Helsingin yliopisto

Pedagogisilla työkaluilla globaalia osaamista

16.3.2017 08:00 | Helsingin yliopisto

Jaa

Taito suhtautua avoimesti uuteen, ymmärtää erilaisuutta ja kunnioittaa ihmisarvoa. Muun muassa nämä ovat globaalia osaamista, jota tarvitaan yhä enemmän nykymaailmassa. Dosentti Auli Toomin vetämä tiimi Dlearn.Helsinki tutkii Helsinki Challenge-tiedekilpailussa, millaisilla pedagogisilla keinoilla oppilaita voidaan tukea globaalin kompetenssin oppimisessa osana jokapäiväistä koulutyötä.

Kuva: Linda Tammisto
Kuva: Linda Tammisto

Maailman parhaassa koulussa Suomessa on paljon tehtävää oppilaiden merkityksellisen ja mielekkään oppimisen sekä globaalin osaamisen suhteen. Huolestuttavaa on, että erityisesti maahanmuuttajataustaisista perheistä tulevat nuoret ovat vaarassa syrjäytyä yhteiskunnasta ja menettää mahdollisuutensa hyvään elämään.

– Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme huomanneet, että näitä taitoja on tutkittava ja edistettävä enemmän käytännössä, toteaa Toom.

Maailma on muuttunut. Koulun on muututtava.

Dlearn.Helsinki pyrkii uudistamaan koulun pedagogisia käytäntöjä tutkimuksen keinoin, jotta kaikilla nuorilla on paremmat mahdollisuudet saavuttaa hyvä elämä. Koulu on yhteiskunnalta pitkäkestoisin ja merkittävin panostus lasten ja nuorten elämään, joten ei ole yhdentekevää miten siellä päivittäin työskennellään.

– Koulussa tarvitaan uusia pedagogisia käytäntöjä ja pedagogisia malleja nyky-yhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimiseen, Toom kertoo.

Helsinki Challenge-kilpailun semifinalistitiimin kokonaisvaltainen ratkaisu koostuu kolmesta osasta, joita tiimi on jo suunnitellut sekä tutkimukseen perustuen että opettajien kanssa yhteisessä työpajassa.

1) Tiimi kehittää oppilaiden kokemuksia keräävän sovelluksen (Experience Sampling Application), jonka avulla oppilaat itse tunnistavat ja arvioivat globaalin kompetenssin oppimistaan. Sovelluksen avulla oppilaat antavat vertaisilleen palautetta ja saavat vertaisilta palautetta globaalien kompetenssien oppimisestaan.

2) Tiimi rakentaa yhteisöllisen kompetenssiseinän (Collective Competence Wall), jonka avulla globaalin osaamisen oppimista voidaan arvioida yhteisöllisesti. Seinältä nähdään, mitkä ovat yhteisön vahvuudet ja missä voidaan vielä kehittyä yhdessä. Kompetenssiseinä tukee globaalin osaamisen oppimista yhdessä. Yhteisön jokaista jäsentä tarvitaan.

3) Tiimi rakentaa pedagogisia malleja digitaalisten välineiden ja käytäntöjen tarkoituksenmukaiseen käyttöön jokapäiväisessä koulutyössä yhteistyössä opettajien kanssa. Tavoitteena on integroida globaalin osaamisen oppiminen osaksi koulutyötä.

Tiimillä luja usko yhteistyössä kehitettäviin tutkimukseen perustuviin pedagogisiin käytäntöihin

Dlearn.Helsinki rakentaa kokonaisvaltaista, globaalin osaamisen oppimista tukevaa ratkaisua tutkimusperustaisesti ja yhteistyössä oppilaiden, opettajien ja koulujen kanssa. Tavoitteena on kehittää aidosti mielekäs, muunneltava pedagoginen ratkaisu, joka vastaa oppilaiden, opettajien ja koulujen sekä muuttuvan maailman tarpeisiin.

– Me Dlearn.Helsinki-tiimissä uskomme, että kehittämämme kokonaisvaltaisen ratkaisun myötä nuoret oppivat koulussa globaaleja kompetensseja, opettajat pystyvät tukemaan merkityksellisempää oppimista paremmin ja koulusta tulee paikka, jossa viihdytään paremmin, Toom toteaa.

Dlearn.Helsinki-tiimissä mukana ovat Helsingin yliopistosta dosentti Auli Toomin lisäksi FT Veera Kallunki, dosentti Minna Lakkala, tutkimusjohtaja Mari Tervaniemi ja professori Tomi Männistö. Professori Katariina Salmela-Aro edustaa sekä Helsingin että Jyväskylän yliopistoa, Pasi Silander työskentelee Helsingin kaupungin digitalisaatiojohtajana, luokanopettaja Veli-Matti Harjula on koulun arjen asiantuntijana hankkeessa ja Niko Lindholm ohjelmajohtaja XEdu –yrityskiihdyttämössä, joka toimii tiiviissä yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa. Tiimi tekee kiinteää kansainvälistä yhteistyötä useiden oman alansa tutkijoiden ja ryhmien kanssa, jotka tekevät monimenetelmällistä tutkimusta samankaltaisista ilmiöistä.

HELSINKI CHALLENGE

Tiedepohjainen ideakilpailu Helsinki Challenge tuo tiedeyhteisön ja yhteiskunnan eri toimijat yhteen ratkaisemaan maailman suuria ongelmia. Kilpailun teemat: ihminen muutoksessa, kestävä planeetta ja urbaani tulevaisuus linkittyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Kilpailun monialaiset tiimit koostuvat tiede- ja taideyhteisöjen, elinkeinoelämän, julkisen ja kolmannen sektorin, median ja yhteiskunnan osaajista. Jokaisessa tiimissä tulee olla sekä yliopistojen että muiden organisaatioiden edustajia. Kilpailu ratkeaa loppuvuodesta 2017 ja palkinto 375 000 euroa on tarkoitettu idean toteuttamiseen. Kilpailu on osa Suomi 100-juhlavuoden ohjelmaa.

Dlearn.Helsinki on yksi seitsemästä tiimistä, joiden vetäjä tekee tutkimusta Helsingin yliopistossa. Kaikki kilpailun 20 semifinalistia jatkokehittävät ideoitaan Impact campilla 6. ja 7. huhtikuuta Kirkkonummen Långvikissa.

Lisätietoja:

Auli Toom, puh. 050 415 4852, s-posti auli.toom@helsinki.fi

Veera Kallunki, puh. 050 311 2469, s-posti veera.kallunki@helsinki.fi

https://twitter.com/DlearnHelsinki

Yhteyshenkilöt

Anna Maria Peltonen

Anna Maria Peltonen

Kuvat

Kuva: Linda Tammisto
Kuva: Linda Tammisto
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto
PL 33
00014 Helsinki

02941 911 (vaihde)http://www.helsinki.fi/yliopisto

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Kotien valvontakameroita käytetään myös perheen väliseen viestintään23.3.2017 09:25

Kotien ja kesäasuntojen kameravalvontajärjestelmiä käytetään myös muuhun kuin turvallisuuteen ja omaisuuden suojaamiseen liittyvään kontrolliin. Kameroita käytetään esimerkiksi, kun perheestä ja kotieläimistä halutaan pitää huolta sekä perheen väliseen viestintään. Lisäksi kameroiden välityksellä on mahdollista seurata luontoa ja pieneläimiä. Tiedot ilmenevät Helsingin yliopistossa tarkastettavasta väitöstutkimuksesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.Tutustu uutishuoneeseemme