Pelastustoimen rahoitus ja henkilöstön määrä turvattava hyvinvointialueilla

Eduskunta hyväksyi hyvinvointialueiden perustamisen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon että pelastustoimen uudistuksen. Suomen pelastusalan ammattilaisten mielestä pelastustoimen rahoitus ei ole kestävällä pohjalla.

Helsingin pelastuslaitoksen palomies-ensihoitajat harjoittelemassa potilaan siirtoa.

Pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy 1.1.2023 kunnilta 21 hyvinvointialueelle. Lisäksi Helsingin kaupunki vastaa pelastustoimen järjestämisestä alueellaan.

- Rahoitus- ja henkilöstövaje ei saa vaarantaa pelastustoimen tai ensihoidon palvelutasoa hyvinvointialueille siirryttäessä, järjestön johtaja Kim Nikula SPALista sanoo.

Hyvinvointialueiden rahoitus ei ole kestävällä pohjalla. Pelastustoimessa on ennen uudistusta 81 miljoonan euron rahoitusvaje. Lisäksi uudistuksen hallinnolliset muutoskustannukset ovat mittavat ja osittain ennakoimattomissa.

Pelastustoimen rahoitusvaje on kurottava umpeen ennen kuin järjestämisvastuu siirtyy kunnilta hyvinvointialueille vuonna 2023.

- Useissa kunnissa taloustilanne on heikko ja huoltosuhteen sekä sote-uudistuksen myötä säästöpaineet kasvavat entisestään. Riskinä on, että säästöjä haetaan pelastuspalveluja heikentämällä ja henkilöstön määrää vähentämällä, Kim Nikula toteaa.

Hyvinvointialuevalmisteluiden yhteydessä valtioneuvosto on asettanut tavoitteeksi, että pelastustoimen palvelutaso säilyy ennallaan tai paranee. Palvelutason varmistaminen edellyttää, että kuntiin ja hyvinvointialueille palkataan välittömään lähtövalmiuteen riittävästipelastusalan ammattilaisia.

- Pelastustoimeen tarvitaan yli 1 000 lisävirkaa, jotta palvelutaso kyetään varmistamaan tulevaisuudessa. Henkilöstön määrä, osaaminen ja toimintavalmius on oltava sellaisella tasolla, että kuntalaisille voidaan turvata lakisääteiset pelastuspalvelut hallintomallista riippumatta, Kim Nikula sanoo.

Henkilöstön edustajat on otettava mukaan hyvinvointialueiden valmisteluun heti suunnittelun alkuvaiheessa, jotta henkilöstön vaikutusmahdollisuudet omaan työhön sekä virka- ja työehtoihin voidaan varmistaa.

Kunnat ovat vastanneet lakisääteisestä pelastustoiminnasta 22 pelastusalueella. Uudistuksen käynnistyessä hyvinvointialueille perustetaan väliaikaiset toimielimet. Aluevaltuustot aloittavat toimintansa alkuvuodesta 2022. Pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy 1.1.2023 kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille.

Lisätietoja:

Järjestön johtaja Kim Nikula, Pelastusalan ammattilaiset SPAL, puh. 040 716 1805.

Järjestön johtaja Kim Nikula, Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL, puh. 040 716 1805.

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen palomies harjoittelemassa nostolava-auton käyttöä.

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL on Suomen suurin pelastushenkilöstön ammattiliitto. Liitto ajaa ja valvoo pelastus-, ensihoito- ja hätäkeskusammattilaisten etuja ja oikeuksia sekä edistää heidän hyvinvointiaan työelämässä. www.spal.fi

Kutsu tiedotusvälineiden edustajille: Työturvallisuus ensihoitotyössä – vaikuttajawebinaari 4.11.2020 klo 9.00 - 10.0028.10.2020 15:14:51 EET | Kutsu

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy ry, Suomen Ensihoitoalan Liitto SEHL ry, Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL ry ja Suomen Sopimuspalokuntien Liitto SSPL ry julkistavat 4.11.2020 laajan ensihoitoalan työturvallisuus -kyselyn tulokset ja järjestöjen yhteisen kannanoton ensihoitajien ja ensivastetyötä tekevien ensilinjan auttajien työturvallisuuden puolesta.