MarshallAI

Pariisin ja Helsingin liikenteessä pilotoidaan päästöjä vähentävää suomalaisratkaisua

Konenäön suomalainen edelläkävijä MarshallAI ja älykkään liikenteen asiantuntija Dynniq Finland etenivät kolmanteen vaiheeseen EU:n rahoittamassa kolmivuotisessa AI4Cities-projektissa. Projektin tavoitteena on kehittää Euroopan johtavien kaupunkien liikkuvuuden ja energian haasteisiin tekoälyratkaisuja, joilla voidaan karsia hiilidioksidipäästöjä ja edistää ilmastotavoitteiden toteutumista. Suomalaisyritykset ovat mukana ratkaisulla, joka vähentää kaupunkiliikenteen päästöjä merkittävästi poistamalla turhat pysähdykset, tinkimättä liikenteen käyttäjän turvallisuudesta.
Prototyyppi Helsingin Kalasatamassa

MarshallAIn ja Dynniq Finlandin yhteistyössä kehittämä Ix3-tekoälyratkaisu valittiin  AI4Cities-projektin kolmanteen ja samalla viimeiseen vaiheeseen. Kyseessä on kuuden kuukauden mittainen vaihe, jossa valitut toimittajat testaavat prototyyppejään kahdessa Euroopan kaupungissa. Kolmanteen vaiheeseen edenneet toimittajat saavat kukin vajaan neljännesmiljoonan euron rahoituksen laajamittaisen testin toteuttamiseen. MarshallAI ja Dynniq aloittavat Ix3:n pilotoinnin Pariisissa ja Helsingissä. Tarkoituksena on näyttää toteen edeltävien vaiheiden mitattu noin 5% päästövähennys sujuvamman liikenteen avulla.

Edellisessä vaiheessa Ix3-ratkaisun prototyyppi otettiin käyttöön neljässä eri risteyksessä, joista kolme sijaitsi Suutarilassa, Helsingissä, ja yksi risteys Saint-Maur-des-Fossésissa, Pariisissa. Prototyyppivaiheen aikana MarshallAI ja Dynniq onnistuivat parantamaan ratkaisun päästövähennyspotentiaalia. Päästövähennykset perustuvat todellisiin ajoneuvopysähdyksiin, jotka aiheuttavat kiistatta merkittävän osan liikenteen CO2-ekvivalenttipäästöistä kaupunkialueella. Toiseen vaiheen aikana kerätty data osoittaa, että parhaimmillaan päästöjen vähennyspotentiaali nousisi jopa 8 prosenttiin, mikä vastaa joka kuudennen nykyisin tapahtuvan pysähdyksen poistamista.

Ix3-ratkaisulla voidaan vähentää kaupunkiliikenteen hiilidioksidipäästöjä ilman negatiivisia lieveilmiöitä. Toisin sanoen, liikennettä pystytään optimoimaan poistamalla kuolleita sekunteja, joiden aikana kukaan ei liiku risteyksessä, vaarantamatta kuitenkaan liikenteen turvallisuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa vihreän liikennevalon lyhentämistä todellisen kysynnän ja reaaliaikaisen tilanteen mukaan. Näin ollen optimoitu liikenteenohjaus vähentää merkittävästi kaupunkiliikenteen hiilidioksidipäästöjä heikentämättä yhdenkään liikenteen käyttäjän kokemusta.

AI4Cities-hankkeen yhteensä 4,6 miljoonan euron rahoitusta haki noin sata yritystä ympäri Euroopan. Syksyllä 2021 Ix3 valittiin 10 yrityksen joukkoon älykkään liikkumisen sarjan toiseen vaiheeseen. Tämän vaiheen aikana tehdyn työn perusteella AI4Cities on valinnut MarshallAIn ja Dynniqin älykkään liikkumisen kolmen parhaan joukkoon, jotka jatkavat projektin viimeiseen vaiheeseen. AI4Cities on EU:n rahoittama kolmivuotinen projekti, jossa on mukana kuusi Euroopan kaupunkia ja aluetta: Helsinki (Suomi), Amsterdam (Alankomaat), Kööpenhamina (Tanska), Pariisin alue (Ranska), Stavanger (Norja) and Tallinna (Viro).  Projektin tavoitteena on löytää innovatiivisia tekoälyratkaisuja kaupunkien liikenne- ja energiahaasteisiin, jotka lopulta myötävaikuttavat hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja hiilineutraaliuden saavuttamiseen.

Prototyyppi Helsingin Kalasatamassa
Konenäkö Helsingin Suutarilassa

MarshallAI
Linnankatu 3A
20100 TURKU

MarshallAI on suomalainen automaattisen kuvantulkinnan edelläkävijä. Kehitystyö on alkanut vuonna 2014 ja yritys tarjoaa kokonaisratkaisuna alustan ihmisen näköaistin kahdentamiseen ilman ohjelmointiosaamista. MarshallAIn teknologialla parannetaan yritysten turvallisuutta, tehostetaan turvallisuusviranomaisten toimintaa ja mahdollistetaan älykaupunkeja ja -liikennettä.

