Pankkipalveluiden toimivuus mitataan yllättävissä elämänmuutoksissa
Moni FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan yhteyttä ottava asiakas kokee kuolinpesän asioiden hoidon vaikeaksi ja monimutkaiseksi, etenkin jos asia on muuttunut riitaisaksi kuolinpesän sisällä.
Neuvoa kysytään esimerkiksi siitä, kuka saa hoitaa kuolinpesän asioita, mitä laskuja saa maksaa, mitä asiakirjoja pankki haluaa ja kuka voi saada kuolinpesän tilitietoja. Tai sitten halutaan vain varmistaa asioiden hoidon puolueettomuus ja riippumattomuus tai että pankista saadut tiedot pitävät paikkansa. Haastavia ovat myös tilanteet, joissa edesmenneen henkilön omaisuudesta, esimerkiksi sijoituksista tai asiakkuuksista eri pankeissa ei ole tietoa, eikä asiakirjoja löydy.
Kuolinpesän asioiden hoito on luonnollisesti usein surun keskellä haastavaa ja asiat monimutkaisia.
”Tällaisessa tilanteessa korostuvat asiakkaiden tarpeet pankkien ja vakuutusyhtiöiden selkeille toimintaohjeille sekä asiantuntevalle ja riittävän nopealle asiakaspalvelulle. Moni asiakas kokee, että asioiden hoito on tehty perusteettoman hankalaksi ja että ruuhkaisen asiakaspalvelun vuoksi esimerkiksi kuolinpesän asiakirjojen tarkistaminen pankissa vie kohtuuttoman kauan”, FINEn jaostopäällikkö Tuomas Hidén sanoo.
FINEn verkkosivuilta löytyvässä oppaassa: Pankki- ja vakuutusasiat kuolinpesässä on tietoa ja ohjeita kuolinpesän osakkaille asioiden hoitamiseksi.
Maksukyvyn heikentyminen voi johtaa laina-asioiden hoidon ongelmiin.
FINEn neuvontaan ottavat yhteyttä myös henkilöt, joilla on esimerkiksi työttömyyden tai avioeron myötä syntyneitä ongelmia laina-asioidensa hoidossa: tulotaso on romahtanut eikä lainoja kyetä maksamaan sovitusti takaisin, lyhennysvapaat on käytetty tai niitä ei syystä tai toisesta saa ja omat puskurit talousasioiden hoitoon on käytetty.
”Jos asiakas toivoo pankiltaan joustoa ja kyse on käytännössä asiakkaan ja pankin välisestä velan maksuohjelman muutosta koskevasta neuvottelutilanteesta, ovat auttamismahdollisuutemme valitettavasti rajalliset. Annamme ohjeita, miten asiakkaan kannattaisi tilanteessaan toimia, mutta joissain tapauksissa saatamme ohjata asiakkaan velkaneuvonnan puoleen”, Hidén sanoo.
”Tärkeintä olisi osata ottaa yhteyttä omaan pankkiinsa riittävän ajoissa, ennen ensimmäisiä viivästyksiä. Jos viivästykset ovat jo pöydällä, ovat myös neuvottelut pankin kanssa varmasti jo vaikeampia”, Hidén jatkaa.
Yhteyshenkilöt
Jaostopäällikkö Tuomas Hidén, p. 09 6850 1242, tuomas.hiden(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Vakuutukset elämän eri vaiheissa – hyvä tietää4.7.2023 11:39:49 EEST | Artikkeli
Elämän varrella eri vakuutukset korostuvat – nuoren vakuutustarpeet ja tiedot vakuutuksista ovat todennäköisesti erilaiset kuin perheellisen. Omaisuuden ja iän karttuminen sekä muutokset elämäntilanteessa vaikuttavat vakuutusturvaan. Tutustu tietopakettiimme ja lue lisää oppaistamme.
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen – kuka vastaa kuluista?9.3.2023 08:04:34 EET | Tiedote
Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen nousevat toistuvasti esiin matkavakuutuksien neuvonnassa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa. Erityisesti epätietoisuus sairauksista aiheutuneiden korkeiden hoitokulujen korvaamisesta aiheuttaa kysymyksiä. Kokosimme yhteen matkaajalle tärkeitä perustietoja, jotka on hyvä ottaa haltuun jo ennen matkalle lähtöä.
Kotivakuutusasiat ja huijaukset näkyivät FINEssä eniten viime vuonna20.1.2023 11:04:30 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2022 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Eniten kysyttiin kotivakuutuksiin, lähinnä vahingon korvattavuuteen ja vesivahinkoihin liittyvistä asioista. Pankkiasioissa huijauksiin liittyneiden tapausten määrä jatkoi edelleen kasvuaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme