Helsingin yliopisto

Pedagogisilla työkaluilla globaalia osaamista

Jaa

Taito suhtautua avoimesti uuteen, ymmärtää erilaisuutta ja kunnioittaa ihmisarvoa. Muun muassa nämä ovat globaalia osaamista, jota tarvitaan yhä enemmän nykymaailmassa. Dosentti Auli Toomin vetämä tiimi Dlearn.Helsinki tutkii Helsinki Challenge-tiedekilpailussa, millaisilla pedagogisilla keinoilla oppilaita voidaan tukea globaalin kompetenssin oppimisessa osana jokapäiväistä koulutyötä.

Kuva: Linda Tammisto
Kuva: Linda Tammisto

Maailman parhaassa koulussa Suomessa on paljon tehtävää oppilaiden merkityksellisen ja mielekkään oppimisen sekä globaalin osaamisen suhteen. Huolestuttavaa on, että erityisesti maahanmuuttajataustaisista perheistä tulevat nuoret ovat vaarassa syrjäytyä yhteiskunnasta ja menettää mahdollisuutensa hyvään elämään.

– Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme huomanneet, että näitä taitoja on tutkittava ja edistettävä enemmän käytännössä, toteaa Toom.

Maailma on muuttunut. Koulun on muututtava.

Dlearn.Helsinki pyrkii uudistamaan koulun pedagogisia käytäntöjä tutkimuksen keinoin, jotta kaikilla nuorilla on paremmat mahdollisuudet saavuttaa hyvä elämä. Koulu on yhteiskunnalta pitkäkestoisin ja merkittävin panostus lasten ja nuorten elämään, joten ei ole yhdentekevää miten siellä päivittäin työskennellään.

– Koulussa tarvitaan uusia pedagogisia käytäntöjä ja pedagogisia malleja nyky-yhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimiseen, Toom kertoo.

Helsinki Challenge-kilpailun semifinalistitiimin kokonaisvaltainen ratkaisu koostuu kolmesta osasta, joita tiimi on jo suunnitellut sekä tutkimukseen perustuen että opettajien kanssa yhteisessä työpajassa.

1) Tiimi kehittää oppilaiden kokemuksia keräävän sovelluksen (Experience Sampling Application), jonka avulla oppilaat itse tunnistavat ja arvioivat globaalin kompetenssin oppimistaan. Sovelluksen avulla oppilaat antavat vertaisilleen palautetta ja saavat vertaisilta palautetta globaalien kompetenssien oppimisestaan.

2) Tiimi rakentaa yhteisöllisen kompetenssiseinän (Collective Competence Wall), jonka avulla globaalin osaamisen oppimista voidaan arvioida yhteisöllisesti. Seinältä nähdään, mitkä ovat yhteisön vahvuudet ja missä voidaan vielä kehittyä yhdessä. Kompetenssiseinä tukee globaalin osaamisen oppimista yhdessä. Yhteisön jokaista jäsentä tarvitaan.

3) Tiimi rakentaa pedagogisia malleja digitaalisten välineiden ja käytäntöjen tarkoituksenmukaiseen käyttöön jokapäiväisessä koulutyössä yhteistyössä opettajien kanssa. Tavoitteena on integroida globaalin osaamisen oppiminen osaksi koulutyötä.

Tiimillä luja usko yhteistyössä kehitettäviin tutkimukseen perustuviin pedagogisiin käytäntöihin

Dlearn.Helsinki rakentaa kokonaisvaltaista, globaalin osaamisen oppimista tukevaa ratkaisua tutkimusperustaisesti ja yhteistyössä oppilaiden, opettajien ja koulujen kanssa. Tavoitteena on kehittää aidosti mielekäs, muunneltava pedagoginen ratkaisu, joka vastaa oppilaiden, opettajien ja koulujen sekä muuttuvan maailman tarpeisiin.

– Me Dlearn.Helsinki-tiimissä uskomme, että kehittämämme kokonaisvaltaisen ratkaisun myötä nuoret oppivat koulussa globaaleja kompetensseja, opettajat pystyvät tukemaan merkityksellisempää oppimista paremmin ja koulusta tulee paikka, jossa viihdytään paremmin, Toom toteaa.

Dlearn.Helsinki-tiimissä mukana ovat Helsingin yliopistosta dosentti Auli Toomin lisäksi FT Veera Kallunki, dosentti Minna Lakkala, tutkimusjohtaja Mari Tervaniemi ja professori Tomi Männistö. Professori Katariina Salmela-Aro edustaa sekä Helsingin että Jyväskylän yliopistoa, Pasi Silander työskentelee Helsingin kaupungin digitalisaatiojohtajana, luokanopettaja Veli-Matti Harjula on koulun arjen asiantuntijana hankkeessa ja Niko Lindholm ohjelmajohtaja XEdu –yrityskiihdyttämössä, joka toimii tiiviissä yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa. Tiimi tekee kiinteää kansainvälistä yhteistyötä useiden oman alansa tutkijoiden ja ryhmien kanssa, jotka tekevät monimenetelmällistä tutkimusta samankaltaisista ilmiöistä.