Dynniq Finland on osa 13 maassa toimivaa Swarco Groupia, joka työllistää kansainvälisesti noin 5000 ihmistä. Dynniq pystyy tarjoamaan ja integroimaan kaikki liikenteen sähköistyksessä ja automaatiossa tarvittavat palvelut ja tuo Suomen liikenteeseen huippuluokan älyliikenteen osaamista. Dynniq toimii infrahankkeissa sekä asiakkaan konsulttina että suunnittelijana ja on toteuttamassa projekteja myös käytännössä.

AI4Cities on EU:n rahoittama kolmivuotinen hanke. Vuoden 2020 tammikuussa käynnistetyn hankkeen tavoitteena on tukea kuutta kumppanikaupunkia niiden kyvyssä kehittää, kokeilla ja lopulta ottaa käyttöön älykkäitä ratkaisuja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja neutraalisuustavoitteiden saavuttamiseksi. Tätä varten alueet ja julkiset toimijat (kumppanikaupungit) tukevat toimijoita, jotka ovat tekoälyn asiantuntijoita ratkaisujen kehittämisessä energian ja liikkuvuuden aloilla.

Ix3 on MarshallAIn ja Dynniq Finlandin kehittämä tekoälyratkaisu, joka vähentää päästöjä ja optimoi liikennevirtoja risteysalueella. Järjestelmä kerää ja käsittelee dynaamisia liikennetietoja reaaliajassa tavalla, jota ei ole koskaan ennen tehty. Ix3 vähentää päästöjä muuttamalla liikenteenhallintalogiikkaa ja poistamalla tarpeettomat pysähtymiset ja tyhjäkäynnit liikennevaloissa. Tämä saavutetaan käyttämällä näköhavaintoon perustuvaa tietoa todellisista liikennetilanteista ja asettamalla liikennevirrat etusijalle. Ix3 on osa kolmivuotista EU: n rahoittamaa hanketta, jonka tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius Euroopan kaupungeissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta MarshallAI

Suomalaisratkaisu poistaa kaupunkiliikenteen päästöjä30.9.2022 11:14:15 EEST | Tiedote

Suomalainen konenäön pioneeri MarshallAI ja Dynniq Finland ovat kehittäneet uuden tekoälyratkaisun, joka auttaa merkittävästi vähentämään kaupunkiliikenteen päästöjä. Ratkaisu optimoi liikenteenohjauksen, minkä ansiosta turha liikennevaloissa odottelu ja tarpeettomat pysähdykset vähentyvät. Tuloksena on matalammat kaupunkiliikenteen hiilidioksidipäästöt ilman, että yhdenkään liikenteen käyttäjän turvallisuus heikentyy.

Suomalaisyritykset lupaavat poistaa huomaamattomasti 4% liikennepäästöistä30.9.2021 10:01:26 EEST | Tiedote

Konenäön suomalainen pioneeri MarshallAI yhdessä Dynniq Finlandin kanssa löivät tiensä läpi toiseen vaiheeseen EU:n rahoittamassa kolmivuotisessa AI4Cities-projektissa. Sen tavoitteena on kehittää Euroopan johtavien kaupunkien liikkuvuuden ja energian haasteisiin vastaavia tekoälyratkaisuja, joilla voidaan karsia hiilidioksidipäästöjä ja edistää ilmastotavoitteiden toteutumista. MarshallAI ja Dynniq Finland ovat hankkeessa mukana ratkaisulla, joka vähentää kaupunkiliikenteen päästöjä merkittävästi poistamalla ajanhukkaa, tinkimättä liikenteen käyttäjän turvallisuudesta.

Suomalainen MarshallAI voitti Yhdysvaltain Puolustusministeriön tekoälykilpailun13.9.2021 08:16:29 EEST | Tiedote

Konenäön maailmanlaajuinen edelläkävijä MarshallAI on voittanut Yhdysvaltain puolustusministeriön (Department of Defence) järjestämän kansainvälisen tekoälykilpailun. xTech Global AI Challenge on ensimmäinen koskaan järjestetty Yhdysvaltain puolustusministeriön sponsoroima kansainvälinen kilpailu rahapalkinnolla. Kilpailussa Yhdysvaltain armeija etsi yhteistyössä Yhdysvaltain ilmavoimien ja laivaston kanssa vahvoja, tekoälyä tukevia valmiuksia hallita, integroida ja prosessoida data- ja tietolähteitä nopeaa päätöksentekoa varten.