Perhevapaauudistuksen kariutuminen pettymys

Akava pitää erittäin harmillisena, että kauan suunnitteilla ollut ja tarpeellinen perhevapaauudistus ei toteudu. Työllisyyden ja tasa-arvon edistämiseksi olisi ollut ensiarvoisen tärkeää saada perhevapaajärjestelmän uudistus sovittua ja eduskunnan käsittelyyn mahdollisimman pikaisesti.

Perhevapaauudistuksesta päätettiin hallituksen budjettiriihessä elokuussa 2017 ja uudistusta on työstetty sosiaali- ja terveysministeriön työryhmässä lokakuusta 2017 alkaen. Työryhmän työn odotettiin olevan valmis vuoden 2017 loppuun mennessä, mutta ratkaisuun tarvittiin lisäaikaa.

– Olemme osallistuneet aktiivisesti uudistuksen suunnitteluun ja siitä neuvottelemiseen. Kun julkaisimme oman perhevapaamallimme maaliskuussa 2017, keskeisinä tavoitteinamme oli lisätä työelämän tasa-arvoa ja joustavoittaa perhevapaiden käyttöä. Näitä korostimme perhevapaatyöryhmässäkin, samoin työllisyyden parantamista. Olemme pettyneitä siihen, että uudistus ei toteudukaan, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko kertoi uudistuksen kaatumisesta tänään. Uudistus kaatui tiukkojen reunaehtojen ja lisärahan puuttumisen takia.

– Työ tasa-arvon lisäämiseksi suomalaisessa työelämässä jatkuu huolimatta perhevapaauudistuksen kariutumisesta. Akavan tavoitteena on, että perhevapaajärjestelmä uudistetaan seuraavalla hallituskaudella. Haluamme saada perheille lisää joustavuutta, lisätä työelämän tasa-arvoa ja nostaa työllisyyttä, sanoo työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko, joka edusti Akavaa perhevapaauudistuksen työryhmässä.

Rautatieläisenkatu 6

Korkeakoulutettujen työttömien määrän lasku nopeaa, alueelliset vaihtelut merkittäviä1.2.2018 13:51Tiedote

Akavan tuore työttömyyskatsaus osoittaa, että korkeakoulutettujen työttömien määrä vähenee nopeasti kaikilla akavalaisilla koulutusaloilla. Korkeakoulutettuja työttömiä oli joulukuun 2017 lopussa yhteensä 41 171, eli 18 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Akava painottaa työvoimapalvelujen resurssoinnin tärkeyttä: kasvupalvelu-uudistuksen yhteydessä on tärkeää varmistaa, että kaikkialla Suomessa on saatavilla riittävät ja laadukkaat työvoimapalvelut korkeakoulutetuille. Ennen kaikkea työttömyyttä on torjuttava nykyistä ponnekkaammin kehittämällä osaamista työssä ollessa.

Työllisyyden kasvu luo positiivisen kierteen taloudessa31.1.2018 11:00Tiedote

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (Tukuseto) tuore palkanmuodostuksen seurantaraportti kertoo, että palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima kasvoi noin 1,8 prosenttia vuonna 2017, mikä oli ennakoitua huomattavasti parempi kasvu. Palkansaajien yhteenlasketussa ostovoimassa otetaan huomioon työllisten palkansaajien palkan ostovoiman muutoksen lisäksi työllisyyden kehitys. Ostovoimaa tukivat työllisyyden kasvu ja kilpailukykysopimukseen liittyneet veronkevennykset, ja sitä heikensivät inflaation nopeutuminen, työntekijän sosiaaliturvamaksujen nousu sekä julkisen sektorin lomarahojen leikkaus.