HELSINKI CHALLENGE

Tiedepohjainen ideakilpailu Helsinki Challenge tuo tiedeyhteisön ja yhteiskunnan eri toimijat yhteen ratkaisemaan maailman suuria ongelmia. Kilpailun teemat: ihminen muutoksessa, kestävä planeetta ja urbaani tulevaisuus linkittyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Kilpailun monialaiset tiimit koostuvat tiede- ja taideyhteisöjen, elinkeinoelämän, julkisen ja kolmannen sektorin, median ja yhteiskunnan osaajista. Jokaisessa tiimissä tulee olla sekä yliopistojen että muiden organisaatioiden edustajia. Kilpailu ratkeaa loppuvuodesta 2017 ja palkinto 375 000 euroa on tarkoitettu idean toteuttamiseen. Kilpailu on osa Suomi 100-juhlavuoden ohjelmaa.

Dlearn.Helsinki on yksi seitsemästä tiimistä, joiden vetäjä tekee tutkimusta Helsingin yliopistossa. Kaikki kilpailun 20 semifinalistia jatkokehittävät ideoitaan Impact campilla 6. ja 7. huhtikuuta Kirkkonummen Långvikissa.

Lisätietoja:

Auli Toom, puh. 050 415 4852, s-posti auli.toom@helsinki.fi

Veera Kallunki, puh. 050 311 2469, s-posti veera.kallunki@helsinki.fi

https://twitter.com/DlearnHelsinki

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuva: Linda Tammisto
Kuva: Linda Tammisto
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto
Helsingin yliopisto
PL 33
00014 Helsinki

02941 911 (vaihde)http://www.helsinki.fi/yliopisto

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Två forskarteam delar på vinsten i idétävlingen Helsinki Challenge24.11.2017 20:05Tiedote

iCombine och HeatStock har utsetts till vinnare i idétävlingen Helsinki Challenge. Teamen får 187 500 euro för att förverkliga sina idéer. iCombine utvecklar en databas för läkare, där de kan leta efter den bästa möjliga individualiserade läkemedelskombinationen för cancerpatienter. HeatStock har uppfunnit ett nytt slags kompositmaterial som kan användas till långvarig lagring och kontrollerad frigöring av värmeenergi. Tack vare materialet kan värme som lagrats under sommaren användas under vintern.

The prize of Helsinki Challenge idea competition was divided between two teams24.11.2017 20:04Tiedote

Teams iCombine and HeatStock were chosen as the winners of the science-based idea competition Helsinki Challenge and both will receive a prize of 187 500 euros. Team iCombine is working on a database which will enable doctors to easily search for the best possible personalised treatment for each cancer patient. Team HeatStock has developed a new kind of composite material which will allow for the long-term storage and controlled release of heat energy.

Helsinki Challenge –ideakilpailun voitto jakautui kahden tutkijatiimin kesken24.11.2017 20:04Tiedote

Tiedepohjaisen ideakilpailun Helsinki Challengen voittajaksi valittiin tiimit iCombine ja Heatstock, jotka molemmat saavat 187 500 euroa ratkaisunsa toteuttamiseen. Tiimi iCombine kehittää tietokantaa, jonka avulla lääkärit voivat helposti etsiä parasta mahdollista yksilöityä lääkeyhdistelmää syöpäpotilaille. Tiimi HeatStock on keksinyt uudenlaisen komposiittimateriaalin, jonka avulla voidaan varastoida lämpöenergiaa pitkiksi ajoiksi ja vapauttaa sitä hallitusti.

Lääketutka-palvelu luotaa suo­ma­lais­ten ko­ke­muk­sia lääkkeistä23.11.2017 10:34Tiedote

Yhteisöpalvelu Suomi24:n massiivinen keskusteludata on avainasemassa Helsingin yliopiston Citizen Mindscapes -tutkimushankkeessa, jossa perehdytään suomalaisten verkkokeskusteluihin lääkkeistä. Tutkimushankkeen, teknologiayritys Futuricen ja Aller Median yhteistyönä syntynyt Lääketutka-työkalu tarjoaa helppokäyttöisen tavan tutkia ainutlaatuista keskusteludataa, joka perustuu suomalaisten omakohtaisiin kokemuksiin lääkkeiden käytöstä. Uuteen palveluun voi tutustua osoitteessa www.laaketutka.fi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme