Palkansaajajärjestö Pardia ja Ammattiliitto ProPalkansaajajärjestö Pardia ja Ammattiliitto Pro

Pardia ja Pro: Yhdessä entistä vahvempaa edunvalvontaa

Palkansaajajärjestö Pardia ja Ammattiliitto Pro ovat vuodesta 2017 neuvotelleet yhteistyön tiivistämisestä. Pardian hallitus on tänään 12. kesäkuuta kokouksessaan hyväksynyt aiesopimuksen Ammattiliitto Pron kanssa liittojen yhdistymisestä. Pron hallitus on vastaavan päätöksen tehnyt eilisessä kokouksessaan.

Tämän jälkeen jatketaan valmisteluja erilaisissa työryhmissä. Päämääränä on Pardian jäsenyhdistysten liittyminen Pron jäsenyhdistykseksi syksyn aikana. Jäsenyys Prossa alkaisi 1. tammikuuta 2019.

- Ay-liike ei ole olemassa organisaatioita vaan jäseniään varten. Yhdistymisessä on kyse nimenomaan jäsenten edunvalvonnan parantamisesta. Uusi yksityisen ja julkisen sektorin yhdistävä liitto saa jäsenten edunvalvonnan uudelle tasolle, Pardian puheenjohtaja Niko Simola sanoo.

Yhdistymisen jälkeen Prossa olisi liki 140 000 jäsentä, jotka työskentelisivät sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta.

-Yhdistymisellä haetaan entistä vahvempaa sopimus- ja neuvotteluvoimaa sekä yhteiskuntavaikuttamista niin yksityisillä kuin julkisilla sopimusaloilla. Yhteenliittymisellä parannetaan jäsenten saamia yksilöllisiä palveluja. Lisäksi opiskelijajäsenet saavat laajemmat polut opiskelusta työelämään saman liiton jäsenenä, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Palkansaajajärjestö Pardian kokonaisjäsenmäärä on 30 000 jäsentä, joista enemmistö työskentelee valtion virastoissa ja laitoksissa sekä merkittävä osa liikelaitoksissa, yrityksissä, yliopistoissa ja Kelassa. Pardia on STTK:n jäsenliitto.

Ammattiliitto Pron kokonaisjäsenmäärä on 110 000 jäsentä, jotka työskentelevät asiantuntijatehtävissä teollisuudessa, finanssialalla, ict- ja viestintäaloilla sekä palvelualoilla. Pro on STTK:n jäsenliitto.

Lisätietoja:

Pardian puheenjohtaja Niko Simola, gsm 040 566 8517