Varsinais-Suomen ELY-keskus

Paraisilla Vånontien kunto sapettaa tienkäyttäjiä, tietä hoidetaan sääolosuhteiden sallimissa rajoissa

Jaa

ELY-keskus on saanut paljon palautetta tienkäyttäjiltä Paraisten Vånontien kunnosta. Vånontietä (mt 12027) käytetään Lillholmenin siltatyön aikaisena kiertotienä ja se on lisännyt huomattavasti Vånontien liikennemäärää. Vånontie on soratie ja sorateiden kunto vaihtelee tyypillisesti sääolosuhteiden mukaan. Sorateiden kunnossapito on haastavaa suurilla liikennemäärillä. Liikennemäärän kasvu on kuitenkin väliaikaista Vånontiellä, eikä tielle sen vuoksi tulla tekemään merkittäviä parannustöitä. Vånontietä hoidetaan hoitourakoitsijoiden toimesta soratienä. Urakoitsija on korjannut pahimmat paikat maanantain ja tiistain aikana.

Tienkäyttäjät toivovat Vånontien päällystämistä. ELY-keskuksella ei ole rahoitusta sorateiden päällystämiseen, sillä soratien päällystäminen on kallista. Soratien päällystämisessä kustannuksia aiheuttaa päällystystöiden lisäksi yleensä myös tien rungon vahvistaminen. Muutoin kantavuudeltaan heikon tien päällystäminen aiheuttaisi päällysteen rikkoutumisen muutaman vuoden aikana. Suuri osa sorateistä on vanhojen kulkureittien päälle vähitellen paranneltuja teitä ja niiden rakenteellinen kunto on monen tekijän summa. Sorateiden kantavuus ei usein vastaa liikenteen vaatimuksia.

Pahimmat paikat korjattu maanantaina ja tiistaina

Väliaikaisena parannustoimenpiteenä ei ole mahdollisuutta toteuttaa merkittäviä tienparannustoimenpiteitä. Vånontietä hoidetaan hoitourakoitsijan toimesta soratienä. Urakoitsija on korjannut maanantain ja tiistain aikana pahimmat reunapainumat, kulumisurat ja kuoppasarjat. Laajempi soratien parantaminen mm. sorastamisella voidaan suorittaa vasta kun saadaan riittävästi sateita. Tien pinnan pitäisi kostua vähintään 10–15 cm syvyyteen, eikä näin kuivalla kelillä saada kastelulla koko tien mitalle riittävästi kosteutta. Keväällä tietä suolattiin runsaasti, ja se onkin pitänyt pölyämisongelmat kurissa myös viime aikojen kuivilla ja helteisillä säillä.

Vånontietä kunnostettiin ennen siltatyömaan käynnistymistä ja tien hoitoon panostetaan normaalia enemmän

Vånontietä kunnostettiin ennen Lillholmenin siltatyön käynnistymistä. Tien kunnostuksella varauduttiin liikennemäärien kasvuun. Vånontien runkoa vahvistettiin karkeammalla murskeella, minkä jälkeen tien pinnalle levitettiin hienompaa mursketta kulutuskerrokseksi. Tietä myös ojitettiin kuivatuksen parantamiseksi.

ELY-keskus on varannut Vånontien kunnossapitoon siltatyömaan kiertotien ajaksi ylimääräistä rahoitusta, jotta tie voidaan pitää kulkukelpoisena sääolosuhteista riippumatta. Vånontietä on kokonaisuudessaan kunnostettu normaalia soratietä enemmän jo ennen siltatyönmaan alkamista. Lisäksi Vånontien hoitaminen kiertotienä on normaalia kalliimpia, koska hoitotoimenpiteitä joudutaan tekemään keliolosuhteista riippumatta. Esimerkiksi maanantain ja tiistain aikana tehdyissä hoitotoimenpiteissä jouduttiin kastelemaan ja suolaamaan tietä, kun taas normaalisti hoitotoimenpiteitä ajoitetaan suosiollisten sääolosuhteiden mukaisesti. Lisäksi hoitotoimenpiteiden toteutus vei pidemmän ajan ja osa töistä jouduttiin suorittamaan yöaikaan riittävän kosteuden aikaansaamiseksi tienpintaan.

Vånontien hoidon lisäpanostuksilla pyritään turvaamaan tien liikennöitävyys kiertotien aikaisilla suurilla liikennemäärillä.

