Perinteiset muovipillit ja -kertakäyttöaterimet poistuvat S-ruokakaupoista kesän lopulla – kertakäyttöastioita uusiutuvista materiaaleista laajasti valikoimissa

Moni saattaa nyt suunnitella piknikkejä ja muita retkiä perheensä kanssa, kun kesä lähestyy ja ilmat lämpenevät. S-ruokakauppojen valikoimissa on runsaasti uusiutuvista materiaaleista valmistettuja kertakäyttöastioita ja -aterimia piknik-kansalle ja mökkiläisille.

Biopohjaisesta muovista valmistetut astiat ovat hyvä vaihtoehto piknikille. Kuva: Orthex

Kaikki S-ruokakauppojen valikoimista löytyvät kertakäyttölautaset ovat uusiutuvista materiaaleista valmistettuja. Kertakäyttöisten muovimukien lisäksi valikoimista löytyy nyt myös yhä enemmän mukeja, joissa on käytetty tavanomaisen neitseellisen muovin sijasta korvaavia materiaaleja, kuten biopohjaista ja kompostoituvaa muovia tai kierrätysmuovia. Syyskuun alussa myyntiin tulee myös oman Rainbow-merkin biopohjainen ja kompostoituva mukivaihtoehto. Näiden lisäksi valikoimissa on myös kartonkisia kertakäyttökuppeja.

”Lisäksi perinteisiä kertakäyttöisiä muoviaterimia on korvattu puisilla vaihtoehdoilla sekä puukuidusta ja biopohjaisesta muovista valmistetuilla uudelleenkäytettävillä aterimilla. Viimeistenkin kertakäyttöisten muoviaterimien sekä muovipillien myynti päättyy elokuun lopussa”, kertoo vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi SOK:lta.

Toisaalta vastuullinen kuluttaja voi myös miettiä, tarvitseeko kertakäyttöastioita ylipäätään käyttää. Tänä kesänä moni saattaa suosia lähiretkeilyä, ja kodin lähelle suuntautuvalle eväsretkelle on helppo ottaa mukaan aivan tavallisetkin astiat kertakäyttöisten sijaan. Hyvä vaihtoehto piknikille ovat myös Orthexin uudet, biopohjaisesta muovista valmistetut astiat (kuvassa), jotka ovat vastikään tulleet Prismojen ja suurimpien S-marketien valikoimiin. Aivan koko mallistoa ei kuitenkaan löydy kaikista myymälöistä, vaan valikoima vaihtelee myymälöittäin.

Jos kuitenkin valitsee kertakäyttöastiat, on tärkeä muistaa, ettei jätä niitä piknikin jäljiltä luontoon, vaan kierrättää asianmukaisesti. Kartonkiset kertakäyttöastiat voi lajitella kartonginkeräykseen. Muoviset vaihtoehdot taas kuuluvat sekajätteeseen, kuten myös puiset aterimet. Kompostoituvasta muovista valmistetut mukit voi lajitella sekajätteen ohella myös biojätteeksi.

Valikoimauudistusten taustalla S-ryhmän muovilinjaus ja tuleva lainsäädäntömuutos

S-ryhmässä tehtiin jo vuonna 2018 muovilinjaus, jossa luvattiin muun muassa lisätä valikoimiin biopohjaisia tai kompostoituvia vaihtoehtoja kertakäyttöisille muovituotteille kuten pilleille, vanupuikoille, aterimille ja kupeille.

Kertakäyttömuovien kulutusta tullaan rajoittamaan myös lainsäädännöllä vuoden 2021 kesästä alkaen. Tällöin kielletään muun muassa perinteiset muoviset kertakäyttöpillit, -aterimet ja -lautaset. S-ryhmä on siis liikkeellä hyvissä ajoin, jotta asiakkaat voivat muuttaa kulutustaan toivottuun suuntaan.

EU:n kertakäyttömuovidirektiivin taustalla on ollut tavoite vähentää roskaantumista merenrannoilla ja edistää kiertotaloutta. Direktiiviin liittyy myyntikieltojen lisäksi myös muita toimia, kuten vaatimuksia tuotesuunnitteluun sekä kertakäyttöisten elintarvikepakkausten kulutuksen vähentämistä.

Kestävää muovin käyttöä myös pakkaussuunnittelussa

S-ryhmässä muovin kestävää käyttöä edistetään suunnitelmallisesti myös omien merkkien pakkaussuunnittelussa. Tavoitteena on, että kaikkien omien merkkien tuotteiden pakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2022 loppuun mennessä. Lisäksi edistetään kierrätettyjen ja uusiutuvien materiaalien käyttöä pakkauksissa.

Esimerkiksi viime vuonna omien merkkien mehupullot muutettiin pantillisiksi. Tämä tarkoittaa, että vuositasolla jopa miljoona muovista mehupulloa pääsi panttijärjestelmän piiriin, ja pullojen raaka-aine eli noin 30 tonnia muovia voidaan hyödyntää uusissa tuotteissa. Myös tänä keväänä lanseerattujen Mehustamo-smoothieiden pullot ovat pantillisia ja niiden valmistuksessa on käytetty myös kierrätettyä muovia.

Anni Loukaskorpi, vastuullisuusasiantuntija, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 050 3686 288

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.