Peikko – Näin menestys tehtiin

Ei pitäisi olla mahdollista, että suomalainen perheyhtiö kasvaa kansainvälisesti merkittäväksi rakentamisen teräsosien valmistajaksi, jolla on omat tuotantolaitokset kahdessatoista maassa Australiaa, Kiinaa ja Arabiemiraatteja myöten. Peikon pääomistaja ja toimitusjohtaja Topi Paananen on tehnyt tiiminsä kanssa mahdottomasta mahdollisen. Yrityksen tähänastisen tarinan kertoo Karo Hämäläisen kirja PEIKKO – NÄIN MENESTYS TEHTIIN. - Kirja julkaistaan 9. kesäkuuta, ja samana päivänä ilmestyvät myös äänikirja ja ekirja.

Lahtelaisen Peikon tuotteita ei myydä suurkaupunkien kävelykatukeskustoiden lippulaivamyymälöissä eikä kiiltävissä kauppakeskuksissa. Mutta kerrostalojen seinät pysyvät paikoillaan juuri näiden tuotteiden ansiosta. Ja yli kahteensataan metriin roottoreillaan viuhtovat tuulivoimalaitokset seisovat tukevasti paikoillaan, koska perustuksissa on käytetty Peikon ankkurointipultteja.

Peikon tuotteet vaikuttavat yksinkertaisilta. Tehtaalle tulee terästä tankoina, levyinä ja lankoina. Koneet venyttävät, leikkaavat ja muovaavat terästä, hitsaajat ja koneet liittävät kappaleita yhteen. Tuotteet kuljetetaan asiakkaille, jotka valavat ne betoniin.

Tämän kaiken Pekko onnistuu tekemään paremmin kuin muut. Yritys on toiminnallaan ja asenteellaan uudistanut jähmeäksi miellettyä rakennusalaa. Aina joukon kärjessä oleminen ei ole ollut pelkästään mukavaa.

Yritys sai alkunsa 1960-luvun puolivälissä vanhassa navetassa, jossa yhtiön ainut työntekijä hitsasi elementeissä käytettäviä ansaita. Peikko-kirja kertoo yrityksen koko tarinan alusta saakka tähän hetkeen.

Karo Hämäläinen (s. 1976, Mikkeli) on talouteen erikoistunut toimittaja ja kirjailija, jonka tuotanto kattaa niin kauno- kuin tietokirjallisuutta.

Lahden kansainväliseen kirjailijakokoukseen saapumassa yli 70 osanottajaa – Yleisötapahtumat 17.–18.6.13.6.2022 10:35:27 EEST | Tiedote

Yli 70 kirjailijaa ja muuta alan ammattilaista kokoontuu viikon lopulla jälleen Lahteen. Kansainvälinen kirjailijakokous järjestetään nyt 30. kerran, ensimmäinen kokous pidettiin vuonna 1963. – Tämänkertaiseen kokoukseen saapuu 14 ulkomaista kirjailijavierasta yli kymmenestä Euroopan maasta sekä Japanista. Vieraina ovat muiden muassa Puolassa pakolaisena asuva ukrainalainen Iryna Tetera, korealais-japanilainen Miri Yu ja espanjalainen Juan Jacinto Muños Rengel. Hekin alustavat keskusteluja, jotka käydään perjantaina ja lauantaina 17.–18.6. Lahden uudessa kulttuurikeskus Malskissa.

Kari Hotakaisen romaani Opetuslapsi ilmestyy 24.8. – Kirjailijan esikoisteos julkaistiin 40 vuotta sitten24.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kari Hotakaisen OPETUSLAPSI on raivoisa romaani osattomuudesta, kostosta ja yhteyden etsimisestä. Päähenkilö Marian tähänastinen elämä kiertyy kirjassa vyyhdiksi, jonka purkaminen ja selvittäminen ajaa hänet hylätylle huoltoasemalle, mukanaan kolme väkivaltaisesti sieppaamaansa ihmistä. – Hotakaisen esikoisteos, runokokoelma Harmittavat takaiskut ilmestyi vuonna 1992, 40 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi kirjailija julkaisee romaanin, joka ei katso taakse, vaan suoraan kohti.