PATTERIMÄEN VIIVÄSTYKSESTÄ YLI KOLMEN MILJOONAN KUSTANNUS
Raide-Jokerin rakentamisen aloitus Patterimäen puiston osuudella viivästyi noin kahdella vuodella liito-oravien elinalueisiin liittyneiden valitusten vuoksi. Viivästyksestä Raide-Jokeri-projektille aiheutuneet kustannukset ovat suuruudeltaan noin 3,2 miljoonaa euroa. Kustannus kohdistuu Helsingin kaupungin hankeosaan.
Valitusten vuoksi Patterimäen puiston alittavaa tunnelia alettiin louhia Takkatieltä alkavan hiekkasiilon ajotunnelin kautta, mikä oli työtapana huomattavasti kalliimpi kuin alkuperäisen suunnitelman mukainen tapa louhia tunneli suuaukkojen kautta.
”Luontoarvojen huomioiminen rakentamisessa on tärkeää, samoin kuin demokraattiseen päätöksentekoon kuuluva valitusoikeus. Toivommekin, että mahdolliset kannanotot tehtäisiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa”, kommentoi tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski.
Raide-Jokerin rakennustyöt Patterimäen puistossa ovat edenneet ratatöihin. Tunnelin betoniset suuaukot maisemoidaan ympäristöön sopiviksi kevään ja kesän 2022 aikana.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Saarikoskitilaajan projektijohtaja
Puh:09 310 35288juha.saarikoski@kaupunkiliikenne.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinjan 550. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Raide-Jokeri
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne on valmis9.6.2023 08:48:50 EEST | Tiedote
Raide-Jokerin tekniset koeajot saatiin päätökseen kesäkuun 2023 alussa. Koeajot aloitettiin Roihupellon varikolta elokuussa 2022 ja jatkuivat pikaraitiotien linjalle marraskuussa 2022. Teknisten koeajojen aikana testattiin vaunun liikkumista ratainfralla sekä raitiotien järjestelmien toimivuutta erilaisin testein. Teknisen koeliikenteen aikana ajettiin yhteensä 6225 kilometriä kilometriä, mikä tekee kokonaisina kierroksina (Itäkeskus–Keilaniemi–Itäkeskus) 124 kierrosta. Teknisen koeliikenteen aikana suoritettiin yli 700 erilaista testiä ja perehdytettiin 494 henkilöä. Huolimatta talven lumisista ja liukkaista olosuhteista ja suuresta työryhmästä tapaturmilta on vältytty läpi koeajovaiheen. Kesän 2023 aikana viimeistellään koeajoissa havaittuja asioita. Raide-Jokerin liikennöinti alkaa viimeistään alkuvuonna 2024, mutta mahdollisesti jo syksyllä 2023. Päätöksen liikennöinnin aloituksesta tekee HSL.
Pikaratikka ylitti Helsingin ja Espoon rajan1.2.2023 11:35:52 EET | Tiedote
Espoo liittyi ratikkakaupunkien joukkoon tänään, 1. helmikuuta, kun Raide-Jokerin tekniset koeajot siirtyivät Espooseen.
Raide-Jokerin koeajot alkavat Roihupellon varikon ja Oulunkylän välillä31.10.2022 09:00:00 EET | Tiedote
Raide-Jokeri-pikaraitiotien tekninen koeliikenne alkaa marraskuun alussa. Ensimmäinen koeajo-alue ulottuu Roihupellossa sijaitsevalta varikolta Oulunkylän asemalle saakka. Koeajot kestävät alueella marras-joulukuun ajan.
Raide-Jokerin reitille maalattiin näyttävää katutaidetta24.8.2022 09:11:28 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden katutaidetoimisto toteutti 20 taiteilijan voimin näyttävän teoskokonaisuuden Raide-Jokerin reitin varrelle Roihupeltoon.
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne käynnistyi2.8.2022 12:39:23 EEST | Tiedote
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne käynnistyi 1.8.2022 Roihupellon varikolta. Myöhemmin loppuvuodesta koeliikenne etenee pikaraitiotien reitillä alueittain ja vaiheittain idästä lähteen.