Pelastusopiston paloteatterissa Kuopiossa testataan paloilmoitinlaitteita aitoja tilanteita mallintamalla

Pelastusopiston paloteatteriin Kuopiossa kuuluu noin 45-paikkainen auditorio, polttotila ja laitetila. Uusi valvomojärjestelmä demopolttojen ohjaamiseen ja seurantaan on web-selaimella käytettävä ja se on etäkäytettävissä mistä vain.
  • Pelastusopiston paloteatteri Kuopiossa on ainutlaatuinen tila, jossa voidaan järjestää alkupalon kehittymistä ja paloteknisten laitteiden toimintaa havainnollistavia näytöksiä opiskelijoille ja muulle yleisölle.
  • Paloteatterin valvomojärjestelmä ja paloilmoitin uusittiin syksyn 2020 aikana. Uusittu Esmi Sense FDP-paloilmoitinkeskus on liitetty Schneider Electricin Fire Expert -ratkaisuun, jota voi seurata ja käyttää etänä web-selaimen kautta.
  • Etäkäytön ansiosta järjestelmiä voi käyttää reaaliajassa mistä vain.

Palolasien takana sijaitsevassa paloteatterin polttotilassa havainnollistetaan muassa paloilmaisimien ja sammutuslaitteistojen reagointia ja toimintaa erilaisissa alkupalotilanteissa.

– Havaintojen perusteella opitaan palon alkuvaiheen kehittymisestä sekä siitä, miten erilaiset ilmaisintyypit reagoivat erilaisiin alkupaloihin. Se parantaa opiskelijoiden osaamista ja kykyä antaa neuvontaa ja ohjausta ilmaisinvalintoihin pelastusviranomaisen työssään kentällä, Pelastusopiston vanhempi opettaja, tiiminvetäjä Jani Jämsä onnettomuuksien ehkäisyn tiimistä.

Lisäksi Pelastusopiston Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopalvelut toteuttavat tilauksesta tarjouspyyntöjen perusteella testauksia ja polttokokeita myös yritysasiakkaille.

Pelastusopiston paloteatterissa on käytössä energianhallinnan ja automaation asiantuntijan Schneider Electricin paloilmoitinlaitteet ja niiden seurantaan liitetty web-pohjainen valvomoratkaisu. Valvomo mahdollistaa paloilmoitinjärjestelmän etäkäytön EcoStruxure Fire Expert -ratkaisun avulla. Online-paloturvaratkaisua hallitaan helposti verkkoselaimen tai mobiililaitteen kautta.

– Paloteatterin valvomojärjestelmän etäkäyttömahdollisuus antaa uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia erilaisiin etäopetus- ja -koulutusratkaisuihin tulevaisuudessa. Etäaikana on myös suuri etu, että paloteatterin toimintaa voi hallita ja esitellä mistä vain, Pelastusopiston Jämsä jatkaa.

Etäkäytön mahdollisuuksien hyödyntämiseen otetaan nyt ensimmäistä kertaa kantaa myös uudessa paloilmoittimien suunnittelua, asennusta, huoltoa ja kunnossapitoa koskevassa ohjeistuksessa.

– Paloilmoitinjärjestelmien etäkäyttöliittymät kehittyvät vauhdikkaasti ja alan digitalisaatio tuo mukanaan myös uusia palvelumuotoja loppuasiakkaille valittavaksi, kertoo tuotepäällikkö, paloilmoitinjärjestelmien asiantuntija Anssi Liski Schneider Electriciltä.

Palon etenemisen vaikutuksia voi seurata valvomosta

Paloteatterin palolasien takana sijaitsevassa polttotilassa demonstroidaan alkupaloja pelastusalan opiskelijoille ja tutkimuksia tilaaville ulkopuolisille tahoille sekä Pelastusopiston myytävässä täydennyskoulutuksessa. Suomessa ainutlaatuinen oppimisympäristö on ollut toiminnassa vuodesta 2006 lähtien, ja nyt tilan paloilmoitinjärjestelmä ja valvomo on päivitetty Schneider Electricin toimittamaan uusimpaan laitekantaan.

– Valvomon kautta voidaan seurata ilmaisimien reagointia näytöllä: kuvakkeet näyttävät muun muassa väriä vaihtamalla ja ajastinkellon pysäyttämällä, kun ennakkovaroitustoiminta tai paloilmoitus aktivoituu, kertoo Jämsä.

Kaasunilmaisinjärjestelmä puolestaan näyttää tilan happi-, häkä-, hiilidioksidi- ja syaanivetypitoisuudet lähes reaaliajassa.

– Palon edetessä voimme EcoStruxure Building Operation -alustaan liitetyn pitoisuusmittauksen avulla seurata, miten savukaasujen pitoisuudet tilassa muuttuvat. Lisäinformaatiota tilanteesta antaa myös järjestelmään liitetty, jatkuvasti säätyvä ja mittaava lämpökamera. Lämpökameran avulla polttotilan olosuhteita nähdään silloinkin, kun savu ja vesihöyry peittävät normaalin näkyvyyden.

Paloteatterin toiminta-ajatuksena on ollut havainnollistaa palon kehittymistä, erilaisten rakennusmateriaalien käyttäytymistä ja paloteknisten laitteiden toimintaa turvallisissa olosuhteissa.

