Perhehoitoliitto esittää selvityshenkilöä paikantamaan perhehoitajien sosiaaliturvan puutteet ja ratkaisuehdotukset

Perhehoitajien sosiaaliturvan ongelmat liittyvät etenkin työttömyysturvaan, sairausajan toimeentuloon, vapaiden ja sijaisuuksien järjestämiseen, irtisanomisaikaan, asumistukeen ja eläkeasioihin. Liiton mielestä perhehoitajien asemaa ei ole määritelty riittävän selkeästi työmarkkinoilla ja työlainsäädännössä

Perhehoitoliitto toteutti syksyllä 2020 toimeksiantosuhteisille perhehoitajille kyselyn, jolla selvitettiin heidän kokemuksiaan sosiaaliturvasta ja toimeentulosta sekä näkemyksiään sosiaaliturvan parantamistarpeista. Kyselyyn vastasi yhteensä 583 henkilöä.

Kysely toi ilmi lukuisia muutostarpeita perhehoitajien sosiaaliturvaan. Ne liittyvät etenkin työttömyysturvaan, sairausajan toimeentuloon, vapaiden ja sijaisuuksien järjestämiseen, irtisanomisaikaan, asumistukeen ja eläkeasioihin. Monen ongelman taustalla on, ettei toimeksiantosuhteisen perhehoitajan asemaa ole määritelty riittävän selkeästi työlainsäädännössä; perhehoitajuus sijoittuu ikään kuin harmaalle vyöhykkeelle perinteisen palkkatyön ja yrittäjyyden välimaastoon.

Perhehoitajien esiin nostamat asiat vahvistivat entisestään Perhehoitoliiton näkemystä, ettei yhteiskunta kanna riittävää vastuuta niistä taloudellisista riskeistä, jotka liittyvät siihen, että perhehoitaja toteuttaa hänelle siirrettyä julkista hallintotehtävää.

– Perhehoitajien sosiaaliturva on hyvin monisäikeinen kokonaisuus. Tarvitaan perhehoitoon perehtynyt sosiaali- ja terveysministeriön nimeämä selvityshenkilö, jonka tehtävänä olisi paikantaa perhehoitajien sosiaaliturvan keskeiset puutteet ja ratkaisuehdotukset, Perhehoitoliiton toiminnanjohtaja Merja Lehtiharju esittää.

Työttömyysturvassa paljon parannettavaa

Suuria haasteita luo perhehoitotehtävälle leimallinen ennakoimattomuus: Perhehoito voi päättyä suunnittelemattomasti hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Perhehoitaja voi joutua odottamaan pitkään uutta perhehoitosijoitusta ja sen tuomia tuloja, mutta esimerkiksi asumismenot säilyvät entisellään.

Tällaisessa tilanteessa perhehoitajan asema olisi nykyistä turvatumpi, jos perhehoitajuus katsottaisiin hyväksyttäväksi syyksi olla pois työmarkkinoilta ilman määräaikaa nykyisen seitsemän vuoden sijaan. Muutos parantaisi perhehoitajien mahdollisuuksia saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa perhehoitajuutta edeltävän työhistoriansa perusteella.

Kyselyn tulosten pohjalta Perhehoitoliitto esittää lisäksi muun muassa, että:

• perhehoitajien työttömyysturvan kannalta keskeisiä käsitteitä (kuten ansaintatarkoitus ja sivutoimisuus) selkeytettäisiin ja TE-toimistot yhtenäistäisivät niitä koskevat tulkintansa,
  • päätoimisten perhehoitajien toimeksiantosopimusten irtisanomisaika olisi aina yli kaksi kuukautta,
  • sijoittava taho maksaisi perhehoitajalle sairauspäivärahan omavastuuajalta hoitopalkkiota ja
  • perhehoitajan veronalaisia kustannusten korvauksia ei katsottaisi hänen tulokseen.

Lue tarkemmat tiedot kyselystä ja sen tuloksista Perhehoitoliiton sivuilla julkaistusta raportista (pdf-tiedosto).

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen, toimeksiantosuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa ja tukee perhehoitajia, sijaisvanhempia ja perhehoidossa hoidettavia lapsia ja aikuisia. Perhehoitoliitto on perustettu vuonna 1983. Perhehoitoliittoon kuuluu 21 perhehoitajien ja sijaisvanhempien alueellista jäsenyhdistystä, joissa on noin 4200 jäsentä.