PEFC-metsäsertifioinnin uudet vaatimukset helposti haltuun Tapion Sertiseriffi-verkkokursseilla

Tapio uudistaa suositun Sertiseriffi PEFC -verkkokurssin vastaamaan uudistuvia sertifiointivaatimuksia. Uusi verkkokurssi valmistuu syksyllä 2022 samalla kun uudistetut sertifiointivaatimukset otetaan metsätaloudessa käyttöön. Sertiseriffi PEFC -verkkokurssi on tuttu monelle metsätalouden ammattilaiselle, edellisellä kurssilla on yli 3 000 onnistunutta suoritusta.

Sertiseriffi PEFC -verkkokurssilla tutustutaan PEFC-sertifioinnin kriteereihin mieleen painuvalla ja vaikuttavalla tavalla. Sertiseriffi avaa sertifioinnin metsätaloudelle asettamia vaatimuksia ja opastaa PEFC-sertifiointijärjestelmän mukaisten toimintatapojen noudattamiseen kiinnostavalla tarinallisella otteella.

Omat kurssit toteuttajille ja neuvojille

Sertiseriffin uudistuksessa otetaan huomioon aikaisemmasta kurssista saadut käyttäjätoiveet mm. laatimalla erilliset kokonaisuudet metsäalan toteuttajille ja neuvojille.

Sertiseriffi PEFC ”Toteuttaja” on käytännön töitä tekeville metsureille, maanmuokkaajille ja puunkorjaajille suunniteltu tiivis kokonaisuus. Suunnittelua, neuvontaa ja palvelumyyntiä tekeville toimihenkilöille suunniteltu Sertiseriffi PEFC ”Neuvoja” on sisällöltään laajempi. Molempiin kursseihin sisältyy osaamiskoe, jonka avulla kurssin suorittaja voi varmistaa keskeisten PEFC-vaatimusten osaamisen.

PEFC-metsäsertifioinnin vaatimusten sisällön läpikäynnin lisäksi kurssisisällöissä painotetaan sertifiointivaatimusten keskeisiä muutoksia ja vaikutuksia omaan työhön. Muutokset koskevat esimerkiksi avosoiden reunoille ja vesistöjen varsille jätettävien suojakaistojen leveyttä sekä säästöpuiden määrää ja järeyttä. Kurssilla on päivitettyjen kriteereiden oppimisen lisäksi hyvä mahdollisuus vahvistaa osaamista kaikkien vaatimusten osalta.

– Verkkokurssilla avataan PEFC-vaatimusten taustoja ja tulkintaa niin, että suorittajille jää selkeä käsitys vaatimusten mukaisesta toiminnasta käytännön työssä, kertoo Tapion luonnonhoidon asiantuntija ja PEFC-standardityöryhmän sihteeri Hannes Pasanen.

Alueellinen ryhmäsertifiointi edellyttää toimijoiden osaamista

Kestävän Metsätalouden Yhdistys ry (KMY) on alueellisten PEFC-ryhmäsertifikaattien haltija Suomessa. Sertiseriffi PEFC -kurssilla käsitellään myös ryhmäsertifiointia ja tuodaan esille, miten vaatimusten toteutumista tarkastellaan.

– PEFC-standardien päivityksen myötä alueellisessa ryhmäsertifioinnissa koetaan tarpeelliseksi vahvistaa toimijoiden osaamista PEFC-sertifioinnista. Sertiseriffi on jo entuudestaan monelle toimijalle tuttu, ja on hyvä, että se ottaa jatkossa entistä paremmin huomioon toimijoiden näkökulman ja hyödyntää auditoinneista kertynyttä tietoa koulutusmateriaalien toteutuksessa, toteaa toiminnanjohtaja Maria Nyström KMY:stä.

– Uudet ryhmäsertifioinnin vaatimukset edellyttävät toimijoilta työmaakohtaisia, dokumentoituja tarkastuksia PEFC-vaatimusten toteutumisesta. Tarkastusten toteuttajien riittävä PEFC-vaatimusten osaaminen on pystyttävä osoittamaan ja tähän tarpeeseen Sertiseriffi myös osaltaan vastaa. Tavoitteena on, että toimijat käyttävät Sertiseriffiä mahdollisimman kattavasti henkilöstönsä ja urakoitsijoiden koulutukseen ja vaatimusten kertaamiseen koko standardikauden ajan, Nyström jatkaa.

Verkkokurssi suoritettavissa syksyllä

Verkkokurssin käsikirjoitusvaihe on aloitettu Tapiossa. Kurssi valmistuu syksyllä 2022. KMY tukee Sertiserffi PEFC -kurssien toteutusta ja tarjoaa sen alueelliseen PEFC-ryhmäsertifiointiin sitoutuneille toimijoille ja metsänomistajille. Uudistettu kurssi on mahdollista hankkia Tapion verkkokaupasta syksyllä. Kurssi voidaan myös linkittää eri organisaatioiden omiin oppimisympäristöihin, mikä mahdollistaa kurssin suoritusten seurannan.

Kerromme Tapiosta mielellämme lisää mahdollisuuksista.

