiasioiden hoito koetaan muutostilanteissa usein perusteettoman hankalaksi.

Moni FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan yhteyttä ottava asiakas kokee kuolinpesän asioiden hoidon vaikeaksi ja monimutkaiseksi, etenkin jos asia on muuttunut riitaisaksi kuolinpesän sisällä.

Neuvoa kysytään esimerkiksi siitä, kuka saa hoitaa kuolinpesän asioita, mitä laskuja saa maksaa, mitä asiakirjoja pankki haluaa ja kuka voi saada kuolinpesän tilitietoja. Tai sitten halutaan vain varmistaa asioiden hoidon puolueettomuus ja riippumattomuus tai että pankista saadut tiedot pitävät paikkansa. Haastavia ovat myös tilanteet, joissa edesmenneen henkilön omaisuudesta, esimerkiksi sijoituksista tai asiakkuuksista eri pankeissa ei ole tietoa, eikä asiakirjoja löydy.

Kuolinpesän asioiden hoito on luonnollisesti usein surun keskellä haastavaa ja asiat monimutkaisia.

”Tällaisessa tilanteessa korostuvat asiakkaiden tarpeet pankkien ja vakuutusyhtiöiden selkeille toimintaohjeille sekä asiantuntevalle ja riittävän nopealle asiakaspalvelulle. Moni asiakas kokee, että asioiden hoito on tehty perusteettoman hankalaksi ja että ruuhkaisen asiakaspalvelun vuoksi esimerkiksi kuolinpesän asiakirjojen tarkistaminen pankissa vie kohtuuttoman kauan”, FINEn jaostopäällikkö Tuomas Hidén sanoo.

FINEn verkkosivuilta löytyvässä oppaassa: Pankki- ja vakuutusasiat kuolinpesässä on tietoa ja ohjeita kuolinpesän osakkaille asioiden hoitamiseksi.

Maksukyvyn heikentyminen voi johtaa laina-asioiden hoidon ongelmiin.

FINEn neuvontaan ottavat yhteyttä myös henkilöt, joilla on esimerkiksi työttömyyden tai avioeron myötä syntyneitä ongelmia laina-asioidensa hoidossa: tulotaso on romahtanut eikä lainoja kyetä maksamaan sovitusti takaisin, lyhennysvapaat on käytetty tai niitä ei syystä tai toisesta saa ja omat puskurit talousasioiden hoitoon on käytetty.

”Jos asiakas toivoo pankiltaan joustoa ja kyse on käytännössä asiakkaan ja pankin välisestä velan maksuohjelman muutosta koskevasta neuvottelutilanteesta, ovat auttamismahdollisuutemme valitettavasti rajalliset. Annamme ohjeita, miten asiakkaan kannattaisi tilanteessaan toimia, mutta joissain tapauksissa saatamme ohjata asiakkaan velkaneuvonnan puoleen”, Hidén sanoo.

”Tärkeintä olisi osata ottaa yhteyttä omaan pankkiinsa riittävän ajoissa, ennen ensimmäisiä viivästyksiä. Jos viivästykset ovat jo pöydällä, ovat myös neuvottelut pankin kanssa varmasti jo vaikeampia”, Hidén jatkaa.

Jaostopäällikkö Tuomas Hidén, p. 09 6850 1242, tuomas.hiden(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi