Tampereen yliopisto

Pelitutkimuskenttä on monivivahteisempi, kansainvälisempi ja relevantimpi kuin koskaan: Tampereen yliopiston pelitutkimus täyttää 20 vuotta

Jaa
Tampereen yliopiston kulttuurisen pelitutkimuksen tutkimusryhmä Game Research Lab täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Syntymäpäiväjuhlinta käynnistyy juhlaseminaarilla perjantaina 2.12.2022 ja jatkuu koko ensi kevään. Seminaariin voi osallistua paikan päällä yliopistolla tai seurata etäyhteydellä.
Kuva: Laura Vanzo
Kuva: Laura Vanzo

Tampereen yliopisto on ollut vuosikausia suomalaisen pelitutkimuksen suunnannäyttäjä. Professorien Frans Mäyrä ja Olli Sotamaa luotsaama Game Research Lab -tutkimusryhmä on ollut tutkimusalan kehityksen ytimessä. Vuodesta 2002 on tultu pitkälle: pelikulttuurien laajentuessa ja monipuolistuessa myös pelien tutkimus on lisääntynyt valtavasti.

Tänä päivänä tutkimusryhmästä koordinoidaan esimerkiksi pelitutkimuksen maisteriohjelmaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikköä. Kehitys ilahduttaa Mäyrää:

– Vuosituhannen vaihteessa pelien kulttuurinen asema ja mahdollisuudet tehdä pelitutkimusta tiedemaailmassa olivat hyvin erilaiset kuin nykyään. On ollut hienoa päästä seuraamaan uuden tieteenalan kasvua aitiopaikalta.

Pelitutkimus on Suomessa kansainvälisesti korkealla tasolla

Suomessa tehty pelitutkimus on kansainvälisesti erittäin korkeatasoista. Tampereelle saavutaan säännöllisesti ympäri maailmaa opiskelemaan, tekemään tutkimusta ja osallistumaan jo perinteeksi muodostuneeseen vuotuiseen pelitutkimuksen kevätseminaariin. Menestys on pitkäjänteisen työn tulosta ja ylpeyteen on aihetta.

– Pelitutkimus on nykyään hyvin monenlaisten tutkimusintressien ja -perinteiden risteyskohta. Pelejä tutkitaan käytännössä kaikkialla maailmassa. Samaan aikaan on kuitenkin hyvä huomata, että harvassa paikassa tehdään samalla tavalla pitkäjänteistä ja linjakasta tutkimusta jo kolmatta vuosikymmentä, Sotamaa toteaa.

Mäyrä muistuttaa, että tutkimus ei ole ollut Game Research Labin ainoa ansio. Tutkimusryhmä on ohjannut pelitutkimuksen kehitystä ja vakiinnuttanut sen sijaa tieteen kentällä.

– Tutkimusryhmän perustaminen Tampereelle oli ensimmäinen askel tiellä, johon on kuulunut myös pelitutkimuksen maailmanjärjestö, useita konferenssisarjoja, uusia pelitutkimukselle omistettuja julkaisukanavia ja tutkinto-ohjelmia. Tampereen ja Suomen pelitutkijat ovat olleet kaikissa näissä avainrooleissa ja kansainvälisinä tiennäyttäjinä, Mäyrä sanoo.

Pelialalla riittää tutkittavaa

Pelikulttuurien jatkuvan kasvun ja muutoksen vuoksi tutkimusaiheet eivät ole loppumassa. Game Research Labissa tarkastellaan esimerkiksi sukupuolen vaikutusta pelikokemuksiin, lasten fanisuhteita Youtuben pelivaikuttajiin ja peliteollisuuden globaaleja valtarakenteita. Tutkimus ei rajoitu digitaaliseen pelaamiseen, vaan tutkijoita kiinnostavat myös esimerkiksi lauta-, raha- ja roolipelit sekä niiden ympärille rakentuneet kulttuurit. Mäyrä avaa pelejä tutkimuskohteena:

– Pelit ovat esimerkki ilmiöstä, joka on kuin jäävuori. Näemme yleensä vain näkyvimmät osat, kuten uudet peliteknologiat, miljoonien pelaajien virtuaalimaailmat, supermenestyneet mobiilipelit tai tuhansien ihmisten suurpelitapahtumat. Gamelabin tutkimus on nostanut esiin myös jäävuoren pinnanalaisia osia, kuten hiljaisen ja ajanvietteellisen pelaamisen. Nämä ovat osa pelikulttuurin monimuotoisuutta sekä jatkuvaa, osittain huomaamatonta muutosta.

Sotamaa näkee juuri monimuotoisuudessa tutkimusryhmän vahvuuden niin nyt kuin jatkossa:

– Sekä Game Research Lab että suomalainen pelitutkimuskenttä kokonaisuudessaan ovat tänään monivivahteisempia, kansainvälisempiä ja relevantimpia kuin koskaan. Tämä diversiteetti on osaltaan vaikuttamassa siihen, että tutkimuksemme säilyy kunnianhimoisena ja ajankohtaisena myös tulevaisuudessa.