Lisätietoja

luonnonhoidon asiantuntija Hannes Pasanen, Tapio, hannes.pasanen@tapio.fi, p. 029 432 6013

toiminnanjohtaja Maria Nyström, KMY, maria.nystrom@kestavametsa.fi, p. 044 984 1412

Lue lisää PEFC-vaatimuksen muutoksista PEFC Suomen sivuilta.

Tutustu Tapion verkkokursseihin.

Suomalaisissa metsissä työskentelee paljon ulkomaisia kausityöntekijöitä – uusi perehdytysmateriaali edistää heidän työturvallisuuttaan ja ammattitaitoaan17.5.2022 08:05:22 EEST | Tiedote

Tietokirjauutuus kertoo metsien erikoisluonnontuotteista: kerkistä, mahlasta, pihkasta, pakurista ja leikkohavuista11.5.2022 07:34:54 EEST | Tiedote

Kuusenkerkistä koivunmahlaan – Lisäansioita omasta metsästä on kirjauutuus metsien erikoisluonnontuotteista: kuusenkerkistä, koivunmahlasta, leikkohavuista, pakurista ja pihkasta. Kirja sisältää käytännön ohjeita kerääjille, esimerkkilaskelmia keräämisen kannattavuudesta ja tietoa luonnontuotteiden käytöstä. Riina Karvosen tietokirja Kuusenkerkistä koivunmahlaan osuu tiukasti ajan hermoon. Kirja antaa tuoretta tietoa suomalaisten metsien mahdollisuuksista tuottaa muutakin kuin puuraaka-ainetta teollisuudelle. Kuusenkerkät, koivunmahla, leikkohavut, pakuri ja pihka. Siinä esimerkkejä niin sanotuista erikoisluonnontuotteista, joita saa kerätä vain metsänomistajan luvalla. Niiden keruu ei kuitenkaan estä puuntuotantoon tähtäävää metsänkasvatusta. Kuusenkerkistä koivunmahlaan esittelee edellä lueteltujen kaupallisesti merkittävimpien tuotteiden lisäksi lyhyesti esimerkiksi koivunlehdet, kuntan, jäkälän ja tuohen. – Minua kiinnostavat metsien monikäyttö ja se, miten taloudelliset ja ekologi

Metsäntuntijat-podcast: Digitaalinen metsätieto tukee monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa6.5.2022 07:27:39 EEST | Tiedote

Miten kaupungeissa mitataan metsien monimuotoisuutta? Entä mitä ekologinen kompensaatio tarkoittaa käytännössä? Tapion Metsäntuntijat-podcastin toisessa jaksossa keskustellaan, miten digitaalisella metsätiedolla ja työkaluilla voidaan tukea monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa. Keskustelua luotsaavat Tapion palvelualueen päällikkö Mikko Lumperoinen ja johtava asiantuntija Lauri Saaristo. Vieraina kuullaan Espoon kaupungin metsänhoitaja Tiina Peippoa ja Hämeenlinnan kaupungin metsätalousinsinööri Mika Rantosta.

Kirjauutuus opastaa kokeilunhaluisia kotipuutarhureita oman arboretumin perustamisessa5.5.2022 07:30:47 EEST | Tiedote

Elina Saarikoski jakaa kirjassaan Perusta oma arboretum parhaat vinkkinsä tuttujen ja harvinaisten puulajien kasvattamiseen – vaikka omalla takapihalla. Perusta oma arboretum on tietokirja, joka kertoo kaiken olennaisen arboretumin eli puulajipuiston perustamisesta. Elina Saarikosken kirjoittama teos on suunnattu kokeilunhaluisille kotipuutarhureille: meille kaikille, joiden takapihalla tai mökkitontilla on palanen maata odottamassa, että siihen istutettaisiin yksi tai useampi nätti tai muulla tapaa mielenkiintoinen puuntaimi. Kuten kaikessa puutarhanhoidossa, myös arboretumia perustettaessa kaikki alkaa kasvupaikan ominaisuuksien selvittämisestä. Kasvamaan kannattaa valita sellaista alkuperää olevia puita, jotka kestävät pohjoisia olosuhteita. Näitä puulajeja ja erikoismuotoja voi esiintyä luontaisesti Suomessa, tai luontainen levinneisyysalue voi olla ulkomailla. Kirjassa tarkempaan esittelyyn vyöhykesuosituksineen pääsevät esimerkiksi sembramänty, hurme- eli purppurakuusi, siperianp

Metsänhoidon suositusten järjestelmää kehitetään seuraavan kahden vuoden aikana3.5.2022 07:32:00 EEST | Tiedote

Metsänhoidon suositusten sähköinen järjestelmä mahdollistaa uudet tavat käyttää ja ylläpitää suositustietoa. Projekti kannustaa metsäalan toimijoita integroimaan aina ajantasaisen suositustiedon osaksi omia sähköisiä asiakaspalveluitaan ja sisäisiä tietojärjestelmiään. 2.0-jatkokehityshankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden kanssa, jotta rajapintapalvelu olisi mahdollisimman monipuolinen ja helppokäyttöinen.