Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis
Begränsningarna för resenärer kan från och med 14.6.2021 luckras upp på de förbindelsefartygsrutter som har förutsättningar att resa utomhus. När det gäller resor utomhus har man beaktat att resan på rutten är kortare än 2 timmar. Resenärerna bör förbereda sig på att klä sig i utomhusresor enligt väderförhållandena. Från och med den 14 juni utökas antalet utomhusplatser på rutterna Kotka-Pyttis, Pargas och Velkua.
Maximalt antal passagerare per rutt och fartyg:
Det maximala antalet passagerare per rutt och fartyg hittas på NTM-centralens webbplats.
Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg trots skärgårdens sommarsäsong.
Från och med början av juli bedöms passagerarbegränsningarna varje vecka
Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. I bedömningen granskas sjukdomssituationen på riksnivå, eftersom det finns många fritidsresenärer runt om i landet. I helhetsbedömningen beaktas också vaccinationstäckningen och separata kluster av smittsamma sjukdomar.
I första hand strävar man efter att trygga skärgårdstrafikens kontinuitet. Eventuella karantänsituationer och sjukdomar hos arbetstagarna kan om de genomförs orsaka betydande förändringar och begränsningar i skärgårdstrafiken. Fartyg kan inte drivas underbemannade och arbetstagare kan inte komma till arbetet om de är sjuka. Det kan vara utmanande att få yrkeskunniga och friska vikarier i coronasituationen.
Fler platser tas i bruk ruttvis, när trafikens kontinuitet i ruttområdet i fråga inte är hotad på basis av en helhetsbedömning. I begränsningarna för passagerare beaktas de fartygsspecifika förutsättningarna för säkerhetsavstånd, såsom passagerarutrymmenas form, utrymmen och placering samt rutterna inomhus.
Trots sommarsäsongen rekommenderar NTM-centralen att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg
Sommarsäsongen håller på att starta och under sommaren ökar passagerarmängderna på förbindelsefartygen. Även under normala förhållanden är förbindelsefartygens kapacitet begränsad och i rusningstoppar har inte alla passagerare alltid rymt ombord. Nu är passagerarkapaciteten bara ungefär hälften av det normala. På vissa rutter är den till och med mindre än hälften av den normala kapaciteten. NTM-centralen uppmanar därför användarna av förbindelsefartygstrafiken att fortfarande undvika onödvändiga resor med förbindelsefartyg för att alla passagerare ska rymmas ombord på fartygen.
Passagerarna tas ombord på förbindelsefartygen i den ordning de anländer. Således kan inte alla medlemmar i samma sällskap garanteras att rymmas i samma fartygsskift, om det maximala passagerarantal som för närvarande används uppfylls. När det gäller turer som beställs följs samma praxis, dvs. beställningarna tas emot i den ordning de anländer. Förbindelsefartygstrafiken är en avgiftsfri och offentlig tjänst som är tillgänglig för alla på lika villkor. Det finns inget bokningssystem för förbindelsefartyg och det är inte möjligt att utveckla ett sådant på grund av undantagssituationen.
Utöver begränsningarna för passagerare är serviceproducenterna skyldiga att se till att det finns tillräckliga säkerhetsavstånd på fartygen. Ombord på fartygen erbjuds möjlighet till desinficering av händerna och utrymmen och ytor avsedda för passagerarnas bruk rengörs effektivt och regelbundet. Dessutom förutsätter NTM-centralen att alla över 12-åriga passagerare i förbindelsefartygstrafiken använder ansiktsmask. Tvånget gäller inte dem som har hälsomässigt hinder för att använda ansiktsmask. Varje kund ansvarar för att skaffa egen ansiktsmask. Fartygens besättning kan ge passagerarna instruktioner, men deras uppgifter omfattar inte övervakning av användningen av ansiktsmask. Anvisningarna om användningen av masker kommer att utökas på fartygen. Att en person inte bär ansiktsmask utgör inte en grund för att hindra passageraren från att resa eller för att avlägsna passageraren från fartyget.
Tilläggsuppgifter: Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600
Nyckelord
Bilder
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote
NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.
Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.
Maaperän puhdistamisen ilmastovaikutuksia voidaan vähentää – nyt kattava tietopaketti julki16.4.2024 08:21:00 EEST | Tiedote
Nyt on julkaistu laaja tietopaketti siitä, miten maaperän puhdistusmenetelmien ilmastovaikutuksia on mahdollista pienentää. Kyse on kehityshankkeesta, joka toteutettiin Pirkanmaan ELY-keskuksen ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n yhteistyönä osana Maaperä kuntoon -ohjelmaa.
Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.
Saaristomeri-ohjelman toteutusta vauhditetaan pilottialueilla16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Saaristomeri-ohjelman pilottialueiksi on valittu Aurajoen ja Paimionjoen valuma-alueet sekä Kemiönsaari ja ympäröivät merialueet. Saaristomeri-ohjelman tavoitteena on vähentää ravinnekuormaa Saaristomereen ja poistaa Saaristomeren valuma-alueen maatalous Itämeren suurten kuormittajien listalta, jota Itämeren suojelukomissio ylläpitää.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum