Parempi tiimin jäsen, parempi startup, parempi sijoittaja

Tampereella panostetaan startup-huipputiimien valmennukseen.

Tampereella järjestetään Tampereen syksyn suurin startup-tapahtuma Stream Startup Festival 9. lokakuuta 2018. Tapahtuma järjestetään Smart City Weekin aikana Hiedanrannan kaupunginosassa. Ohjelman keskiössä on oppiminen - mitä parempi tiimin jäsen, sitä parempi startup, ja sitäkin parempi sijoittaja.

Business Tampere järjestää tapahtumassa Tampere Piching Competition -kilpailun, jossa parhaille tiimeille palkintona on luvassa tiimiarviointianalyysit. Kahdeksan kärki pääsee myös omalle osastolle Slushiin.

Viidelle kiinnostavimmalle startupille tarjottava tiimiarviointianalyysi perustuu israelilaiseen Unit 8200 -järjestelmään. Kyseessä on seulontamalli, jolla minimoidaan liiketoiminnan riskejä.

Oikeat ihmiset tiimissä tuovat menestystä, ja startup-tiimit pääsevät oppimaan, kuinka rakentaa psykometrisesti mitattu tiimi, joka perustuu yksilöllisiin tekijöihin. Arviointityökalun avulla mitataan suoriutumista paineen alla, nopeisiin muutoksiin sopeutumista sekä kykyä niin toimia itsenäisesti kuin sitoutua tiimiin.

”Business Tampere haluaa olla edistämässä tiimiarvioanalyysin pilottivaiheen testausta ja uskomme, että tästä on rakentumassa hyödyllinen työkalu startupeille sekä sijoittajille”, toteaa Business Tampereen älykkään kaupunkiseudun ratkaisut -toimialan asiakkuusjohtaja Niina Immonen.

Startup-maailman edelläkävijästä, Israelista, tapahtumaan saapuu kaksi huippuenkelisijoittajaa, Gideon Ben Zvi ja Eran Yarkoni sekä näiden lisäksi Tamir Huberman Yissumista, Jerusalemin heprealaisesta yliopistosta. Heidän aiheinaan ovat tekijät Israelin innovaatiomenestyksen ja ”Startup Nation” -statuksen taustalla sekä yliopistoteknologian kaupallistaminen. Israelilaiset akateemiset instituutiot ovat maailman huippua teknologiansiirrossa ja innovaatioiden tuomisessa yliopistoista markkinoille.

”Tampere haluaa oppia maailman parhaista startup-kaupungeista ja rakentaa Tampereella omassa luokassaan houkuttelevimman startup-keskittymän”, kertoo Tampereen kaupungin elinvoimajohtaja Teppo Rantanen.

Enkelisijoittajia saapuu paikalle myös Helsingistä. Startupeihin sijoittavien enkelisijoittajien yhdistys (Fiban ry) aloittaa syksyn aikana ohjelman, jonka avulla uudet kiinnostuneet oppivat enkelisijoitustoiminnasta. Fiban pitää yhtenä ohjelman lähtölaukauksena pitchaustapahtuman Stream Startup Festivalissa.

Stream -tapahtumasta odotetaan yli 300 osallistujan määrällä vuoden suurinta startup-tapahtumaa Tampereelle. Tilaisuudessa tarjotaan käytännön tukea ja työkaluja aikaisen vaiheen startupeille.

Tehdään Tampereen kaupunkiseudusta kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä8.10.2018 12:21Tiedote

Tampereella on laadukasta turvallisuusalan osaamista ja nimekkäitä alan toimijoita. Tavoitteena on vahvistaa jo toimivan turvallisuusklusterin toimintaa sekä tehdä kaupunkiseudusta kansallisesti ja kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä, joka toimii ja verkostoituu aktiivisesti. Tarkoituksena on saattaa turvallisuusalan yrityksiä yhteen, löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä sanoittaa ydinviestit seudun vahvuuksista turvallisuuden saralla. Tule mukaan hankkeen avaustapahtumaan Kampusareenalle tiistaina 30.10.2018.