PeeÄssä leikkasi ilmastopäästöjään lähes 70 prosenttia

Osuuskauppa PeeÄssä on pudottanut oman toimintansa hiilipäästöjä vuodesta 2015 vuoden 2020 loppuun jo 64 prosenttia.

PeeÄssän oma toiminta tuotti viime vuonna yhteensä 5 399 tonnia hiilidioksidia. Määrä oli 27 prosenttia pienempi kuin vuonna 2019 ja 64 prosenttia pienempi kuin 2015. Hiilipäästöjen nopean pudotuksen keskeisin tekijä on ollut siirtyminen käyttämään pelkästään uusiutuvaa sähköä. PeeÄssän käyttämästä sähköstä 100 % on uusiutuvaa energiaa. Jo 14 PeeÄssän toimipaikan katolla on aurinkovoimala. Yhteensä aurinkopaneeleja on yli 6 000. Lisäksi käytetään tuulienergiaa.

Myös energiatehokkuuden parantamisella on iso vaikutus päästöjen vähentämiseen. Energiatehokkuusinvestointeja on tehty esimerkiksi kylmälaitteisiin. Ovelliset kylmäkaapit säästävät energiaa 30 % avokaappeihin verrattuna. Kylmäkoneista tuleva hukkalämpöä puolestaan kerätään talteen ja käytetään uudestaan toimipaikan lämmittämiseen. Energian käyttöä on tehostettu myös vaihtamalla valaistuksia ledeihin.

Toimipaikkaverkoston uudistamisella on myös vaikutusta energiatehokkuuteen. Uudet myymälät ovat huomattavasti vanhoja energiatehokkaampia. Uusi yksikkö säästää energiaa 30-40 % vanhaan verrattuna.

Vuosia tehty työ alkaa nyt konkreettisesti näkyä. Suunta ja vauhti on erinomainen. Mennyt lämmin kesä aiheutti omat haasteensa myös sähkönkulutukselle, mutta aurinkopaneelien tuottamalla energialla saatiin madallettua sähkön kulutuspiikkiä, PeeÄssän vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen kertoo

Aurinkovoimaloiden asennukset, energiatehokkuusinvestoinnit ja hotellien saamat kestävän matkailun tunnukset ovat käytännön toimenpiteitä, joilla etenemme kohti ilmastotavoitteita.

S-ryhmä julkisti keväällä 2020 yhteiset kunnianhimoiset ilmastotavoitteensa, joiden mukaan se on oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025. Tuolloin ryhmä siis poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin sitä sinne tuottaa.

Omien ilmastotoimiensa lisäksi PeeÄssä ja S-ryhmä ovat haastaneet tavarantoimittajansa mukaan Iso juttu -kampanjaan, jossa on tarkoitus vähentää hiilipäästöjä yhteensä miljoona tonnia. Mukaan on lähtenyt jo yli sata yritystä.

Kasvomaskin käyttö PeeÄssän toimipaikoissa20.4.2022 12:58:59 EEST | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL kevensi pääsiäistä edeltävänä torstaina omaa maskilinjaustaan merkittävästi. Päivittäistavarakauppa ry, Kaupan liitto ja Mara ry ovat niin ikään päivittäneet omia, asiakkaille suunnattuja maskisuosituksiaan, eikä kaupan tai ravintoloiden asiakkailta edellytetä enää maskin käyttöä. Maskia saa luonnollisesti käyttää yhä niin halutessaan. Myös S-ryhmän henkilöstön maskilinjausta on päivitetty. PeeÄssän henkilöstön yhteisestä maskisuosituksesta luovutaan, mutta henkilöstöllä on edelleen mahdollisuus käyttää työtehtävissään halutessaan maskia. Työpaikalla maskien käytöstä päättää työnantaja riskinarvioinnin perusteella. -Vaikka luovumme yhteisestä maskisuosituksesta kaupoissamme, ravintoloissamme ja muissa toimipaikoissamme Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n uuden ohjeistuksen mukaisesti halutessaan maskia voi kuitenkin edelleen käyttää. Linjaus koskee niin asiakkaitamme kuin henkilökuntaamme, toimitusjohtaja Mikko Junttila linjaa.

Keskimäärin 1200 euroa tulospalkkaa17.3.2022 10:15:00 EET | Uutinen

Osuuskauppa PeeÄssän henkilöstölle maksettiin vuodelta 2021 tulosten perusteella tulospalkkoja lähes 2,4 miljoonaa euroa, joka on keskimäärin 1200 euroa per työntekijä. PeeÄssällä on käytössä tulospalkkakäytäntö, jonka piiriin kuuluvat kaikki peeässäläiset. Tulospalkkaa on mahdollista saada maksimissaan kahden kuukauden palkan verran ja se maksetaan työntekijöille tehtyjen työtuntien perusteella. - Tulospalkkaa sai 1985 peeässäläistä. Tulospalkitsemisen lisäksi työntekijät saavat 3–25 prosenttia ostoetua kaikista S-ryhmän toimipaikoista. Lisäksi meillä huolehditaan erilaisin keinoin työntekijöiden työhyvinvoinnista ja työturvallisuudesta. Esimerkiksi tuemme henkilöstön omaehtoista liikuntaa ja hyvinvointia työvirerahalla, joka on 180 euroa per henkilö vuodessa, kertoo henkilöstöjohtaja Suvi Honkanen. Tulospalkitseminen ohjaa työskentelyä kohti työpaikan tavoitteita, jotka on jokaiselle toimipaikalle määritelty erikseen. Tulospalkkaan on oikeutettu sen toimipaikan henkilöstö, jossa tavo