Perhehoitoliiton liittokokous: Yhteinen perhehoidon toimintaohje uusiin sote-maakuntiin

Perhehoitoliiton hallituksen puheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Aila Paloniemi (kesk.).

Maakunta- ja sote-uudistuksen on tarkoitus näillä näkymin tulla voimaan 1.1.2020. Tällöin muun muassa perhehoidon järjestämisvastuu siirtyy 18 maakunnalle. Perhehoidosta vastaavan maakunnallisen organisaation tehtävä tulee olemaan merkittävä. Jotta se onnistuu tehtävässään, on perhehoidon järjestämisen oltava suunnitelmallista ja koordinoitua.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johdolla kootaan parhaillaan valtakunnallista toimintaohjetta perhehoidon järjestämisen tueksi. Valtakunnallisen ohjeen avulla vältetään maakuntien väliset, nykyisin liian suuret erot esimerkiksi perhehoidon tuessa. Samalla perhehoitajien asema muuttuu entistä tasa-arvoisemmaksi. Perhehoitoliitto on mukana toimintaohjeen laatimisessa yhtenä yhteistyökumppanina.

Hallituksen kärkihankkeissa Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma (LAPE) ja Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa (I & O) sekä niiden rahoittamissa maakunnallisissa kehittämishankkeissa on luotu ja luodaan parhaillaan toimintamalleja uusien maakuntien käyttöön myös perhehoidon osalta.

Perhehoitoliiton liittokokous vaatii, että uudet sote-maakunnat ottavat käyttöön valtakunnallisen, perhehoidon laadun turvaavan toimintaohjeen sekä kärkihankkeiden tuella kehitettyjä hyviä toimintamalleja.

- Toimintaohje on tärkeä paitsi hallinnollinen päätös myös työkalu esimerkiksi perhehoidon ohjauksen ja valvonnan järjestämiseen. Toimintaohje tukee perhehoitolain toteuttamista muun muassa perhehoitajien sijaisjärjestelyjen ja sopimusten osalta, Perhehoitoliiton liittokokous muistuttaa.

Mitä on hyvä perhehoito?

Hyvä perhehoito vastaa nyt ja tulevaisuudessa perhehoidossa olevan lapsen, aikuisen ja ikäihmisen tarpeisiin mahdollisimman yksilöllisesti. Tämän onnistumiseksi sijaisvanhemmat ja perhehoitajat tulee nähdä todellisina yhteistyökumppaneina perhehoidon työntekijöiden ja muiden toimijoiden kanssa, Perhehoitoliiton liittokokous huomauttaa.

Perhehoitoliiton liittokokous järjestettiin Jyväskylässä sunnuntaina 29.4.2018. Liittokokous valitsi kansanedustaja Aila Paloniemen Perhehoitoliiton puheenjohtajaksi seuraavalle 2-vuotiskaudelle. Paloniemi voitti vastaehdokkaansa Suvanto ry:n toiminnanjohtaja, sijaisäiti Satu Taiveahon äänin 44-22. Paloniemi on toiminut liiton puheenjohtajana vuodesta 2004 lähtien.

Perhehoitoliiton hallituksen varsinaisiksi jäseniksi erovuoroisten ja eronneiden tilalle valittiin Minna Ahokas Kymenlaakson Perhehoitajat ry:stä, Minna Björkman Uudenmaan sijaisperheet ry:stä, Hanna Hakala Hämeen Perhehoitajat ry:stä, Tapani Mikkilä Uudenmaan sijaisperheet ry:stä ja Minna Savioja Etelä-Pohjanmaan Perhehoitajat ry:stä. Kaikkiaan ehdokkaita oli 12, ja he edustivat 11 Perhehoitoliiton jäsenyhdistystä.

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen toimeksiantosuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa ja tukee perhehoitajia, sijaisvanhempia ja perhehoidossa hoidettavia lapsia ja aikuisia. Perhehoitoliitto ry on perustettu vuonna 1983. Perhehoitoliittoon kuuluu 21 perhehoitajien ja sijaisvanhempien alueellista jäsenyhdistystä, joissa on noin 4100 jäsentä.