Pantillisten juomapakkausten palautusasteet edelleen nousussa

Pantillisten juomapakkausten palautusasteet edelleen nousussa. Vuonna 2009 mentiin Ruotsin ohi, vuonna 2010 kolkuteltiin jo kattoa!

PALPAN TIEDOTE Julkaisuvapaa 31.3.2011

Pantillisten juomapakkausten palautusasteet edelleen nousussa.
Vuonna 2009 mentiin Ruotsin ohi, vuonna 2010 kolkuteltiin jo kattoa!

- Pantillisten lasipullojen palautusaste on pysynyt jo usean vuoden maksimiarvossaan, noin 100 %:ssa.
- Alumiinitölkkien palautusaste nousi 2010 taas kaksi prosenttiyksikköä, 94 %:iin.
- Vuonna 2008 kauppoihin tulleiden kierrätysmuovipullojen palautusaste on noussut ensi kertaa yli 90 %:n. Huipputulos 92 % saavutettiin kolmessa vuodessa. Tölkkien kohdalla saman maagisen 90 % rajan ylittämiseen meni kymmenen vuotta.

Asennemuutos juomapakkausten kierrätyksessä

- Nyt aletaan jo kolkutella kattoa, kertoo PALPAn viestintäpäällikkö Johanna Ljungberg. Hän arvostaa suomalaisten keskuudessa tapahtunutta asennemuutosta. Välinpitämättömyys ja laiskuus ovat vaihtuneet tunnolliseksi kierrättämiseksi. Huippulukuihin vaikuttaa sekin, että kaupungilla, puistoissa ja rannoilla liikuttaessa pullot ja tölkit säilytetään ehjinä ja annetaan tai jätetään roskakorien lähettyville, josta pullonkerääjät löytävät ne helposti. Tämän kertoo myös vuosittainen tutkimus, jolla selvitetään mm. syitä palauttamattomuuteen.

Juomatölkistä tuli varhaisteini maaliskuussa 2011

Juomatölkki on nyt 15-vuotias. Tölkkien myynti ylitti vuonna 2010 ensimmäisen kerran miljardin kappaleen rajan - ja palautusaste nousi jo 94 %:iin.

- Viileitä faktoja juhlavuoden kunniaksi, kommentoi toimitusjohtaja Pasi Nurminen. On hienoa, että kuluttajat voivat valita erilaisia pakkausvaihtoehtoja erilaisiin käyttötilanteisiin.

- Pantillisuus on edelleen selkeästi tehokkain tapa pitää juomapakkaukset poissa kaatopaikoilta - vaikka entistä suurempi osa suomalaisista kertookin, että tärkein palauttamisen syy on huolehtiminen ympäristöstä.

Suomen Palautuspakkaus Oy:n (PALPA) tehtävänä on huolehtia pantillisten juomapakkausten kierrätyksestä ja sen edistämisestä Suomessa. PALPA on voittoa tavoittelematon yritys, jonka toimintaa valvovat ympäristöviranomaiset. PALPAn omistavat kaupan keskusliikkeet ja panimot, ja sen jäseniä ovat Suomen markkinoille pantillisia juomapakkauksia tuottavat yritykset.

Lisätietoja: Pasi Nurminen, toimitusjohtaja, puh. (09) 8689 8665
Lisätietoja, tutkimuskooste ja kuvapankki: www.palpa.fi/viestinta