– Tutkimusryhmän perustivat nuoret ihmiset ja vaikka vuodet ovat vierineet, luovan leikin ja epämuodollisen yhteisöllisyyden pohjavire on onneksi säilynyt. Olemme panostaneet kestävän tutkimuskulttuurin rakentamiseen, missä kaikilla on hyvä, turvallinen olo ja monenlaisten tutkijoiden on mahdollista kukoistaa, Mäyrä ja Sotamaa tiivistävät.

Tampereen yliopiston Game Research Labin 20-vuotisjuhlaseminaari “Past insights and future perspectives in Finnish game research“ järjestetään perjantaina 2.12.2022 kello 13.00–17.15 keskustakampuksen Pinni B -rakennuksessa, salissa 1100. Juhlaseminaari luo katsauksen suomalaisen pelitutkimuksen historian opetuksiin ja tulevaisuuden keskeisiin kysymyksiin.

Kutsuvieraspuheenvuoroissa tarkastellaan pelitutkimuksen syntyhistoriaa, saamelaisuutta peleissä, pelitutkimustiedon hyödyntämistä yliopistomaailman ulkopuolella, kestävää tutkimuskulttuuria ja pelaamisen saavutettavuutta.

Juhlaseminaari on vasta alkua, sillä tutkimusryhmä juhlistaa pyöreitä vuosikymmeniä syksyllä 2022 ja keväällä 2023 monenlaisin tapahtumin. Game Research Labin pitkäikäisyyden salaisuus onkin yhteisöllisyydessä ja työssä, jota sen eteen tehdään.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Professori Frans Mäyrä
frans.mayra@tuni.fi
+358503367650


Tutkijatohtori Usva Friman
usva.friman@tuni.fi
+358504624795

Kuvat

Kuva: Laura Vanzo
Kuva: Laura Vanzo
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto
Kalevantie 4
33014 TAMPEREEN YLIOPISTO

p. 0294 5211https://www.tuni.fi

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Tutkimuksessa annetaan toimintasuosituksia kuntayhtiöiden omistajaohjaukseen, arviointiin ja tarkastukseen27.3.2024 10:03:14 EET | Tiedote

Suomessa on noin 2 100 kuntayhtiötä, joiden joukossa on muun muassa energia-, kiinteistö- ja palvelutuotantoyhtiöitä. Kuntayhtiöiden keskimääräinen liikevaihto on noin 16 miljoonaa euroa. Yhtiöittämisten myötä päätöksenteko on kuitenkin ajautunut yhä kauemmas kuntien demokraattisesti valittujen henkilöiden päätäntävallasta. Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa on laadittu tutkimus kuntayhtiöiden tarkastuksen ja arvioinnin organisoinnista ja läpinäkyvyydestä.

Väitös: Teemu Salo: 3D-tulostamalla voidaan valmistaa seuraavan sukupolven puettavaa elektroniikkaa22.3.2024 13:02:18 EET | Tiedote

Venyvän elektroniikan avulla on mahdollista valmistaa esimerkiksi älyvaatteita. Yksi alan suurista haasteista on löytää uusia, venyvän elektroniikan valmistukseen soveltuvia materiaaleja ja menetelmiä. Diplomi-insinööri Teemu Salon väitöstutkimus osoittaa, että 3D-tulostaminen soveltuu monipuolisesti venyvän elektroniikan erilaisiin valmistusmenetelmiin.

Väitös: Videopelien esityksellinen vastaanpelaaminen vastarinnan muotona22.3.2024 12:40:26 EET | Tiedote

Vastaanpelaaminen tarkoittaa sellaisia pelaamisen tapoja, joita videopelin kehittäjät eivät ole alun perin peliä suunnitellessaan tarkoittaneet. Esimerkiksi pelin sisäisestä väkivallasta kieltäytyminen tai erityisen hitaasti tai nopeasti pelissä eteneminen ovat vastaanpelaamisen muotoja. Väitöstutkimuksessaan filosofian maisteri Marleena Huuhka kehittää uusia vastaanpelaamisen tapoja teatterin- ja esitystutkimuksen pohjalta.

CARE-hanke pyrkii muuttamaan kotitalouksia kiertotalouden mukaisiksi22.3.2024 09:35:31 EET | Tiedote

Yksi kiertotalouden päätavoitteista on vähentää kulutuksen ympäristöjalanjälkeä. Kiertotaloussiirtymän nykyiset kansalliset ja kansainväliset tavoitteet ovat haasteellisia saavuttaa, jos kotitalouksia ei sitouteta mukaan toimintaan. Euroopan unioni on tunnustanut tarpeen kehittää kuluttajia osallistavia lähestymistapoja, jotka tukevat tehokkaammin kiertotaloustavoitteita. Vuoden 2024 alussa käynnistetty nelivuotinen CARE-hanke pyrkii edistämään EU:n kiertotaloustavoitteita etenkin kotitalouksien ruokahävikin ja tekstiilijätteen vähentämisen osalta

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye