Paulon Säätiö

Paulon Säätiö rahoitti uusia tutkimus- ja taidehankkeita: tukea saavat muun muassa Michael Petryn kuratoima näyttely ja suomalainen bakteeritutkimus

Paulon Säätiö jakoi apurahoja yhteensä miljoonalla eurolla lääketieteellisen ja liikesivistyksellisen tutkimuksen sekä kuva- ja musiikkitaiteen tukemiseen. Rahoitusta myönnettiin muun muassa yhdysvaltalaistaiteilija Michael Petryn kuratoiman taidenäyttelyn järjestämiseen sekä dosentti Anne Salosen tutkimukselle, joka pureutuu suolistobakteerien periytymiseen äidiltä lapselle.

Anne Salonen. Kuva: Vilja Pursiainen / Kaskas Media

Michael Petry saapuu kuratoimaan taidenäyttelyn Helsinkiin

Lontoon nykytaiteen museon (MOCA London) johtaja, yhdysvaltalainen taiteilija Michael Petry kuratoi taidenäyttelyn Helsingissä elokuussa 2018. Petry saapuu alkuvuodesta Suomeen tutustumaan nuoriin taiteilijoihin, joiden joukosta hän valitsee yhden tai useamman esittelemään töitään näyttelyyn.

Petry saapuu Suomeen Paulon Säätiön kutsumana, ja näyttely järjestetään säätiön tuella. Säätiön hallituksen jäsen Villu Jaanisoo toivoo, että Petryn vierailu veisi suomalaisia taiteilijoita myös maailmalle.

“Haluamme edistää nuorten taiteilijoiden kansainvälistymistä. Parhaassa tapauksessa yhteistyöstä seuraa taiteilijoille jatkoa esimerkiksi Lontoossa”, Jaanisoo sanoo.

Näyttely järjestetään Taideyliopiston Project Room -näyttelytilassa. Tarkka ajankohta selviää alkuvuodesta 2018, kun Petry on valinnut taiteilijat.

Suomalaistutkimus antaa uutta tietoa ihmisen bakteeriston kehittymisestä

Apurahaa sai myös Helsingin yliopiston dosentti Anne Salonen, joka tutkii suolistobakteerien periytymistä äidiltä lapselle. Salosen vetämä HELMi (Health and the Early Life Microbiome) -tutkimus seuraa noin tuhatta vastasyntynyttä kahden vuoden ajan. Aineisto on kansainvälisesti ainutlaatuinen kokonsa ja seurannan pituuden vuoksi.

“Kukaan ei ole koskaan samanaikaisesti dokumentoinut bakteerien siirtymää äidiltä vauvalle ja toisaalta seurannut lapsia riittävän kauan, jotta osattaisiin sanoa, vaikuttaako bakteerien periytyminen myöhempään terveyteen”, Salonen kertoo.

Tutkimuksessa voidaan saada arvokasta tietoa siitä, miksi keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla on alateitse syntyneitä suurempi pitkäaikaissairausriski. Lisäksi Salosen tutkimus pyrkii kartoittamaan, miten imetys ja varhaisessa iässä annetut antibiootit vaikuttavat bakteerien siirtymiseen äidiltä lapselle sekä lapsen bakteeriston kehittymiseen.

“Haluamme tukea Salosen tutkimustyötä, sillä siinä on merkittävää kansanterveydellistä ja biolääketieteellistä potentiaalia”, sanoo Paulon Säätiön asiamies Yrjö Palotie.

HELMi-tutkimushankkeeseen haetaan vastasyntyneitä ensi vuoden maaliskuuhun saakka. Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet löytyvät hankkeen verkkosivuilta osoitteesta www.helmitutkimus.com.

---

Kaikki Paulon Säätiöltä apurahaa vuodelle 2018 saaneet hankkeet löytyvät osoitteesta http://bit.ly/2jqgAtp.

Lisätietoja:

Yrjö Palotie
Paulon Säätiön asiamies
yrjo.palotie@paulo.fi

Michael Petryn haastattelemiseen liittyvät yhteydenotot:

Villu Jaanisoo
Paulon Säätiön hallituksen jäsen
p. 050 413 1906
villu.jaanisoo@uniarts.fi

Anne Salonen. Kuva: Vilja Pursiainen / Kaskas Media
Michael Petry. Kuva: Timothy Greenfield-Sanders

Paulon Säätiö

Paulon Säätiö on apurahoja jakava säätiö, jonka tarkoituksena on edistää ja tukea lääketieteellistä tutkimustyötä, tukea ja kehittää kuvaama- ja musiikkitaidetta sekä edistää liikesivistyksellistä tutkimus- ja koulutustyötä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi