Perhevapaauudistuksen kariutuminen pettymys

Akava pitää erittäin harmillisena, että kauan suunnitteilla ollut ja tarpeellinen perhevapaauudistus ei toteudu. Työllisyyden ja tasa-arvon edistämiseksi olisi ollut ensiarvoisen tärkeää saada perhevapaajärjestelmän uudistus sovittua ja eduskunnan käsittelyyn mahdollisimman pikaisesti.

Perhevapaauudistuksesta päätettiin hallituksen budjettiriihessä elokuussa 2017 ja uudistusta on työstetty sosiaali- ja terveysministeriön työryhmässä lokakuusta 2017 alkaen. Työryhmän työn odotettiin olevan valmis vuoden 2017 loppuun mennessä, mutta ratkaisuun tarvittiin lisäaikaa.

– Olemme osallistuneet aktiivisesti uudistuksen suunnitteluun ja siitä neuvottelemiseen. Kun julkaisimme oman perhevapaamallimme maaliskuussa 2017, keskeisinä tavoitteinamme oli lisätä työelämän tasa-arvoa ja joustavoittaa perhevapaiden käyttöä. Näitä korostimme perhevapaatyöryhmässäkin, samoin työllisyyden parantamista. Olemme pettyneitä siihen, että uudistus ei toteudukaan, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko kertoi uudistuksen kaatumisesta tänään. Uudistus kaatui tiukkojen reunaehtojen ja lisärahan puuttumisen takia.

– Työ tasa-arvon lisäämiseksi suomalaisessa työelämässä jatkuu huolimatta perhevapaauudistuksen kariutumisesta. Akavan tavoitteena on, että perhevapaajärjestelmä uudistetaan seuraavalla hallituskaudella. Haluamme saada perheille lisää joustavuutta, lisätä työelämän tasa-arvoa ja nostaa työllisyyttä, sanoo työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko, joka edusti Akavaa perhevapaauudistuksen työryhmässä.

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.