Perheiden ilmasto-oikeudenkäynti etenee EU-tuomioistuimeen

EU:n yleinen tuomioistuin on päättänyt ottaa käsittelyyn poikkeuksellisen oikeusjutun, jossa perheet haastavat EU:n oikeuteen riittämättömästä ilmastopolitiikasta.

Toukokuussa kymmenen perhettä Portugalista, Saksasta, Ranskasta, Italiasta, Romaniasta, Keniasta ja Fidžiltä sekä ruotsinsaamelainen Sáminuorra -nuorisojärjestö haastoivat EU:n oikeuteen riittämättömän ilmastopolitiikan takia. Kanteen mukaan EU:n ilmastolainsäädäntö ja tavoitteet eivät pysty suojelemaan ihmisiä ja heidän elinkeinojaan uhkaavilta muutoksilta.

EU:n yleinen tuomioistuin on eilen päättänyt ottaa poikkeuksellisen kanteen käsittelyyn. Tieto oikeudenkäynnin etenemisestä tulee samaan aikaan, kun monissa Euroopan maissa kärsitään edelleen helleaalloista, kuivuudesta ja metsäpaloista. Nämä ilmastonmuutoksesta johtuvat sään ääri-ilmiöt koskettavat suoraan kanteen nostajia. Euroopan parlamentin ja Euroopan unionin neuvoston odotetaan valmistelevan omaa puolustustaan kahden kuukauden kuluessa ja oikeudenkäynnin uskotaan alkavan sen jälkeen.

”Voitteko kuvitella, miltä tuntuu nähdä ilmastonmuutoksen vaikutus suoraan omasta ikkunasta? Viime kuukausien kuivuus ja metsäpalot ovat vain osa muutoksista, joita poronhoitajat kohtaavat. Oikeudenkäynnin eteneminen antaa hitusen toivoa. Meidän täytyy toimia nyt”, vetoaa Sáminuorra -järjestön puheenjohtaja Sanna Vannar.

Kannetta tukee myös joukko kansalaisjärjestöjä, kuten Climate Action Network (CAN) Europe, Euroopan suurin ympäristöön ja energiaan keskittyvä kansalaisjärjestöjen verkosto. Kepa on CAN Europen jäsen.

”EU:n nykyinen, vuoteen 2030 ulottuva päästötavoite on liian alhainen, jotta se suojelisi EU-kansalaisia ja heidän oikeuksiaan. Uskomme vakaasti, että oikeudenkäynti näyttää toteen, että päästötavoitetta täytyy kiristää merkittävästi, jotta meillä kaikilla olisi turvallinen tulevaisuus”, sanoo Wendel Trio, CAN Europen johtaja.

Portugalilainen kantaja Armando Carvalho menetti viime vuoden maastopaloissa puuistutuksensa. ”Metsäpalot tuhosivat omaisuuteni vuonna 2017. Tänäkin vuonna olemme kärsineet kovista helleaalloista ja metsäpaloista Euroopassa. Kesän aikana monet ovat menettäneet henkensä ja kotinsa yhä vakavampien ilmastonmuutoksen vaikutusten takia. Emme voi enää vaieta. Oikeusjutussa on kyse meidän yhteisestä tulevaisuudestamme. Olemme iloisia, että olemme askeleen lähempänä asiamme esilletuomista.”

Perheitä edustavan, ympäristöasioihin erikoistuneen asianajajan Roda Verheyenin mukaan jutussa on kyse ihmisten elinkeinojen ja perusoikeuksien suojaamisesta ilmastonmuutoksen pahenevilta vaikutuksilta. ”Tämä on rajapyykkitapaus Euroopassa. Uskon, että meillä on kaikki tarvittava todistusaineisto ilmastonmuutoksen vaikutuksista perheisiin ja toisaalta EU:n kyvystä tehdä enemmän ilmastotalkoissa.”

Goksen Sahin
CAN Europe Communication Coordinator
goksen@caneurope.org,

Jonas Biström
Kepa, kampanjasuunnittelija
Jonas.bistrom@kepa.fi

00510 Helsinki-Fin

www.kepa.fi

@kepa_ry

Facebook.com/Kepary

Kepa on yli 300 kansalaisjärjestön kattojärjestö ja globaalin kehityksen asiantuntija.

EMBARGO 1.11. klo 9.00. Kehityspolitiikan tulosraportti: Järjestöjen kehitysyhteistyö on tuloksellista, erityiskiitosta saa työ hauraissa maissa1.11.2018 09:00:00 EET | Tiedote

Tänään julkaistu Kehityspolitiikan tulosraportti osoittaa, kuinka Suomen kehitysyhteistyöllä on saatu aikaan tuloksia köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentämiseksi. Yhä useampi kehittyvissä maissa asuva saa puhdasta vettä, yhä useampi nainen saa mahdollisuuden ehkäisyyn ja yhä useampi lapsi pääsee yläkouluun. Järjestöjen työ tavoittaa erityisesti vaikeimmissa olosuhteissa eläviä ihmisiä.