Paula Havasteen Saarenmaa-sarjan päätösosassa päästään Neuvosto-Eestin suljetulta saarelta Tallinnaan ja Helsinkiin

Kiitetyn Saarenmaa-sarjan neljännessä osassa Saarelaislaulu (Gummerus) eletään vuotta 1967. Pieniä muutoksen merkkejä alkaa kihistä saarelaistenkin mielissä, vaikka edeltävät vuosikymmenet ovat opettaneet varovaiseksi. Romaani kertoo myös musiikin voimasta ja merkityksestä vaikeina aikoina.

Paula Havaste (kuva: Marek Sabogal)

Majataloa Saarenmaalla pitävä Vilja Talvik pääsee toteuttamaan suuren haaveensa. Anna-täti on hankkinut hänelle matkustusluvan Tallinnaan. Samalla linjurikyydillä tulevat myös Viljan tytär Merle ja Aiven poika Vilmar. Heidät on valittu Suomen pioneerien kesäleirille edustamaan Eestin neuvostotasavallan nuoria kommunisteja.

Romaanissa Suomea katsotaan nuoren Vilmarin silmin. ”Virhetulkintojakin syntyyKun Helsingin kauppojen edessä ei ollut jonoja, se ei välttämättä tarkoittanut, ettei mitään myytävää ollut. Mutta mistäpä Vilmar sen saattoi tietää, kun ei tarkoin valvottuna vieraana päässyt kauppoihin kurkistamaan”, Paula Havaste kertoo.

Kesänsä Saarenmaalla viettävä Havaste tuntee musiikin merkityksen paikallisille. ”Saarenmaalla elävää musiikkia on kaikkialla. Joka kyläjuhlissa lauletaan, soitetaan, ja sitten tanssitaan. Nuoretkin osaavat kansantanssikuviot, ja kesäsaarelaisena olen itsekin joutunut opettelemaan labajalg-tanssia ja muita suosikkeja. Musiikki ei ole Virossa vain säveliä, vaan musiikin kautta kerrottiin jo neuvostoaikana niitä tarinoita, joita ei voinut ääneen puhua. Siksi kirjani Vilmar sovittelee niin tarkoin sanoja lauluihinsa: pitäisi kertoa todellisuudesta, mutta ei liian suoraan, hän toteaa.

Filosofian tohtori Paula Havaste (s. 1962) on kirjoittanut suosittuja historiallisia romaaneja ja tietokirjoja. Hän työskentelee Heurekassa ja viettää kesänsä Saarenmaalla. Saarenmaa-sarjan aiemmat osat ovat Pronssitähti (2018), Vierashuoneet (2019) ja Morsiusmalja (2020).

Paula Havaste: Saarelaislaulu
413 sivua
myös äänikirjana, lukija Jussi Lehtonen

Paula Havaste (kuva: Marek Sabogal)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Antti Röngän Nocturno 21:07 on omakohtainen ja kirjoittajaansa säästelemätön romaani seksuaalisesta häpeästä18.6.2021 08:08:42 EEST | Tiedote

24-vuotiaan Antti Röngän kirjailijanura sain komean lähdön jo palkitun, koulukiusaamista käsittelevän esikoisromaanin Jalat ilmassa (Gummerus) ilmestyttyä 2019. Sitä seurasi yhdessä kirjailijaisä Petri Tammisen kanssa kirjoitettu kirjeenvaihtokirja Silloin tällöin onnellinen (Gummerus, 2020). Röngän kolmas teos Nocturno 21:07 käsittelee edellisten kirjojen tavoin aikuiseksi kasvamisen vaikeutta pureutuen tällä kertaa seksuaaliseen häpeään ja itseinhoon. Romaani ilmestyy ja on arvosteluvapaa 5.8.

Ex-ammattisotilaan toimintatrilleri tutustuttaa lukijan Venäjän mafiaan ja vie keskelle Ukrainan sotaa16.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy Mustaluodon trillereissä, joissa yksityiskohdat pitävät kutinsa niin välineiden, toimintamallien kuin tapahtumapaikkojenkin osalta. Reikäpää (Gummerus) avaa kiinnostavasti Venäjän mafian kehitystä 1990-luvulta tähän päivään ja kiidättää lukijan kyttäyskeikalta Montenegrosta keskelle Ukrainan sotaa. Romaani ilmestyy 1.7.

Niina Meron uusi viihderomaani tarjoaa romantiikkaa Suomen suvessa miehen näkökulmasta7.6.2021 08:31:53 EEST | Tiedote

Niina Mero on romanttista viihdekirjallisuutta kirjoittava palkittu kirjailija ja nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta väitöskirjaa tekevä kirjallisuudentutkija. Hänen 2019 ilmestynyt esikoisromaaninsa Englantilainen romanssi (Gummerus) oli lukijoiden rakastama myyntimenestys, ja sen käännösoikeudet on myyty jo neljälle kielelle. Nyt ilmestyvä uutuus Romanssin sankari (Gummerus) vie lukijan kesämökkimaisemiin, lavatansseihin ja yöttömän yön huumaan. Miehen näkökulmasta kirjoitettu romaani pitää sisällään viitteitä niin Eino Leinon runoihin kuin Suomi-Filmin tuotantoihinkin.

Poikkeuksellinen true crime -kirja perheestä, joka hallitsee göteborgilaislähiötä Ruotsin lakien ulkopuolella30.5.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Mitä tapahtuu, kun yhteiskunta ei voi tuomita rikoksen tekijää? Tutkivan toimittajan Johanna Bäckström Lernebyn Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita on pysäyttävä tositarina epäoikeudenmukaisuudesta, rohkean toimittajan työstä ja rinnakkaisyhteiskunnasta, joka on päässyt syntymään pohjoismaisen hyvinvointivaltion sisään.