Paula Havasteen Saarenmaa-sarjan päätösosassa päästään Neuvosto-Eestin suljetulta saarelta Tallinnaan ja Helsinkiin

Kiitetyn Saarenmaa-sarjan neljännessä osassa Saarelaislaulu (Gummerus) eletään vuotta 1967. Pieniä muutoksen merkkejä alkaa kihistä saarelaistenkin mielissä, vaikka edeltävät vuosikymmenet ovat opettaneet varovaiseksi. Romaani kertoo myös musiikin voimasta ja merkityksestä vaikeina aikoina.

Paula Havaste (kuva: Marek Sabogal)

Majataloa Saarenmaalla pitävä Vilja Talvik pääsee toteuttamaan suuren haaveensa. Anna-täti on hankkinut hänelle matkustusluvan Tallinnaan. Samalla linjurikyydillä tulevat myös Viljan tytär Merle ja Aiven poika Vilmar. Heidät on valittu Suomen pioneerien kesäleirille edustamaan Eestin neuvostotasavallan nuoria kommunisteja.

Romaanissa Suomea katsotaan nuoren Vilmarin silmin. ”Virhetulkintojakin syntyyKun Helsingin kauppojen edessä ei ollut jonoja, se ei välttämättä tarkoittanut, ettei mitään myytävää ollut. Mutta mistäpä Vilmar sen saattoi tietää, kun ei tarkoin valvottuna vieraana päässyt kauppoihin kurkistamaan”, Paula Havaste kertoo.

Kesänsä Saarenmaalla viettävä Havaste tuntee musiikin merkityksen paikallisille. ”Saarenmaalla elävää musiikkia on kaikkialla. Joka kyläjuhlissa lauletaan, soitetaan, ja sitten tanssitaan. Nuoretkin osaavat kansantanssikuviot, ja kesäsaarelaisena olen itsekin joutunut opettelemaan labajalg-tanssia ja muita suosikkeja. Musiikki ei ole Virossa vain säveliä, vaan musiikin kautta kerrottiin jo neuvostoaikana niitä tarinoita, joita ei voinut ääneen puhua. Siksi kirjani Vilmar sovittelee niin tarkoin sanoja lauluihinsa: pitäisi kertoa todellisuudesta, mutta ei liian suoraan, hän toteaa.

Filosofian tohtori Paula Havaste (s. 1962) on kirjoittanut suosittuja historiallisia romaaneja ja tietokirjoja. Hän työskentelee Heurekassa ja viettää kesänsä Saarenmaalla. Saarenmaa-sarjan aiemmat osat ovat Pronssitähti (2018), Vierashuoneet (2019) ja Morsiusmalja (2020).

Paula Havaste: Saarelaislaulu
413 sivua
myös äänikirjana, lukija Jussi Lehtonen

Paula Havaste (kuva: Marek Sabogal)

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Nina Lykken satiirinen lääkäriromaani on röntgenintarkka ja skalpellinterävä kuvaus keski-ikäisestä keskiluokasta8.4.2021 08:43:00 EEST | Tiedote

Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Bragella palkittu Kohonnut riski (Gummerus) kuvaa osuvasti keski-iän kriisiä, uskottomuutta ja yleislääkärin vastaanotolle saapuvan keskiluokkaisen potilasvirran todellisia ja kuviteltuja vaivoja. Nina Lykke on hurmannut kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Hänen edellinen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus 2019) oli sekin myynti- ja arvostelumenestys.

Elämäkerta Elin Danielson-Gambogista kertoo boheemin ja omapäisen taidemaalarin vaiherikkaan tarinan25.3.2021 08:52:43 EET | Tiedote

Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi (1861–1919) tunnetaan nykyään monia aikalaisiaan huonommin? Tähän etsii vastauksia taidehistorioitsija Salla Leponiemen kirjoittama elämäkertateos Niin kauan kuin tunnen eläväni (Gummerus). Samalla piirtyy kuva itsenäisestä, kansainvälistä uraa tekevästä taidemaalarista, joka vähät välitti porvarillisen yhteiskunnan sovinnaisuussäännöistä. Intohimoisen taiteilijuuden lisäksi teos valottaa Danielson-Gambogin lapsuutta, ystävyyssuhteita ja avioliittoa, joissa oli dramaattisia käänteitä. Kirjan kuvaliitteissä on merkittävimpien teosten lisäksi valokuvia taiteilijan elämän varrelta.

Ajankohtainen romaani äidiksi tulemisesta pitää sisällään omakohtaisia kokemuksia synnytysväkivallasta18.3.2021 11:15:33 EET | Tiedote

Anna-Liisa Ahokummun toinen romaani Kolme rukousta äidille (Gummerus) käsittelee äitien ja tytärten ketjua, synnytysväkivaltaa ja kriisejä elämän käännekohdissa. Romaani kuvaa yhteyden katkeamista ja ensimmäistä lastaan synnyttävän Eveliinan yksinäisyyttä ja kipua. Toisessa aikatasossa seurataan nuoren Anjezën kasvutarinaa ajalta ennen kuin häntä aletaan kutsua Äiti Teresaksi.

Sisällissotaa käsittelevistä teoksistaan tunnettu Anneli Kanto kirjoitti romaanin Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalareista15.3.2021 07:55:00 EET | Tiedote

Anneli Kannon Rottien pyhimys (Gummerus) kertoo fiktion keinoin Suomen laajimpien ja alkuperäisimpien seinämaalausten synnystä 1500-luvun alkupuolella. Hersyväjuonisessa romaanissa keskiaikainen kyläyhteisö kohtaa meren takaa tulevat maalarimestarit. Samalla seurataan yhteisönsä hyljeksimän nuoren naisen kasvutarinaa taiteilijaksi ja pohditaan taiteen tekemisen ikiaikaisia merkityksiä.

Kustantaja, filosofian kunniatohtori ja Gummeruksen entinen toimitusjohtaja Pekka Salojärvi on kuollut13.3.2021 11:22:25 EET | Tiedote

Pekka Salojärvi syntyi kustantajaperheeseen 1940. Vuodesta 1970 alkaen hän toimi Gummeruksen toimitusjohtajana ja myöhemmin hallituksen puheenjohtajana. Monipuolista kokemusta täydensivät alan monet luottamustoimet. Salojärven muistelmateos Kirjailija kirjoittaa, kustantaja kustantaa ilmestyi 2007. Pekka Salojärvi kuoli kotonaan perjantaina 12.3.2021 pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.