Suomen Palautuspakkaus Oy PALPASuomen Palautuspakkaus Oy PALPA

Pantillinen kierrätysjärjestelmä sai kiitettävän kevättodistuksen!

Suomen Palautuspakkaus Oy:n juomapakkausten kierrätysjärjestelmän toimivuus arvioitiin Taloustutkimuksen seurantatutkimuksessa yhdeksikön arvoiseksi.

Tiedote 24.6.2009

Pantillinen kierrätysjärjestelmä sai kiitettävän kevättodistuksen!

PALPAn juomapakkausten kierrätysjärjestelmän toimivuus arvioitiin Taloustutkimuksen seurantatutkimuksessa *) yhdeksikön arvoiseksi.
Pantilliset pysyvät kierrossa, poissa kaatopaikoilta, koska järjestelmäketjun kaikki osapuolet hoitavat kiitettävästi oman tehtävänsä; juomateollisuus, kauppa ja ennen kaikkea suomalaiset kuluttajat, jotka palauttavat juomapakkaukset kiertoon vuosi vuodelta aina vain paremmin. PALPA huolehtii materiaalin uudelleen käytöstä hallinnoi sekä kehittää juomapakkausten kierrätysjärjestelmää Suomessa.

Järjestelmän toimivuutta voidaan toki aina parantaa - tarkistutimme samalla kansalaisten mielipiteet kehityskohteistamme.

Kehittämiskohteet
- 9 % toivoi, että kaikki juomapakkaukset voitaisiin palauttaa samaan automaattiin (mm. Alkon ja Lidlin pullot)
- 7 % toivoi enemmän palautuspisteitä
Huom! Vain 2 % koki, että automaateissa on liikaa häiriöitä.
Kehittämiskohteiden osalta suuri kehitysaskel otettiin, kun vuoden 2008 alusta saatiin markkinoille palautusautomaatit, jotka ottavat vastaan klassikkolasipullot, uudet kierrätysmuovipullot ja juomatölkit, kertoo toimitusjohtaja Pasi Nurminen. Yhteispalautuspisteissä palautusautomaatit vastaanottavat myös Alkon pullot, joten kehitys siltäkin osin on mennyt aimo askelen eteenpäin.

Viestinnän ja tiedotuksen päätavoitteena on innostaa suomalaisia pantillisten juomapakkausten kierrättämiseen. Suomalaiset kuuluvat maailmalla tässä asiassa kärkijoukkoon ja siellä haluamme myös pysyä. Haasteellinen tehtävä on nostaa uuden (1.1.2008 markkinoille tulleen) kierrätysmuovipullon palautusaste samalle yli 90 % tasolle, jossa juomatölkki ja klassikkolasipullo jo ovat.

Seurantatutkimus paljastaa meille ne kohderyhmät (usein nuoriso, mutta nyt kierrätysmuovipullon kohdalla varttunut väki), joilla on palauttamisessa ja niihin liittyvissä tiedoissa parantamisen varaa. Lisäksi lähes 30 % suomalaisista ei vielä tiedä, että kierrätysmuovipullosta saa pantin vain, jos etiketti pysyy ehjänä. Muovipulloja ei siis tule tänäkään kesänä viilentää vedessä, koska silloin etiketti saattaa liueta pois ja rahakin hävitä kuin tuhka tuuleen, kertoo viestintä-päällikkö Johanna Ljungberg. Uusien sukupolvien kasvattaminen hyviksi kierrättäjiksi on meidän suomalaisten yhteinen haaste.

*) Lähde: Taloustutkimus, telebus-menetelmällä haastateltu 508 suomalaista, kesäkuu 2009.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Pasi Nurminen, 040 7000 443.
Viestintäpäällikkö Johanna Ljungberg, 040 8411 314.

Palautusasteet, tutkimustietoa, painokelpoisia kuvia yms. löytyy osoitteesta
www.pantilliset.fi (navigaatiosta pressihuone)

Hyvää kierrätyskesää kaikille!