Väestörekisterikeskus

Pankkitunnuksilla voi jatkossakin käyttää viranomaispalveluja verkossa

Jaa

Väestörekisterikeskus on sopinut pankkien kanssa vahvasta, sähköisestä tunnistautumisesta. Kaikkien pankkien tunnuksilla voi tunnistautua myös vuosina 2019–2020 julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Myös tulevaisuuden tunnistusratkaisuja selvitetään parhaillaan.

–Solmimamme sopimukset takaavat kansalaisille samat tunnistautumistavat kuin tälläkin hetkellä on käytössä. Julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin voi siis tunnistautua jatkossakin pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortissa olevalla kansalaisvarmenteella, kertoo johtaja Timo Salovaara Väestörekisterikeskuksesta.

Valtion budjetissa on osoitettu tunnistamiskustannuksiin korkeintaan 5 miljoonaa euroa vuodessa. Vuosien 2017 ja 2018 kilpailutuksissa saatujen tarjousten perusteella kustannukset olisivat olleet valtiolle liian kalliit, mistä johtuen hankinnat osittain keskeytettiin.

–Nyt sopimukseen on päästy myös tunnistusvälityskilpailutuksen ulkopuolelle jääneiden pankkien kanssa siten, että neuvotellut sopimukset ovat myös valtiolle toteutuskelpoisia, Salovaara sanoo.

Selvitys tunnistusratkaisujen tulevaisuudesta on käynnissä

Väestörekisterikeskus selvittää samalla, kuinka tunnistautuminen julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin kannattaisi järjestää vuoden 2020 jälkeen.

–Selvitys tehdään, koska nyt käytössä olevat tunnistusratkaisut ovat osin vanhentuneita eivätkä ne tue parhaalla mahdollisella tavalla uusia sähköisen asioinnin tapoja. Samalla haluamme varmistaa, että tulevaisuudessa käytössä olevat tunnistusratkaisut ovat mahdollisimman saavutettavia ja helppokäyttöisiä kaikille käyttäjille, Salovaara kertoo.

Osana laajempaa selvitystä kartoitetaan myös, kuinka sähköisten tunnistusvälineiden valikoimaan saataisiin mukaan sellainen tunnistustapa, jota voitaisiin hyödyntää ulkomaalaisten tunnistamiseen. Tarvetta tunnistustavalle olisi erityisesti Euroopan Unionin eIDAS-asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle jäävissä maissa eli esimerkiksi henkilöillä, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta eikä eIDAS-asetuksen soveltamispiirissä olevan valtion myöntämää tunnistusvälinettä.

Selvityksen ensimmäisenä osana Väestörekisterikeskus on määritellyt vaatimukset mahdolliselle omalle tunnistusratkaisulleen ja tehnyt vaatimuksiin perustuvan markkinakartoituksen tarjolla olevista teknologioista ja palveluista. Turvatasoltaan tunnistusväline vastaisi korotetun varmuustason tunnistusvälinettä, kuten nykyiset pankkien ja operaattoreiden tunnistusvälineet. Käytettävyydeltään se vastaisi moderneja matkapuhelimeen perustuvia tunnistusratkaisuja. Selvityksen seuraavissa vaiheissa keskitytään tarkastelemaan ensitunnistamisen kysymyksiä, kuten moderniin etätunnistukseen usein liittyviä lisäominaisuuksia.

–Selvityksen itsetarkoitus ei ole esitellä valtion uutta tunnistusvälinettä, vaan tunnistaa tarve ja keinot päivittää tunnistusinfrastruktuurimme vastaamaan nykypäivän mahdollisuuksia ja vaatimuksia, selventää Salovaara.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Väestörekisterikeskus
Väestörekisterikeskus
Lintulahdenkuja 4
00530 HELSINKI

0295 535 001http://www.vrk.fi

Väestörekisterikeskus toteuttaa yhdessä valtiovarainministeriön kanssa kansallista palveluarkkitehtuuria. Viraston tehtävänä on edistää digitaalista yhteiskuntaa tuottamalla ja kehittämällä sähköisen asioinnin tukipalveluja kansalaisten ja julkisen hallinnon käyttöön. Lisäksi Väestörekisterikeskus on yhdessä maistraattien kanssa väestötietojärjestelmän rekisterinpitäjä. Virasto ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. Väestörekisterikeskus tarjoaa väestötietojärjestelmän tietopalveluja ja varmennepalveluja sekä hoitaa vaalitehtäviä. www.vrk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Väestörekisterikeskus

The Population Register Centre’s report highlights new solutions for improving the accessibility and coverage of electronic identification8.3.2019 13:30:58 EETTiedote

In its report, the Population Register Centre states that current forms of electronic identification do not serve public administration’s all customer groups. The report proposes that the state would produce a new identification method functioning as a smartphone application. The citizens could use this method to identify themselves to access public administration services, as well as in initial electronic identification.

Väestörekisterikeskuksen selvitys nostaa esille uusia ratkaisuehdotuksia sähköisen tunnistamisen saavutettavuuden ja kattavuuden parantamiseksi8.3.2019 10:00:00 EETTiedote

Väestörekisterikeskus toteaa selvityksessään, että nykyisin käytössä olevat tunnistusratkaisut eivät palvele kaikkia julkishallinnossa asioivia ryhmiä. Selvityksessä ehdotetaan, että valtio tuottaisi uuden älypuhelinsovelluksena toimivan tunnistusvälineen, jota voisi käyttää julkishallinnon palveluihin tunnistautumiseen sekä sähköiseen ensitunnistamiseen. Väestörekisterikeskus luovutti selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistautumisen vaihtoehdoista valtiovarainministeriölle perjantaina 8.3.2019.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme