Pekka Averio Premicon Senior Advisoriksi

Oik.kand, MBA Pekka Averio on aloittanut Senior Advisorina asuntoihin erikoistuneessa kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö Premicossa. Rahoitussektorin johtotehtävissä ja näköalapaikoilla yli 30 vuoden ajan työskennellyt Averio tuo mukanaan yhtiöön valtavan määrän rahoitukseen liittyvää osaamista ja hänellä tulee myös olemaan merkittävä rooli Premicon tulevissa pääomarahastohankkeissa.

Pekka Averio on aloittanut Senior Advisorina Premicossa. (Kuva: Kuva-Ahti Oy)

Pekka Averio on työurallaan toiminut mm. Kuntarahoitus Oyj:n toimitusjohtajana vuosina 2001-2017, International Union of Housing Finance (IUHF) hallituksen jäsenenä vuosina 2001-2017 sekä European Association of Public Banks (EAPB):n varapuheenjohtajana vuosina 2004-2008. Nykyään hän toimii Averio Oy:n hallituksen puheenjohtajana, sekä hallitusammattilaisena.

”Pekan huima kansainvälinen rahoitusosaaminen ja kokemus tuovat ainutlaatuista lisäarvoa Premicon liiketoimintaan”, kertoo Premicon toimitusjohtaja Janne Vaula. ”Olemme laajentamassa pääomarahastojemme sijoittajapohjaa Pohjoismaiden ulkopuolelle. Pekan tausta kansainvälisellä rahoitussektorilla sekä pitkäaikaiset suhteet etenkin eurooppalaisiin ja aasialaisiin institutionaalisiin sijoittajiin antavat meille valtavan edun”, Vaula toteaa.

Premico on vuonna 1963 perustettu asuntoihin erikoistunut kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö, jolla on neljä liiketoiminta-aluetta; asuntoihin sijoittavat pääomarahastot, kiinteistökehitys, rakennuttamiseen liittyvä konsultointi sekä vuokra-asuntojen hallinnointi, isännöinti ja vuokraus.

Premico on yhdessä kumppaniensa kanssa perustanut 8 eri asuntoihin sijoittavaa pääomarahastoa, joiden yhteenlaskettu sijoituskapasiteetti on 1,3 miljardia euroa. Vuonna 2016 perustetun Premico Asuntorahasto Ky:n omistuksessa on 969 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. Premico Asuntorahasto II Ky:n, joka on perustettu 2019, tavoitteena on rakennuttaa noin 1700 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa Suomen kasvukeskuksiin vuoteen 2023 mennessä.

Vuosien 2010-2019 aikana Premico on rakennuttanut yli 3000 uutta vuokra-asuntoa pääosin pääkaupunkiseudulle. Vuonna 2018 Premico osti yhdessä Morgan Stanleyn hallinnoiman rahaston kanssa 1594 asuntoa Suomen kasvukeskuksista.

Premico hallinnoi yli 6000 vuokra-asuntoa yli 20 kaupungissa, vuokraustapahtumia on vuositasolla yli 1700. Premico työllistää yli 40 kiinteistöalan ammattilaista, yhtiön päätoimipaikka on Helsinki
.

Pekka Averio on aloittanut Senior Advisorina Premicossa. (Kuva: Kuva-Ahti Oy)

Premico is a Finnish real estate investment and development Company established in 1963 with four core business areas: residential private equity funds, real estate development, construction management, and property management together with residential leasing services and rental management.

Together with its partners Premico has established eight residential private equity funds with a total investing capacity of 1,3 billion euros. Premico Residential Fund Ky (Premico Asuntorahasto), established in 2016, owns 969 units of new affordable rental apartments. The 2019 established Premico Residential Fund II (Premico Asuntorahasto II) is pursuing to construct approximately 1700 units of new affordable rental apartments in Finnish growth centers by 2023.

During 2010-2019 Premico has constructed over 3000 new rental apartments mainly in the Helsinki metropolitan area. In 2018 Premico in joint venture with Morgan Stanley acquired 1594 rental apartments located in Finnish growth centers.

Morgan Stanleyn hallinnoima rahasto hankki omistukseensa 151 vuokra-asuntoa, sekä rakennusoikeuden noin 130 uudelle asunnolle, myyjänä oli Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma. Kohde sijaitsee Espoon Haukilahdessa.7.1.2021 14:27:31 EET | Tiedote

Premico Asuntorahasto II Ky ylimerkittiin ja sulkeutui7.12.2020 11:36:27 EET | Tiedote

Premico perustaa Suomen ensimmäisen hiilineutraalin vuokra-asuntorahaston25.9.2020 08:00:00 EEST | Tiedote

Premico to establish Finland’s first carbon neutral residential fund25.9.2020 08:00:00 EEST | Tiedote