Lisätietoja:

Varsinais-Suomen ELY-keskus, aluevastaava Markus Salminen, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Lomautukset vähenivät edelleen kesäkuussa27.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa oli kesäkuun lopussa 25 300 työtöntä työnhakijaa. Kesäkuun aikana työttömien määrä yleensä kasvaa kuten nytkin 1 200 hengellä. Vuotta aiemmasta työttömien määrä on vähentynyt 9 400 henkilöllä (27 %) eli ripeämmin kuin koko maassa yleisesti (24%). Varsinais-Suomessa lomautettujen määrä aleni 7 200 henkilöllä verrattuna vuodentakaiseen. Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli huhtikuun lopussa Varsinais-Suomessa 11,1 % eli 5,2 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Näin työttömien osuus työvoimasta oli pienempi kuin koko maassa (12,1 %). Työttömien määrä oli vuoden takaista pienempi kaikkien ELY-keskusten alueilla. Muutos perustui pääosin lomautettujen määrän romahdukseen. Työttömien määrän supistuminen oli 10 alueella koko maan vauhtia (=24 %) nopeampaa. Varsinais-Suomessa työttömien määrä väheni kaikissa seutukunnissa. Alin työttömyysaste oli Turunmaan saaristossa (7,2%). Työttömyysaste oli Manner-Suomessa sitä alemmalla ta

Utifrån en provdragning konstaterades Rävsundsbrons hängstag vara tillräckligt hållbart6.7.2021 08:56:49 EEST | Tiedote

Ett hängstag i dåligt skick byttes ut på Rävsundsbron i början av maj. Det lösgjorda hängstaget transporterades till Tammerfors tekniska högskola, där dess hållbarhet provdrogs i laboratoriet. Utifrån en bedömning av hållbarheten hos hängstaget som var i dåligt skick kunde man bättre bedöma även andra hängstags skick. På basis av resultaten av provdragningen var hängstaget tillräckligt hållbart och därmed finns det inget omedelbart behov av att byta eller förstärka andra hängstag.

Kirjalansalmen sillan riipputangon lujuus todettiin koevedossa riittäväksi6.7.2021 08:53:17 EEST | Tiedote

Kirjalansalmen sillalta vaihdettiin huonokuntoinen riipputanko toukokuun alkupuolella. Irrotettu riipputanko kuljetettiin Tampereen teknilliseen korkeakouluun, jossa sen lujuus testattiin koevedolla laboratoriossa. Huonokuntoisen riipputangon lujuuden selvittämisen pohjalta voitiin paremmin arvioida myös muiden riipputankojen kuntoa. Koevedon tulosten pohjalta riipputangon lujuus oli riittävä, eikä näin ollen ole välitöntä tarvetta ryhtyä vaihtamaan tai vahvistamaan muita riipputankoja.

Saariston Pienelle Rengastielle pyöräilyn opasteet2.7.2021 15:12:59 EEST | Tiedote

Saariston Pienelle Rengastielle rakennetaan tänä kesänä pyöräilyn opasteet. Opasteet ulottuvat Turusta koko pienen rengastien ympäri ja niitä seuraamalla pyöräilijä pysyy reitillä. Pienen Rengastien opastaminen kuuluu Turun seudun laajempaan pyöräilyn opastamisen hankkeeseen, jossa Turun seudun pääpyöräreiteille toteutetaan uuden tieliikennelain mukaisia pyöräilyn opasteita. Pienen Rengastien opasteet ovat valmiita 11.7. mennessä.

Hanhiluodon ja Luotsinmäen siltojen korjaus edistyy Porissa - liikennehaitat lisääntyvät2.7.2021 10:37:13 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen rakennuttamien ja Destian urakoimien Hanhiluodon ja Luotsinmäen siltojen korjaustyöt Porissa valtatiellä 8 ovat edenneet keväästä alkaen suunnitellusti. Mm. siltojen reunapalkit ja kaiteet on saatu uusittua. Tähän asti liikenteen käytössä on pääsääntöisesti ollut kaksi kaistaa. Korjausten painopisteen siirtyessä sillan pintarakenteisiin liikennettä joudutaan suuren osan ajasta rajoittamaan yhdelle kaistalle. Töitä pyritään tekemään mahdollisimman paljon hiljaisen liikenteen aikaan ilta- ja yötyönä, mutta osa työvaiheista vaatii rajoittamisen yhdelle kaistalle.

Heinäkuun alun päällystyskohteita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa1.7.2021 14:58:57 EEST | Tiedote

Satakunnan suurimman päällystyskohteen työt maantiellä 2680 Ahlaisten ja Merikarvian välillä alkavat heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Tienparannustyön kokonaispituus on 27,5 kilometriä ja työn arvioidaan valmistuvan kolmen viikon kuluessa. Työt jatkuvat myös Euran Kiukaisissa maantiellä 2194. Harjavallassa päällystetään maantietä 2463. Varsinais-Suomessa heinäkuun alkupuolen päällystyskohteita ovat maantie 2294 Loimaalla sekä maantie 2403 Salon Perttelin ja Lautelan välillä. Päällystystöitä valmistelevia rakenteenparantamistöitä tehdään myös Salon seudulla maantiellä 12227 välillä Kiikala – Oinasjärvi.

Den internationella cykelrutten EuroVelo 10 har märkts ut mellan Åbo och Kyrkslätt1.7.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Under våren har NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland i samarbete med kommunerna märkt ut rutten EuroVelo 10 mellan Kyrkslätt och S:t Karins. Avsnittet mellan S:t Karins och Åbo märktes ut redan sommaren 2020. EuroVelo 10-rutten mellan Helsingfors och Åbo är en del av den internationella cykelturistleden som går runt Östersjön. Utöver NTM-centralerna har även kommunerna Kyrkslätt, Sjundeå, Ingå, Raseborg, Salo, Pemar och S:t Karins medverkat i projektet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme