Pardialainen Suomi 100 -kirjoitussarja pohtii reilua työelämää

Tänään alkavassa pardialaisessa Suomi 100 -kirjoitussarjassa pohditaan reilua, hyvää työelämää. Kirjoittajina ovat Pardian jäsenjärjestöjen puheenjohtajat / Pardian hallituksen jäsenet ja toimiston asiantuntijat. Kirjoituksia julkaistaan pari kertaa viikossa noin kuukauden ajan.

Sarjan aloittaa Pardian puheenjohtaja Niko Simola kirjoituksellaan Murheellisten laulujen maasta maailman kärkeen.

Simolan mielestä Eppu Normaalin kappaleen ”Murheellisten laulujen maa” sanoituksessa on jotain niin kovin suomalaista. Laulussa murehdimme huomista, tätä päivää ja hukkaamme omat mahdollisuutemme.

- Keskitymme talousvaikeuksiin, huoltosuhteen heikkenemiseen, yleisen epävarmuuden lisääntymiseen, irtisanomisiin ja hiihtäjiemme epäonnistumisiin. Valttikortit pidämme visusti piilossa.

Simola on päättänyt juhlavuonna tarkastella asioita positiivisten silmälasien läpi.

- Olemme tehneet rakettimaisen nousun sadassa vuodessa - ensin juoksemalla itsemme maailmankartalle ja sittemmin osaamisen ja ennen kaikkea yhdessä tekemisen mallimaana. Olemme kärjessä tai ainakin kärkipäässä lähes kaikissa kansainvälisissä vertailuissa.

Itsenäistymisen kynnyksellä kahdeksantuntisesta työpäivästä säädettiin lainsäädännöllä, mutta työaika tarkoitti työtä kuusi päivää viikossa. Viikoittainen työaika saatiin lailla 40-tuntiseksi vasta 1960-luvulla. Sen jälkeenkin työaikoja on lyhennetty työ- ja virkaehtosopimuksin merkittävästi - Kiky-sopimusten pidennysten ollessa vain pisara meressä pidemmän aikavälin trendissä.

Olemme harpponeet huikeita askeleita myös työturvallisuudessa ja työoloissa, työntekijöiden osallisuusmahdollisuuksissa, työntekijöiden turvassa, vuosilomissa ja vaikka missä, tasa-arvoakaan unohtamatta.

- Loistava menneisyys ei ole mikään tae loistavasta tulevaisuudesta. On siis tarkasteltava, mikä on hyvää ja reilua työelämää huomenna. Ainutlaatuisesta työmarkkinoiden yhdessä tekemisestä olisi voinut lanseerata Suomelle vientituotteen.

Itsenäisyyden juhlavuoden teema yhdessä on mitä osuvin teema reilulle työelämälle. Meille se sopii poikkeuksellisen hyvin, sillä Suomessa työelämän asioista on pitkälti päätetty yhdessä jo vuosikymmenien ajan ja usein työntekijöiden, työnantajien ja maan hallituksen kesken.

- Reilua on suunnitella yhdessä. Reilua on tehdä yhdessä. Reilua on saavuttaa yhdessä. Reilua on nauttia tuloksista yhdessä.

Lue koko blogi >>

Lisätietoja: Palkansaajajärjestö Pardian puheenjohtaja Niko Simola, gsm 040 566 8517, @simolaniko

Palkansaajajärjestö Pardian kokonaisjäsenmäärä on 40 000 jäsentä, joista enemmistö työskentelee valtion virastoissa ja laitoksissa sekä merkittävä osa liikelaitoksissa, yrityksissä, yliopistoissa ja Kelassa. Pardia on STTK:n suurimpia jäsenliittoja.