Paperiteollisuuden työehtoneuvottelut jatkuvat

Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto jatkavat neuvotteluja paperiteollisuuden uusista työehdoista. Osapuolet ovat sopineet tapaamisia joulun jälkeiselle ajalle.

Päätös neuvottelujen jatkamisesta tehtiin osapuolten tapaamisessa tänään perjantaina. Vielä torstaina Paperiliitto uhkaili julkisuuden kautta neuvottelujen katkaisemisella ja työtaisteluilmoituksen antamisella.

– On hyvä, että Paperiliitossa pystytään pitämään katse yhteisessä tavoitteessa. Nyt ei ole kiivailun aika, vaan tarvitaan rakentavaa yhteistyötä, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo.

Metsäteollisuus ry tavoittelee paperiteollisuuteen kustannuskilpailukykyä parantavia uusia työehtoja. Metsäteollisuus ry kantaa vastuuta paitsi suomalaisten tehtaiden elinkelpoisuudesta myös siitä, että työehdot tukisivat koko kansantalouden työllisyyttä.

– Meiltä kyllä löytyy sopimishalukkuutta. Olemme jo aiemmin päättäneet, että olemme valmiita tekemään vientialoista ensimmäisenä koko tes-kierrosta linjaavan sopimuksen, Hollmén jatkaa.

Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.

Metsäteollisuus edistää parhaiden toimintatapojen käyttöä suometsien hoidossa14.5.2020 12:31:04 EESTTiedote

Puhtaat vesistöt ovat metsäteollisuudelle tärkeä asia, ja koko toimiala on sitoutunut vähentämään metsätalouden aiheuttamia vesistövaikutuksia omassa toiminnassaan. Metsäteollisuus tekee monipuolisesti yhteistyötä vesiensuojelussa, ja edistää parhaita käytäntöjä. Turvemaiden metsillä on merkittävä rooli teollisuuden puuhuollossa, sillä neljäsosa Suomen puuvarannosta sijaitsee suometsissä.