Perhevapaajärjestelmän remontti olennainen osa tasa-arvotyötä

Hallituksen tänään julkistama tasa-arvo-ohjelma on ehdottoman tarpeellinen suomalaisen tasa-arvotyön edistämiseksi. Yksi tärkeimmistä toimenpiteistä on perhevapaajärjestelmän perusteellinen uudistaminen. Tähän työhön on ryhdyttävä mahdollisimman pikaisesti.

Nykyinen perhevapaajärjestelmä tarvitsee perusteellisen remontin. Kuluvalla hallituskaudella olisi vähintään tehtävä suunnitelma siitä, miten tämä toteutetaan ja otettava toteutuksessa ensiaskeleet.

Selvitys valinnanvapauden lisäämisestä äitiysvapaan alkamisen osalta on tarpeellinen ja tervetullut. ”Vastaavia joustoja perhevapaajärjestelmään pitäisi saada lisää”, Suomen Ekonomien työmarkkinajohtaja Lotta Savinko esittää. Perhevapaajaksojen nykyistä joustavampi osittaminen ja sijoittaminen sekä jaksojen tasaisempi jakaminen vanhempien kesken ovat oikeita ratkaisuja järjestelmän parantamiseksi.

Perhevapaajärjestelmä on uudistettava tukemaan samanarvoisesti molempia vanhempia vapaan pitämiseen. ”Vain toimiva järjestelmä tuo optimaaliset tulokset”, Suomen Ekonomien tasa-arvoasioista vastaava asiamies Kosti Hyyppä linjaa. ”Jo nyt isiä pitää ehdottomasti rohkaista käyttämään osuutensa perhevapaista; esim. isille korvamerkittyjä ansiosidonnaisesti korvattuja vapaita on lisättävä”, hän jatkaa. Kun miehet rohkaistuvat jäämään kotiin, rohkaistuvat naiset tuomaan työelämässä omaa osaamistaan ja uratoiveitaan selkeämmin esiin. ”Kun molempien uriin tulee samanmittainen katko perhevapaiden myötä, on molemmilla yhtäläinen mahdollisuus edetä urillaankin. Tämä on oikea tie myös kohti palkkatasa-arvoa”, Hyyppä huomauttaa.

Asennemuutos ajatteluun ja toimintaan

Suomen Ekonomit toivoo, että yhteiskunnassa yleistyisi asenne, jossa lapsen saaminen ei mullista työelämän näkökulmasta kummankaan vanhemman arkea toista enemmän. ”Miehillä ja naisilla on oltava yhtäläiset mahdollisuudet työelämään ja perheeseen. On päästävä eroon vanhakantaisesta ajattelusta, jossa äiti on se ainoa vaihtoehto jäämään lapsen kanssa kotiin”, toteaa Lotta Savinko.

Päätös korvata vanhemmuuden työnantajalle aiheuttamia kustannuksia on olennainen, mutta korvaus on maksettava tasapuolisesti kaikille työnantajille ja se tulee kohdistaa epäsuoriin kustannuksiin. ”Korvausta ei voi rajata koskemaan vain tiettyjä työnantajia ja ne eivät voi olla työehto- tai muihin sopimuksiin sidonnaisia”, Kosti Hyyppä huomauttaa. Näin toteutettuna kertakorvaus auttaa pääsemään hallituksen asettamaan tavoitteeseen sujuvasta työelämään paluusta perhevapaiden jälkeen.

Tasa-arvo-ohjelma tuo nyt vihdoin tasa-arvon kehittämisen hallituksen agendalle. Nykyhallituksen päätökset ovat tähän asti vain heikentäneet naisten asemaa, joten käännös kohti tasa-arvoisempaa työelämää piti tehdä.

Työmarkkinajohtaja Lotta Savinko, puh. 040 504 4356
Asiamies Kosti Hyyppä, puh. 050 351 6177