Perinteiset muovipillit ja -kertakäyttöaterimet poistuvat S-ruokakaupoista kesän lopulla – kertakäyttöastioita uusiutuvista materiaaleista laajasti valikoimissa
Kaikki S-ruokakauppojen valikoimista löytyvät kertakäyttölautaset ovat uusiutuvista materiaaleista valmistettuja. Kertakäyttöisten muovimukien lisäksi valikoimista löytyy nyt myös yhä enemmän mukeja, joissa on käytetty tavanomaisen neitseellisen muovin sijasta korvaavia materiaaleja, kuten biopohjaista ja kompostoituvaa muovia tai kierrätysmuovia. Syyskuun alussa myyntiin tulee myös oman Rainbow-merkin biopohjainen ja kompostoituva mukivaihtoehto. Näiden lisäksi valikoimissa on myös kartonkisia kertakäyttökuppeja.
”Lisäksi perinteisiä kertakäyttöisiä muoviaterimia on korvattu puisilla vaihtoehdoilla sekä puukuidusta ja biopohjaisesta muovista valmistetuilla uudelleenkäytettävillä aterimilla. Viimeistenkin kertakäyttöisten muoviaterimien sekä muovipillien myynti päättyy elokuun lopussa”, kertoo vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi SOK:lta.
Toisaalta vastuullinen kuluttaja voi myös miettiä, tarvitseeko kertakäyttöastioita ylipäätään käyttää. Tänä kesänä moni saattaa suosia lähiretkeilyä, ja kodin lähelle suuntautuvalle eväsretkelle on helppo ottaa mukaan aivan tavallisetkin astiat kertakäyttöisten sijaan. Hyvä vaihtoehto piknikille ovat myös Orthexin uudet, biopohjaisesta muovista valmistetut astiat (kuvassa), jotka ovat vastikään tulleet Prismojen ja suurimpien S-marketien valikoimiin. Aivan koko mallistoa ei kuitenkaan löydy kaikista myymälöistä, vaan valikoima vaihtelee myymälöittäin.
Jos kuitenkin valitsee kertakäyttöastiat, on tärkeä muistaa, ettei jätä niitä piknikin jäljiltä luontoon, vaan kierrättää asianmukaisesti. Kartonkiset kertakäyttöastiat voi lajitella kartonginkeräykseen. Muoviset vaihtoehdot taas kuuluvat sekajätteeseen, kuten myös puiset aterimet. Kompostoituvasta muovista valmistetut mukit voi lajitella sekajätteen ohella myös biojätteeksi.
Valikoimauudistusten taustalla S-ryhmän muovilinjaus ja tuleva lainsäädäntömuutos
S-ryhmässä tehtiin jo vuonna 2018 muovilinjaus, jossa luvattiin muun muassa lisätä valikoimiin biopohjaisia tai kompostoituvia vaihtoehtoja kertakäyttöisille muovituotteille kuten pilleille, vanupuikoille, aterimille ja kupeille.
Kertakäyttömuovien kulutusta tullaan rajoittamaan myös lainsäädännöllä vuoden 2021 kesästä alkaen. Tällöin kielletään muun muassa perinteiset muoviset kertakäyttöpillit, -aterimet ja -lautaset. S-ryhmä on siis liikkeellä hyvissä ajoin, jotta asiakkaat voivat muuttaa kulutustaan toivottuun suuntaan.
EU:n kertakäyttömuovidirektiivin taustalla on ollut tavoite vähentää roskaantumista merenrannoilla ja edistää kiertotaloutta. Direktiiviin liittyy myyntikieltojen lisäksi myös muita toimia, kuten vaatimuksia tuotesuunnitteluun sekä kertakäyttöisten elintarvikepakkausten kulutuksen vähentämistä.
Kestävää muovin käyttöä myös pakkaussuunnittelussa
S-ryhmässä muovin kestävää käyttöä edistetään suunnitelmallisesti myös omien merkkien pakkaussuunnittelussa. Tavoitteena on, että kaikkien omien merkkien tuotteiden pakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2022 loppuun mennessä. Lisäksi edistetään kierrätettyjen ja uusiutuvien materiaalien käyttöä pakkauksissa.
Esimerkiksi viime vuonna omien merkkien mehupullot muutettiin pantillisiksi. Tämä tarkoittaa, että vuositasolla jopa miljoona muovista mehupulloa pääsi panttijärjestelmän piiriin, ja pullojen raaka-aine eli noin 30 tonnia muovia voidaan hyödyntää uusissa tuotteissa. Myös tänä keväänä lanseerattujen Mehustamo-smoothieiden pullot ovat pantillisia ja niiden valmistuksessa on käytetty myös kierrätettyä muovia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi, vastuullisuusasiantuntija, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 050 3686 288
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana12.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.
Kampin kansainvälinen huippuhotelli Radisson Blu Royal uudistuu – tavoitteena Helsingin halutuin tapahtumahotelli10.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Helsingin Kampissa sijaitseva Radisson Blu Royal Hotel uudistuu. Uudistusten tavoitteena on tehdä Radisson Blu Royalista Helsingin keskustan halutuin tapahtumahotelli. Hotelli sulkeutuu uudistustöiden ajaksi toukokuun alussa ja avautuu uudistettuna syksyllä 2025.
Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.
Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.
S-ryhmä ja Foodora pilotoivat ruokakaupan pikatoimituksia Kuopiossa ja Oulussa8.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Salen valikoiman kotiinkuljetuksia testataan Osuuskauppa Peeässässä ja Osuuskauppa Arinassa kevään ja kesän ajan. Tarkoituksena on testata palvelua avoimin mielin ja nähdä, miten asiakkaat uuteen kotiinkuljetuspalveluun suhtautuvat ja millaista kysyntää palvelulla on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme