Suomen Tekstiili & Muoti ry

Pehmeät paketit vauhdittavat joulusesongin myyntiä

Jaa
Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset odottavat vilkasta joulusesongin myyntiä. Näyttelijä Minna Kivelä tähdittää ”Pehmeä tubettaja” -kampanjaa, joka innostaa ostamaan suomalaisten brändien tuotteita joululahjaksi.

Joulunalusaika on suomalaisille tekstiili- ja muotialan yrityksille myynnin sesonkiaikaa. Vaatteiden ja kodintekstiilien myynti lisääntyy joulukuussa noin neljänneksellä verrattuna muihin kuukausiin.

”Pehmeä paketti on tietysti joulun klassikkolahja. Tekstiilit ja vaatteet ovat suosituimpien joululahjojen joukossa, mutta tämä on muutenkin vilkasta aikaa: sesongin juhlat, kuten pikkujoulut, itsenäisyyspäivä ja joulu, kasvattavat juhlavaatteiden kysyntää. Lomailijat puolestaan hankkivat ulkoiluvaatteita ja myös aurinkolomalle tarvittavia vaatteita. Lisäksi jouluksi on mukavaa sisustaa kotia kauniiksi,” kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

”Alan yrityksillä on erittäin myönteiset odotukset joulukaupalle. Tämä vuosi on ollut alalle positiivinen. Vaatebrändien myynti kääntyi vihdoin kasvuun haastavien vuosien jälkeen, ja erityisesti yritysten vientiliikevaihto on ollut hyvässä kasvussa.”

Minna Kivelä on ”Pehmeä tubettaja”

Suomen Tekstiili & Muoti ry lanseeraa 1.12.2017 ”Pehmeä tubettaja” -kampanjan, joka innostaa ostamaan entistä enemmän suomalaisten tekstiili- ja muotibrändien tuotteita. Kampanjakasvona nähdään näyttelijä Minna Kivelä, joka tunnetaan muun muassa Kätevä emäntä -tv-sarjasta.

Kampanjavideoilla nähdään tubettaja, joka seikkailee joululahjaostosten maailmassa – ja tulee siinä sivussa hankkineeksi pientä kivaa myös itselleen.

Kampanjasivulle www.pehmeatpaketit.fi on koottu videoiden lisäksi joululahjavinkkejä suomalaisbrändien tuotteista. Osallistumalla kilpailuun Facebookissa voi voittaa suomalaisten yritysten tuotteita.

”Tuoreen kuluttajatutkimuksemme mukaan puolet suomalaisista ostaisi mielellään enemmän suomalaisten brändien tuotteita, jos niitä olisi paremmin saatavilla. Haluamme tarjota kampanjassa kuluttajille inspiraatiota suomalaisten yritysten upeista tuotteista,” Anna-Kaisa Auvinen kertoo.

”Samalla haluamme tuoda esiin sitä, miten moninaisia ja hienoja yrityksiä meillä Suomessa on. Suomalaisilla yrityksillä on erilaisia toimintamalleja: osa ompeluttaa tuotteensa sopimuskumppaneilla Suomessa tai ulkomailla, osalla tuotanto on omilla tehtailla Suomessa. Usein puhutaan paljon ompelupaikasta, mutta ompelu on vain yksi osa tuotteen valmistuksesta. Vaikka joululahjatuote olisi valmistettu Suomen rajojen ulkopuolella, jopa 80% suomalaisyrityksen tuotteen arvosta voi jäädä Suomeen, eli käytännössä kauppiaalle, brändille ja veroihin, eli meille kaikille,” Auvinen sanoo.

Fakta

  • Vaatteita valmistavien ja valmistuttavien yritysten liikevaihto kasvoi kokonaisuudessaan vuoden ensimmäisellä puoliskolla 5,9% verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan. Kotimaan myynti kasvoi ensimmäistä kertaa vuoden 2011 jälkeen.
  • Tekstiilejä valmistavien ja valmistuttavien yritysten liikevaihto kasvoi kokonaisuudessaan vuoden ensimmäisellä puoliskolla 2,6% verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan.
  • Suomalainen kuluttaa tekstiiliin ja muotiin keskimäärin 970 euroa vuodessa. Tästä käytetään vaatteisiin ja jalkineisiin noin 870 euroa ja kodintekstiileihin noin 100 euroa.
  • Kansantalouden tasolla vaate- ja tekstiilimarkkinan koko on noin 5,3 miljardia euroa.
  • Vaatteiden ja jalkineiden vähittäiskaupan liikevaihto on joulukuussa keskimäärin 25 % isompaa kuin muina kuukausina, ja huonekalujen ja sisustuksen kauppa 27 % isompaa.
  • Kuluttajien luottamusindikaattorin mukaan luottamus talouteen on ollut hyvin vahvaa koko vuoden.

(Lähde: Tilastokeskus)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen Tekstiili & Muoti ry
Suomen Tekstiili & Muoti ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki

http://www.stjm.fi

Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit. www.stjm.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry

Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.

Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote

Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on

Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote

Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye