Pasilan vanha asema suljetaan 19.6., bussipysäkit siirtyvät Pasilansillalta Asemapäällikönkadulle

17.6.2017 10:30 | HSL Helsingin seudun liikenne

Pasilan asemalla on käytössä uudet kulkureitit maanantaista 19.6.2017 alkaen, kun vanha asemarakennus suljetaan matkustajilta lopullisesti. Samalla käytöstä poistuvat myös vanhan aseman edustalla Pasilansillalla sijaitsevat bussipysäkit. Poikkeusjärjestelyt ovat voimassa syksyyn 2019 asti, jolloin Pasilan uusi asema ja Tripla-kauppakeskus valmistuvat. Matkustajia Pasilassa palvelee väliaikainen asema, joka otettiin käyttöön jo huhtikuun alussa.

Muutokset bussipysäkeissä ja bussien reiteissä

Suurimmat kulkureittien muutokset Pasilassa koskevat junien ja bussien välillä vaihtavia matkustajia. Muutos tarkoittaa sitä, että Pasilansiltaa pitkin kulkevat linjat 50, 58(B), 59, 518 ja 551 siirtyvät pysähtymään uusilla Pasilan aseman pysäkeillä Asemapäällikönkadulla. Pysäkit sijaitsevat Asemapäällikönkadun ja Junailijankujan risteyksen kohdalla.

Linja 23 Ruskeasuon suuntaan pysähtyy Teollisuuskadun pysäkillä Ratapihantien varressa ja linja 506 molempiin suuntiin Pasilan väliaikaisen aseman kohdalla sijaitsevilla pysäkeillä Ratapihantiellä. Linjat 69 ja 848 pysähtyvät samoissa paikoissa kuin ennenkin.

Pysäkkimuutosten seurauksena linja 58(B) siirtyy kulkemaan Pasilan aseman ja Kalasataman välisen osuuden Asemapäällikönkadun, Kumpulantien, Jämsänkadun ja Teollisuuskadun kautta, jolloin linjan Aleksis Kiven katua kulkeva osuus poistuu käytöstä.

Ratamestarinkadulla sijaitseva Asemapäällikönkadun pysäkki poistuu pois käytöstä liikenteen sujuvoittamiseksi.

Bussien ja pysäkkien poikkeusreitit ovat voimassa uuden Pasilan aseman ja Triplan valmistumiseen asti.

Muutokset raitiovaunupysäkeissä

Raitiovaunujen 7A/B ja 9 pysäkit siirtyvät Ratapihantiellä hieman. Linja 9 siirtyy nykyiselle linjan 7B pysäkille, ja 7B puolestaan siirtyy yhteiselle pysäkille bussien kanssa.

Ratapihantien toisella puolella linja 7A siirtyy väliaikaisen aseman kohdalle käyttämään yhteistä pysäkkiä bussien kanssa.

Samalla linjojen 7A/B ajantasauspysäkki siirtyy Pasilan asemalta Länsi-Pasilan Maistraatintorin pysäkille.

Linjalta 9 poistuu lisäksi Ratamestarinkadulla sijaitseva Asemapäällikönkadun pysäkkipari. Korvaava pysäkki Länsiterminaalin suuntaan sijaitsee Asemapäällikönkadun varressa ja Pasilan suuntaan Ratamestarinkadulla Asemapäällikönkadun liikenneympyrän pohjoispuolella.

Väliaikaisen aseman kaikki saattoliikenne siirtyy Veturitorille

Pasilan väliaikaisen aseman kaikki saattoliikenne ja taksit siirtyvät 19.6. Veturitorille. Samalla myös kulkuyhteys Opastinsillalta Pasilan asema-aukiolle sulkeutuu, sillä sekä vanha asema että sen edustalla sijaitseva aukio muuttuvat työmaa-alueeksi.

Viestintä- ja markkinointipäällikkö Sari Kotikangas, HSL; puh. 045 657 5767

Tiedottaja Johannes Laitila, HSL, puh. 050 414 0111

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 22.8.22.8.2017 11:29Tiedote

Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän uusi hallitus piti ensimmäisen varsinaisen kokouksensa 22.8. Uuden hallituksen puheenjohtajana toimii Tatu Rauhamäki (kok.) Helsingistä ja varapuheenjohtajana Sirpa Hertell (vihr.) Espoosta. Hallituksessa on yhteensä 14 jäsentä. Hallitus on HSL-kuntayhtymän keskeinen luottamuselin, joka käsittelee mm. Helsingin seudun joukkoliikenteen suunnitteluun ja palvelutarjontaan liittyviä asioita sekä liikennöintiehtoja ja kilpailuttamisen periaatteita. Lisäksi hallitus päättää lippu- ja tariffijärjestelmän periaatteista sekä lippujen hinnoista.