M Company Oy

Parempi koulutus lisäisi hiusalan arvostusta

Parturi- ja kampaamoalan työntekijät ja opiskelijat kärsivät tuoreen tutkimuksen mukaan alan heikosta arvostuksesta. Erityisesti alan koulutukseen kaivataan kohennusta.

Parturin työtä pidetään perinteisenä käsityöammattina, mutta suomalaiset parturit eivät tunne työtään arvostettavan yhteiskunnassa. Sen sijaan partureiden työn merkityksellisyydessä korostuu asiakkailta saatu positiivinen palaute sekä kollegoiden, työyhteisön ja työnantajan jakama arvostus. Hiusalan palkkatasoon ollaan myös usein tyytymättömiä. Kyseessä on kuitenkin monelle myös unelma-ammatti, jolloin palkan merkitys ei ole kovin suuri vielä uran alkuvaiheilla.

Hiusalalle päädytään monia eri reittejä pitkin. Käsitykset hiusalasta rakentuvat eri lähteistä: enimmäkseen koulutuksen aikana, mutta myös sosiaalisen median merkitys tiedonlähteenä ennen opintoja on jatkuvasti merkittävämpi. Sekä alaa opiskelevien että sillä jo työskentelevien tiedot toimialasta ovat kuitenkin usein heikkoja.

Tulokset selviävät laadullisesta tutkimuksesta, jossa perehdyttiin parturi- ja kampaamoalan ammattilaisten asenteisiin alaansa ja työtään kohtaan. Tutkimuksen toteutti antropologiaa ja muita ihmistieteitä hyödyntävä strategiatoimisto Noren Oy parturiketju M Roomin toimeksiannosta.

Koulutukseen panostaminen olisi myös asiakkaiden etu

Tutkimuksessa sovellettiin laadullista kenttätutkimusta, jossa haastateltiin parturi- ja kampaamoalan työntekijöitä sekä alan opiskelijoita heidän omassa työympäristössään. Haastattelujen lisäksi työntekijöitä havainnoitiin heidän työssään kiinnittäen huomiota esimerkiksi työn mahdollisiin pullonkauloihin, työtiloihin ja asiakaskohtaamisiin.

”Monen palvelualan tavoin parturi- ja kampaamoala kärsii työvoimapulasta. Tutkimus osoittaa vahvasti, että alasta ollaan kiinnostuneita, mutta töihin tullaan usein vain väliaikaisesti alan matalan arvostuksen vuoksi. Meidän alan työnantajien ja muiden sidosryhmien tulee tehdä työtä alan ja sen työolojen kehittämiseksi, mutta myös partureiden ja kampaajien ammattikoulutuksessa olisi paljon parantamisen varaa. Se kehittäisi samalla ammattitaitoa ja palvelua ja olisi siten viime kädessä myös asiakkaiden – eli lähes kaikkien suomalaisten – etu”, M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen sanoo.

”Ihmistieteitä soveltavassa laadullisessa tutkimuksessa tutkittujen henkilöiden joukko ei ole kovin laaja, mutta sen sijaan siinä pureudutaan pelkkää kyselytutkimusta syvemmin heidän perimmäisiin asenteisiinsa ja tunteisiinsa. Työmme pohjalta on selvää, että kyseessä on intohimoala. Moni alan ammattilainen kärsii kuitenkin alhaisesta ammatti-itsetunnosta sen vuoksi, ettei heidän rakastamansa työ ole yhteiskunnan silmissä kovin tärkeää”, Noren Oy:n sosiaali- ja kulttuuriantropologi Hilja Aunela sanoo.

Lisätietoja:

Markku Kosonen, toimitusjohtaja, M Room