– Paloteknisten laitteiden toiminnan ja käytön havainnollistaminen ovat tärkeitä pelastusalan opiskelijoillemme, jotka sijoittuvat kentällä pelastuslaitosten virkoihin eri tasoille ja erilaisiin tehtäviin. Heidän on hallittava laitteistojen käyttäytyminen ja toiminta osana pelastustoimintaa sekä pystyttävä neuvomaan ja ohjaamaan laitteistojen suunnittelussa, Jämsä sanoo.

Mallinnuksista oppia alan opiskelijoille

• Pelastusopiston paloteatterin demopoltot ja tekniikka ovat Valtion Teknillisen tutkimuslaitoksen VTT:n vuosina 2014–2015 auditoimat. Auditoinnilla on varmistettu, että paloteatterissa esitettävät alkupalojen mallinnukset vastaavat todellisuutta ja laitteistot ovat toiminnaltaan realistiset sekä tarkoituksenmukaiset.

• Paloteatteria käytetään huonepalojen kehittymisen opetuksessa palon kehittymisen ja alkupalovaiheen ilmiöiden havainnollistamiseen, pelastustoiminnan opetuksessa savutuuletuksen havainnollistamiseen, rakenteiden palotekniikan opetuksessa teoriaa tukeviin kokeisiin ja paloteknisten laitteiden opetuksessa paloilmoitin- ja sammutuslaitteiden toiminnan mallintamiseen ja havainnointiin.

• Lisäksi paloteatterin demopolttoja on toteutettu myyntikoulutuksina muun muassa turvallisuusalan perustutkinnon opiskelijoille, jotka sijoittuvat esimerkiksi vartijan tehtäviin ja ovat merkittävässä roolissa suurten yleisötilojen, kuten vaikkapa kauppakeskusten turvallisuudessa.

Anssi Liski, tuotepäällikkö, Schneider Electric

anssi.liski@se.com

Jani Jämsä, vanhempi opettaja, tiimin vetäjä, Pelastusopisto

puh. 0295 453 460, jani.jamsa@pelastusopisto.fi

Kuopion Pelastusopiston paloteatteri on Suomessa ainutlaatuinen oppimisympäristö, jota käytetään muun muassa huonepalojen kehittymisen opetuksessa.

KR-kojerasiat syntyivät asentajien palautteista27.10.2021 08:51:12 EEST | Tiedote

Kojerasian helposti avattavien aihioiden avulla saadaan tasalaatuisempi asennusjälki ja parannuksia työturvallisuuteen. Kojerasian kansi on otettu hyötykäyttöön ja asentamisen avuksi. Rasioiden yhdistämiseen tarvittavat nysät on korvattu hahloilla. Uudistetut rasiatuet tekevät asennuksesta tukevamman. Schneider Electric on lanseerannut uudet KR-kojerasiat, jotka ovat asentajien palautteista lähteneen tuotekehitysprojektin tulos. KR-kojerasioissa asennettavuutta on paranneltu uusilla toiminnoilla samalla, kun niissä säilytetty kaikki JR-kojerasioiden parhaat innovaatiot. – Merkittävä uudistus on aihioiden avaamisen liittyvä parannus. KR-kojerasioissa aihio on valmiiksi avattu ja se lähtee napsauttamalla irti. Näin saadaan tasalaatuisempia aukkoja kojerasioihin. Aiemmin aihioiden avaamiseen käytettiin erilaisia työkaluja, esimerkiksi puukkoa, joten tämä on suuri parannus myös työturvallisuuden kannalta, kertoo tuotepäällikkö Eetu Mäkelä. Kansi asentamisessa apuna Schneiderin valmistamill

Schneider Electric Suomen johtajat kasvattavat vastuualueitaan Pohjoismaissa ja Baltiassa21.10.2021 08:54:17 EEST | Tiedote

Schneider Electricin Suomen sähkönjakelu- ja sähköasennuskalusteiden liiketoimintajohtaja Kim Långström on nimitetty yhtiön Power Products -yksikön liiketoimintajohtajaksi 1.10.2021 alkaen vastuualueenaan Pohjoismaat ja Baltia. Uudessa roolissaan Långström vastaa Schneiderin sähkönjakeluliiketoiminnasta Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yksikön toiminta on Långströmille tuttua, sillä Power Products -liiketoimintayksikön kehittäminen Nordic-tasolla on ollut hänen vastuullaan jo syksystä 2019 lähtien. – Sähkönjakelussa on tapahtumassa murros digitalisaation myötä. Sähkön saatavuus, tehokkuus, turvallisuus ja verkkoon kytkettävyys (Power Story) ovat nousseet entistä suurempaan arvoon esimerkiksi datakeskuksissa ja sairaaloissa kaikissa Pohjoismaissa, Långström sanoo. – Kim Långströmin siirtyminen Nordic Balticiin on Schneider Electricin globaalilta tasolta tullut selkeä osoitus laajasta arvostuksesta Suomen maayhtiön toimintaa kohtaan. Jo aiemmin Schneiderin työntekijöiden rooleja on kasvatettu