Parempaa tulevaisuutta - investointeja osaamiseen ja lapsiperheisiin sekä kestävää ilmastopolitiikkaa. Lapsiperhestrategia ja -toimenpideohjelma kaikkiin kuntiin

SDP:n puoluevaltuuston kokous Hämeenlinna 17.-18.11.2018. Puoluevaltuuston kannanotto.

SDP tarjoaa eteenpäin katsovan ja oikeudenmukaisen vaihtoehdon. Suomi tarvitsee nyt uudistuksia. Meillä on tulevaisuuden vaihtoehto Suomelle ja suomalaisille. Nyt tarvitaan uudistuksia ja panostuksia, ei leikkauksia ja ihmisten aseman heikennyksiä. Tulevaisuutemme on yhteinen.

Haluamme vahvistaa yhdessä ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää talouskasvua, ihmisten osallisuutta ja yhteiskunnan eheyttä. Tavoitteemme on työllisyysasteen nousu, jolla turvataan hyvinvointia ja julkisen talouden kestävyyttä pitkällä aikavälillä.

Me esitämme oppivelvollisuuden laajentamista ja toisen asteen koulutuksen tekemistä maksuttomaksi sekä koulutuksen laadun nostamista. Näin luomme Suomeen osaamista tulevaisuutta varten niin, että työ ja tekijät kohtaavat. Tavoitteemme on, ettei yksikään nuori syrjäydy. Haluamme uudistaa varhaiskasvatuksen ja perhevapaauudistus on tehtävä heti. Kaikkiin kuntiin tulee laatia lapsiperhestrategia osana kuntastrategiaa. Nyt on oikea hetki panostaa koulutukseen, tutkimukseen, tuotekehitykseen ja innovaatioihin sekä sivistykseen ja kulttuuriin.

Ilmastonmuutoksen torjumisessa ei voida enää hukata aikaa. Ilmaston lämpeneminen tulee pysäyttää 1,5 asteeseen ja Suomen olla hiilineutraali vuonna 2035. Hallitusten välisen Ilmastopaneelin IPCC:n raportin mukaan ilmastonmuutoksen vakavimmat seuraukset voidaan vielä välttää. Tämä edellyttää välitöntä määrätietoista toimintaa. Päästöjä on vähennettävä ja luonnon monimuotoisuutta on puolustettava nykyistä kunnianhimoisemmin. On huolehdittava, että ilmakehässä oleva hiilidioksidi sitoutuu entistäkin suuremmassa määrin maaperään sekä metsiin niiden kestävän käytön kautta ja liikenteestä on tehtävä päästötöntä.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

Medialle tiedoksi: SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen puhe puoluevaltuustossa 17.3.17.3.2019 13:40:00 EETTiedote

SDP:n puoluevaltuusto 17.3.2019 Puheenjohtaja Antti Rinne MUUTOKSET PUHUTTAESSA MAHDOLLISIA Arvoisat SDP:n puoluevaltuuston jäsenet, hyvät tulevaisuudentekijät, ystävät ja toverit, bästa vänner! Yksi parhaista tunteista, minkä ihminen voi kokea, on se hetki, kun palaa kotiin pitkän matkan jälkeen. Viime viikkojen aikana olen kokenut sen tunteen kaksi kertaa. Reilu kolme viikkoa sitten avasin Mäntsälän kotioven pitkän tauon jälkeen. On vaikea kuvailla, kuinka hyvältä tuntui tulla kotiin. Se oli iloinen ja onnellinen hetki. Toinen kerta oli, kun palasin eduskuntaan ja tapasin ystävät ja työtoverit. Tänäänkin, omien keskellä, minusta tuntuu siltä, että palaan kotiin. Ette usko, kuinka hyvältä tuntuu olla täällä. Minulla on ollut teitä ikävä. Oman sairaslomani keskellä sain kuulla surullisen uutisen Maarit Feldt-Rannan sairauden uusiutumisesta. Vaikka tämä mahdollisuus oli tiedossa, uutinen järkytti. Maarit on ollut vahva lenkki puoluejohdossa ja toivon hänelle ja hänen läheisilleen voimia

Medialle tiedoksi: Puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paateron puhe puoluevaltuustossa 17.3.17.3.2019 13:02:00 EETTiedote