Perhehoidon päivät kokoaa 300 lastensuojelun ammattilaista tällä viikolla Peurunkaan

Loppuunmyydyn suurtapahtuman pääpuhujina ovat Katri Saarikivi, Ben Furman ja Jukka Mäkelä. Koronaturvallisuuden takaamiseksi osallistujamäärä on rajattu 300:aan ja päivillä on kasvomaskisuositus.

Perhehoitoliitto ry ja Pesäpuu ry järjestävät yhdeksännet Valtakunnalliset lastensuojelun perhehoidon päivät 3.–4.11.2021 Peurungan kylpylässä Keski-Suomen Laukaassa. Tapahtuma oli alun perin määrä pitää jo marraskuussa 2020, mutta ajankohtaa muutettiin koronaepidemian vuoksi.

Tapahtuman pääpuhujina ovat aivotutkija Katri Saarikivi Helsingin yliopistosta, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Ben Furman sekä lastenpsykiatri ja lasten psykoterapeutti Jukka Mäkelä. Ohjelmaan kuuluu myös monenlaisia työpajoja.

Odotettu tapahtuma on loppuunmyyty, ja osallistujia tulee ympäri Suomea. Koronaturvallisuuden takaamiseksi osallistujien enimmäismääräksi on rajattu 300. Osallistujille suositellaan kasvomaskin käyttöä. Tapahtumapaikalla on runsaasti käsidesipisteitä.

Perhehoidon päivät on tarkoitettu yhteiseksi kohtaamispaikaksi kaikille lastensuojelun perhehoidon parissa työskenteleville ja siitä kiinnostuneille. Osallistujat ovat sijaisvanhempia, perhekotien vanhempia, lastensuojelun työntekijöitä, työnohjaajia, kouluttajia ja muita ammattilaisia sekä perhehoidon kokemusasiantuntijoita – sijoitettuja ja syntymävanhempia.

Tapahtuman teemana on tänä vuonna Turvassa ja hyväksytty. Ohjelma on suunniteltu yhteistyössä Pelastakaa Lapset ry:n, SOS-lapsikylän, Helsingin Diakonissalaitoksen, Nuorten ystävät ry:n ja Ammatillisten perhekotien liiton kanssa. Jokaisesta osallistumismaksusta lahjoitetaan kolme euroa ympäristöjärjestö Luonto-Liitolle.

Perhehoidon päivien Facebook-sivun lisäksi tapahtuman kulkua voi seurata esimerkiksi Perhehoitoliiton ja Pesäpuu ry:n sosiaalisen median kanavilla aihetunnisteilla #perhehoidonpaivat2021 ja #turvassajahyvaksytty.

Tarkka ohjelma aikatauluineen löytyy tapahtuman verkkosivuilta.

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen, toimeksiantosopimussuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa. Perhehoitoliitto tukee perhehoitajia ja heidän perheitään, joihin kuuluvat myös hoidettavat lapset, nuoret ja aikuiset. Vuonna 1983 perustettuun Perhehoitoliittoon kuuluu 22 perhehoitoyhdistystä, joissa on noin 4 300 jäsentä.