Parterna godkände förlikningsförslaget för energibranschens, alla strejker återkallas

JHL och Elbranschernas fackförbund har godkänt riksförlikningsmannens förlikningsförslag i arbetstvisten inom el-, energi- ICT- och nätverksbranschen. Även arbetsgivarförbunden Palta och Energiindustrin rf godkände förslaget. Detta löser arbetstvisten inom branschen, vilket betyder att övertids- och skiftbytesförbudet och de planerade strejkerna återkallas med omedelbar verkan.

Arbetstvisten inom el-, energi- ICT- och nätverksbranschen är löst. Övertidsförbudet, förbudet att byta arbetspass och de planerade strejkerna återkallas.

Förlikningsman Jukka Ahtela gav ett förlikningsförslag på tisdag den 20 mars. Både arbetstagarnas och arbetsgivarnas representanter godkände förslaget i dag den 21 mars.

Den nya avtalsperioden varar från 1.3.2018 till 31.3.2020.

Avtalet föddes efter långa och svåra förhandlingar. JHL:s mål i förhandlingarna var bland annat att rätta till branschens lönesystem och förbättra förtroendemännens ställning. I detta avseende är uppgörelsen tillfredsställande.

– Uppgörelsen är ett steg framåt i de viktigaste frågorna, trots att paketet egentligen inte är så väldigt omfattande, säger JHL:s huvudförhandlare för energibranschen Kari Lehtinen om uppgörelsen.

Löneförhöjningar

• 1.5.2018 betalas en allmän förhöjning på 1,2 procent och en lokal pott på 0,4 procent.
  • 1.5.2019 betalas en allmän förhöjning på 1,2 procent och en lokal pott på 0,5 procent.

JHL har ca 3 500 medlemmar inom energibranschen. JHL:s medlemmar inom energibranschen är bland annat elmontörer, fjärrvärmemontörer och montörer vid kraftverk.

Mer information:
avtalsombudsman Kari Lehtinen, 050 566 1567
förhandlingschef Kristian Karrasch, 040 728 9046

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s mer än 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.